Lavt stoffskifte - Hypotyreose

Nugatti

Glad i forumet
Noen som har noen erfaring med dette som kan fortelle meg litt???[8|]

Jeg har hatt det etter begge mine svangerskap... Jeg var vanvittig trøtt... klarte nesten ikke noe, vektøkning og greten, følte meg deprimert... Det va ikke noe gått... Det kan jeg bare fortelle deg. Vet at de som får dette utenom svangerskap blir ikke kvitt det, de må gå på med resten av live...

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/

Jeg har lavt stoffskifte. Heldigvis får jeg god hjelp av medisiner.
Blir det for lavt blir jeg fort sliten og utrolig trøtt.

Ekstremt tretthet, tørr hud og hår, lav kroppstemperatur/frysen, kan ha problemer med å gå ned i vekt er noen av symptomene. Noen har alle, noen bare noen få.

Blodprøver kan gi en pekepinn på hvor ute av normalen en ligger.
Men i Norge opereres det med svært strenge kritereier (i forhold til blodprøveverdiene) enn i andre land. Derfor vil noen av de som burde blitt behandlet, ikke få behandling.

ORIGINAL: MammaOkt

Ekstremt tretthet, tørr hud og hår, lav kroppstemperatur/frysen, kan ha problemer med å gå ned i vekt er noen av symptomene. Noen har alle, noen bare noen få.

Men i Norge opereres det med svært strenge kritereier (i forhold til blodprøveverdiene) enn i andre land. Derfor vil noen av de som burde blitt behandlet, ikke få behandling.

Jeg har tatt opp mine problemer med min lege, men han mener det ikke er noe. En sykepleier jeg snakket med på sykehuset sa at det er ikke bare en blodprøve som kan enten gi diagnosen eller si du ikke har det. Man må bruke tid på det. Jeg har så mange symptomer på dette her og synes det er litt skummelt at han ikke vil sjekke.

Jeg føler jeg sover og sover, men blir aldri uthvilt, konsentrasjonen min er helt på bunn da særlig når jeg kjører bil, jeg er veldig glemsk glemmer ting som folk har sagt på morgnen bare timer etterpå og må minnes på det, sover dårlig om natta finner liksom ikke ro, deprimert, humørsvingninger og jeg fryser hele tiden synes aldri det blir varmt nok liksom. Og sist men ikke minst jeg får ikke kommet meg ned i vekt. Trener og spiser sunt, men vekta står på stedet hvil den.

Er så lei[:'(]

ORIGINAL: Nugatti

Jeg har tatt opp mine problemer med min lege, men han mener det ikke er noe. En sykepleier jeg snakket med på sykehuset sa at det er ikke bare en blodprøve som kan enten gi diagnosen eller si du ikke har det. Man må bruke tid på det. Jeg har så mange symptomer på dette her og synes det er litt skummelt at han ikke vil sjekke.

Jeg føler jeg sover og sover, men blir aldri uthvilt, konsentrasjonen min er helt på bunn da særlig når jeg kjører bil, jeg er veldig glemsk glemmer ting som folk har sagt på morgnen bare timer etterpå og må minnes på det, sover dårlig om natta finner liksom ikke ro, deprimert, humørsvingninger og jeg fryser hele tiden synes aldri det blir varmt nok liksom. Og sist men ikke minst jeg får ikke kommet meg ned i vekt. Trener og spiser sunt, men vekta står på stedet hvil den.

Det burde ikke være slik at en bare ut i fra en blodprøve får behandling, en burde se på det kliniske; hvilke kroppslige symptomer pasienten har for så å utrede videre og stille diagnoser.
Men dessverre er det i mange tilfeller ikke slik - ligger en innefor normalen uansett hvilke symptomer en måtte ha, så får en ikke medhold.

Slik du beskriver det, så høres veldig ut slik jeg hadde det tidligere (med unntak av vektproblematikken).
Mine blodprøvesvar lå i utkanten av normalen, men likevel innefor, derfor fikk jeg aldri prøve ut medisiner. Ufattelig irriterende, for å gå slik som en frossen zombie er helt forferdelig!

Ubalanser i hormonsystemet er komplekst, men blir tatt for lite seriøst i Norge - så fremt en ikke er way off i forhold til "normalen".

