Lavt stoffskifte (fra før) - Hva bør man være obs på?

Bkno0568692

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg har lavt stoffskifte fra før. Har økt dosen etter anbefalingene (selv om stoffskifteprøvene var fine, så ble jeg og lege enig om å øke). Men lurer på om det er mer jeg bør være OBS på? Jeg er sååå trøtt og sliten, men tenker at det er graviditeten. Men å være trøtt var mitt største symptom på lavt stoffskifte.. Bør jeg ta nye prøver ? Medisinøkningen kan i teorien ikke sjekkes før 4-6 uker etter økning, og jeg økte for rundt 3 uker siden...

Sniker, økte du med en gang du ble gravid? Viktig å begynne tidlig. Også må du ta blodprøver hver 4. Uke i svangerskapet, frem til uke 34/36 ellerno. I starten kan det likevel være greit med litt hyppige prøver etter min mening. Jeg gikk på en smell, selv etter å ha økt fra starten, og fikk kritisk lavt stoffskifte.

Sniker!
Jeg har høyt stoffskifte så vet ikke så mye ang medisinering på lav stoffskifte men jeg gikk å tok blodprøver hver andre uke i starten. Nå er det hver 4 uke :) har du snakket med en endokrinolog ang medisinering?

Sniker!
Jeg har høyt stoffskifte så vet ikke så mye ang medisinering på lav stoffskifte men jeg gikk å tok blodprøver hver andre uke i starten. Nå er det hver 4 uke :) har du snakket med en endokrinolog ang medisinering?
Sniker litt. Men kan jeg spørre om du hadde høyt stoffskifte før du ble gravid? :)

Sniker litt. Men kan jeg spørre om du hadde høyt stoffskifte før du ble gravid? :)
Jepp! Det har nok vært en av grunnene til at jeg ikke har blitt gravid også. Har hatt det i 1 år nå, ble oppdaget når vi skulle i gang med ivf. Ble satt på medisiner, stoffskifte ble stabilt etter ca 8 mnd med medisiner. Går ikke på medisiner nå som jeg er gravid og stoffskifte er enn så lenge stabilt :)

Jepp! Det har nok vært en av grunnene til at jeg ikke har blitt gravid også. Har hatt det i 1 år nå, ble oppdaget når vi skulle i gang med ivf. Ble satt på medisiner, stoffskifte ble stabilt etter ca 8 mnd med medisiner. Går ikke på medisiner nå som jeg er gravid og stoffskifte er enn så lenge stabilt :)
Åh såpass ja. Jeg fikk påvist skyhøyt stoffskifte før sommeren og gått på behandling siden da. Vi prøver ikke å bli gravide da, men håper å få med mannen på å fjerne spiralen og kjøre på «skjer det så skjer det» :p måtte dere avvente ivf når det ble oppdaget høyt stoffskifte? Jeg må bare spørre, hvordan har du gått med det i ett år? Jeg var så full av symptomer jeg at jeg trodde jeg hadde fått alle mulige skumle sykdommer :p så utrolig bra du er gravid og stoffskiftet stabilt :D

Åh såpass ja. Jeg fikk påvist skyhøyt stoffskifte før sommeren og gått på behandling siden da. Vi prøver ikke å bli gravide da, men håper å få med mannen på å fjerne spiralen og kjøre på «skjer det så skjer det» :p måtte dere avvente ivf når det ble oppdaget høyt stoffskifte? Jeg må bare spørre, hvordan har du gått med det i ett år? Jeg var så full av symptomer jeg at jeg trodde jeg hadde fått alle mulige skumle sykdommer :p så utrolig bra du er gravid og stoffskiftet stabilt :D
Merker du noe forskjell nå som du har begynt med behandling? Er det tabletter du tar? Nei det ble oppdaget sommeren i fjor, skulle ikke på samtale for ivf før på høsten. Det var også ventetid på oppstart av forsøk så jeg fikk ikke forsøk før i mai i år, det ble avbrutt men vet ikke om stoffskifte var noe av årsaken til det. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt det før det ble oppdaget men jeg vil tro jeg gikk med det et halvt år ca. Hadde mye hjertebank, sov flere timer på dagtid og var skikkelig slapp men jeg fikk aldri noe mistanke for jeg trodde det var fordi jeg var sliten :p veldig glad for at jeg faktisk klarte å bli gravid på egenhånd til tross for mye motgang!

