Lavt stoffskifte? Øk dosen umiddelbart!

Er det flere enn meg med lavt stoffskifte her? :) Jeg fikk positiv test i går, og tenkte å ringe legen for oppfølging i morgen. Får vi noe mer oppfølging foruten regulering av medisiner?

Jeg har! [emoji4] skal til legen i uka som kommer [emoji4] fikk ingen oppfølging de gangene jeg har vært gravid, men vet noen praktiserer med ekstra ul og oppfølging. Det kommer vel ann på legen antar jeg [emoji4]

Ville bare informere om at hvis du har lavt stoffskifte og går på medisiner, så skal man øke dosen med en gang man finner ut at man er gravid. Embryoet kan ikke regulere stoffskifte, og er helt avhengig av stoffskifte til mor for normal utvikling av hjernen. Det anbefales å øke dosen medisin med 30% med en gang det foreligger en positiv test.

Les mer her: http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...yreoideasykdommer-under-graviditet-og-fodsel/
Dette er ikke helt riktig. Man skal aldri øke før man har avklart med lege. Jeg trengte ikke mer medisin i 1 trimester, og hvis jeg hadde økt hadde jeg vært overdosert! Jeg ble og blir derimot godt fulgt opp med blodprøver hver måned. Man skal evt øke på bakgrunn av blodprøver. Så anbefaler ingen å øke uten å ha avklart med lege. Overdosering er heller ikke bra!

Sniker litt her. Stemmer ikke! Jeg har gått på 100 mcg i 8 år, aldri økt i svangerskapet. Er 33+5. Bedre å reise til legen å kontrollere så fort som mulig enn å selvmedisinere.

Ta blodprøver først! IKKE øk dosen hjemme på egenhånd, for all del. Ellers stemmer dette for mange, ikke alle. Alle med lavt stoffskifte burde til lege med en gang de har positiv test og ta prøver, før de gjør noe som helst med medisiner, da dette er induviduelt. Mange må øke, men ikke alle. Selv måtte jeg øke med 50% og 75%, men andre klarer seg med 10%, 20%, 30% eller ingen økning. Ja, stoffskiftet er viktig under graviditet, men understreker hvor viktig dette er å ta med lege :-) Har man et ustabilt stoffskifte, vil det også bli tatt inn endokrinolog via sykehuset som hjelper til med å vurdere.

Er det flere enn meg med lavt stoffskifte her? :) Jeg fikk positiv test i går, og tenkte å ringe legen for oppfølging i morgen. Får vi noe mer oppfølging foruten regulering av medisiner?
Jeg fikk TUL, og vekstestimeringer :-) Samt oppfølging av sykehuset angående stoffskiftet, fremfor fastlegen :-)
Edit: og det skal tas blodprøver hver 4. Uke.

Ja! Litt misvisende når det blir skrevet at man skal øke med en gang man vet man er gravid :) dette skal man ikke styre med på egen hånd!

Dra til legen med en gang man er gravid! Skal endre hovedinnlegget jeg :-)

Fikk prøveresultater fra første test i dag, og går opp med 25 mg allerede. Spent på hvor dette ender! [emoji14]

Sniker fra september: Husker jeg ble skikkelig stressa når jeg leste om dette sist jeg var gravid. Viste seg at jeg ikke trengte øke dosen før ut i 2. trimester... Men man skal måle hver 4. uke fra positiv test :)

Sniker fra september: Husker jeg ble skikkelig stressa når jeg leste om dette sist jeg var gravid. Viste seg at jeg ikke trengte øke dosen før ut i 2. trimester... Men man skal måle hver 4. uke fra positiv test :)
Ja, det er nok individuelt :)
Jeg fikk økning i dosen og beskjed om å droppe jerntilskudd, siden det hindrer medisinen i å gjøre jobben sin ordentlig. Spent på hva slags utslag det gjør på blodprosent og jernnivå...

Ja, det er nok individuelt :)
Jeg fikk økning i dosen og beskjed om å droppe jerntilskudd, siden det hindrer medisinen i å gjøre jobben sin ordentlig. Spent på hva slags utslag det gjør på blodprosent og jernnivå...
Måtte du kutte jerntilskudd helt? Bare fått beskjed om å ta det på et annet tidspunkt. Samme med kalsium. Derfor tar jeg dette senere på dagen, og det har gått helt fint :)

Måtte du kutte jerntilskudd helt? Bare fått beskjed om å ta det på et annet tidspunkt. Samme med kalsium. Derfor tar jeg dette senere på dagen, og det har gått helt fint :)
Jeg kan fortsette å ta gravid-vitaminene (som det vel er noe jern i) på kvelden og levaxin på morgenen :) Har tidligere gått på dobbel dose jern pga lav blodprosent, men dette måtte vi slutte med nå.

Hvordan går det med dere? Jeg fikk resultatene fra forrige kontroll nå, og TSH var nede på 0,55. Aldri hatt så bra før [emoji1]

Back
Topp