Har du muskelplager i rygg og nakke?
I såfall; det som jeg mener har hjulpet meg, er soneterapi og kiropraktikk. Jeg hadde nemlig en stor låsning i en ryggvirvel som, er forbundet med binyrene. Sakte men sikkert etter at denne ble låst opp, begynte jeg å føle meg piggere og få en indre energi. Jeg er selvsagt trøtt pga jeg nettopp har fått baby og sover minimalt, men det er en helt annerledes tretthet enn den jeg hadde før. Før var alt jeg drømte om en glohett dusj og en varm myk seng til å sove 24 timer i døgnet i.
Nå derimot har jeg lyst og mer overskudd - selv om jeg er trøtt[:)]

Legen kan ikke bare avskrive deg når du har slike symptomer og ikke ta noen prøver av deg!
Du burde fått blitt sjekket for HB, ferritin, FT4 og TSH (eventuellt anto tpo).

forum

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/index.php?sid=bd79ab96ecb77aa132287875d4ccfd38

ORIGINAL: Nugatti

Mange som har lavt stoffskifte, men ikke får hjelp hos vanlig lege har stort utbytte av å gå til homøpat. Jeg har selv hatt lavt stoffskifte siden jeg var 14 år, og har gått på Levaxin siden det. Mine symptomer er:
-trøtt
-vondt i hodet
-liten vektoppgang
-deprimert
-sliten
-fryser

Jeg utviklet hypotyreose for noen måneder siden, og hadde følt meg slapp, trøtt og deprimert.. Frossen, vondt i kroppen, tørre negler.. Dette var forøvrig før jeg ble gravid. Mine blodprøver var helt i bunnen av det normale, og fordi jeg sterkt ønsket å prøve medisinering (også med tanke på at det kan hjelpe mot barnløshet) Synes min lege at det var riktig å prøve (også fordi, som han sa: Da er det mindre sjanse for å abortere om du skulle bli gravid) Jeg føler meg noe bedre, men det tar en 6-8 uker før man har full effekt. Vær også obs på at under graviditet dobles behovet for Tyroxin.

Jeg synes du skal be legen din om å henvise deg til en endokrinolog, og at du skal presse på om at du sterkt ønsker å prøve medisinering.

Lykke til!

Fikk diagnosen lavt stoffskifte når jeg var 12 år. Grunnen til at de sjekket meg for det var fordi jeg var veldig trøtt hele tiden,sov mye,gikk opp i vekt og fikk en grov mørk stemme!
Har gått på medisiner siden det. Før gikk jeg til kontroll hver 3 mnd. og måtte ofte regulere dosen på medisinene..
Nå som jeg har blitt voksen er jeg ikke flink nok til å sjekke verdiene..Men jeg merker fort viss jeg har for lav dose da..

Andre bivirkninger jeg har hatt/har når dosen er for lav er at jeg blir veldig fort sliten,deprimert,liten appetitt-men går likevell opp i vekt og fryser konstant!

jeg hadde først høyt stoffskifte,så tok jeg radioaktiv behandling,,så nå er det lavt...
håper de finner ut av deg for deg...

har selv veldig mange symptomer , men ingen utslag på blodprøvene , har tatt tre ganger .
Jeg sover flere ganger på dagen , men er aldri uthvilt - bare uopplagt !
Legen mente at jeg skal på øre - nese - hals å ta søvnskanning eller hva han kalte det ... men er 6 månder venting [&:] han tror jeg ikke sover skikklig når jeg sover , men har mange andre symptomer på stoffskiftet . Men siden jeg er revmatiker , mener han at det er kanskje det som tar alle krefter og energien fra meg og derfor jeg er konstant trett , slitten og uopplagt ... men det er jo merklig at jeg ikke har matlyst og spiser lite - men går opp i vekt ...
Så nå sa legen i går at jeg skal spise litt hver tredje time og ikke sove på dagen , men 8 hele timer på natten . Må ned i vekt og må trene hver dag - er lett å si med 0 energi !!!

Jeg ville skiftet lege, eller ihvertfall gått til en annen lege for å høre hva han/hun har å si når du forteller hvordan du føler deg. Som skrevet over er jo alle forskjellige, og hva som er normalt for en behøver ikke å være helt normalt for en annen. Her er en artikkel hvor det bl.a. står litt om akkurat dette med at folk er forskjellige:
http://www.stoffskifte.org/Webdesk/netblast/pages/index.html?id=734169

Back
Topp