Merker du noe forskjell nå som du har begynt med behandling? Er det tabletter du tar? Nei det ble oppdaget sommeren i fjor, skulle ikke på samtale for ivf før på høsten. Det var også ventetid på oppstart av forsøk så jeg fikk ikke forsøk før i mai i år, det ble avbrutt men vet ikke om stoffskifte var noe av årsaken til det. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt det før det ble oppdaget men jeg vil tro jeg gikk med det et halvt år ca. Hadde mye hjertebank, sov flere timer på dagtid og var skikkelig slapp men jeg fikk aldri noe mistanke for jeg trodde det var fordi jeg var sliten :p veldig glad for at jeg faktisk klarte å bli gravid på egenhånd til tross for mye motgang!
Merker stor forskjell etter behandling. Nå går jeg på en vanlig dose som jeg skal gå på lenge. Tror behandlingstiden er 1 år+ jeg. Så spent på hva som skjer om jeg skulle blitt gravid før det :p veien har vært fryktelig humpete og når de fysiske symptomene som skjelvinger, rask puls, hetetokter og generell urolighet i kroppen ble borte, satt jeg igjen med en psyke som ikke var til å kjenne igjen. Men nå er jeg ferdig med behandling for det også, så nå føler jeg det bare går oppover :) lovet meg selv å lytte til kroppen, og det har hjulpet. Har vært delvis sykemeldt lenge, og det føler jeg er helt fint. I hvert fall når man vet at ca 60% med høyt stoffskifte får tilbakefall. Da tenker jeg at jeg heller vil bruke litt tid og bli ordentlig frisk med én gang :p

så ufattelig deilig for deg å sitte med en hjemmelaget spire, når som du sier, har møtt så mye motgang :)

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år og blitt medisinert hele veien. Da jeg ble gravid med første så sank stoffskiftet "til bunns". Egentlig var det sånn jeg oppdaget at jeg var gravid faktisk. Legen dosete med opp på Levaxin og jeg fikk masse oppfølging gjennom hele svangerskapet.

Nå med nr 2 er det motsatt. Helt merkelig egentlig for jeg hadde ikke trodd det ville bli så forskjellig. Denne gangen har stoffskiftet vært litt for høyt så langt og legen doserer meg litt og litt ned. Fikk brev senest i dag om at jeg må dosere litt ned igjen..

Men til gjengjeld har trettheten og følelsen av å være slapp og ikke fungere, vært lik begge gangene. Og det er jo typiske symptomer på lavt stoffskifte...

Merker stor forskjell etter behandling. Nå går jeg på en vanlig dose som jeg skal gå på lenge. Tror behandlingstiden er 1 år+ jeg. Så spent på hva som skjer om jeg skulle blitt gravid før det :p veien har vært fryktelig humpete og når de fysiske symptomene som skjelvinger, rask puls, hetetokter og generell urolighet i kroppen ble borte, satt jeg igjen med en psyke som ikke var til å kjenne igjen. Men nå er jeg ferdig med behandling for det også, så nå føler jeg det bare går oppover :) lovet meg selv å lytte til kroppen, og det har hjulpet. Har vært delvis sykemeldt lenge, og det føler jeg er helt fint. I hvert fall når man vet at ca 60% med høyt stoffskifte får tilbakefall. Da tenker jeg at jeg heller vil bruke litt tid og bli ordentlig frisk med én gang :p

så ufattelig deilig for deg å sitte med en hjemmelaget spire, når som du sier, har møtt så mye motgang :)
Så bra at behandlingen hjelper :) jeg fikk beskjed om å ta kontakt med sykehuset og endokrinologisk avd med en gang jeg ble gravid da jeg ikke kunne ta den medisinen når ble gravid. Jeg var også sykemeldt i begynnelsen da jeg var så plaget av hjertebank at jeg fungerte dårlig i jobb så tror det er viktig å lytte til kroppen :)

Hei.
Jeg har også hatt lavt stoffskifte i ett års tid, vært vanskelig å medisinere det men ble endelig stabilt i våres og nå er jeg gravid.:) Økte dosen som anbefalt jeg også og har nettopp tatt en blodprøve, den viser TSH på 2,0 til tross for at jeg har gått opp 25ng i dose..
Litt usikker på om det er normalt eller om jeg bør øke dosen ytterligere, har ikke hørt fra lege ang blodprøvesvaro_O

Sniker fra Juni, men sist ble dette tatt tak i for sent. Selvom det ikke hadde noe voldsomme utfall, så skulle jeg vært på kontroller ofte osv. Men nå har jeg ny lege, vet ikke termin og har blitt henvist til sykehuset for TUL. Vet ikke hvor lenge jeg må vente. Hadde vært greit å få fått en termin slik at hun legen kunne ta alle prøvene som hun ikke fikk tatt.

Back
Topp