Lavt stoffskift og levaxin.

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Noen her som har haft lavt stoffskift og gått på levaxin i svangerskap .
Kan du berätta Meg litt mer. Evt extra kontroll mm.
Takk :-)

Jeg har. Man bør ligge litt lavere i TSH verdi ned mot 0,5. Ft4 verdien blir falsk for lav og kan ikke brukes så veldig til vurdering av medisinering. Jeg fikk time hos endokrinolog men de målte bare stoffskifte, tpo og tras.
Jeg var godt regulert før svangerskapet og justerte bare ukesdosen med 75 mikrogram. Mange ulike meninger om stoffskifte og svangerskap. Noen mener man skal øke dosen mye med en gang, mens andre mener man skal vente å se på verdiene. Flere trenger ikke justere medisinene i det hele tatt mens noen dobler dosen. Så mål stoffskifte regelmessig og ha TSH verdi som er lav.

Jeg har ikke endret dosering,men tar blodprøve 1 gang i måneden for å sjekke. Verdiene mine er de samme..jeg ligger litt over i hva som er "normalt" da den dosen funker best på meg. Jeg har prøvd meg frem til den dosen jeg er på i dag med velsignelse fra legen da jeg følte meg slapp,trøtt og sliten med "normal" verdier. Ble faktisk en ny hverdag med høyere dose. Dette ble justert 1 år før svangerskapet da.

Det ble oppdaget forhøyet TSH i graviditeten hos meg, etter at jeg ba om utvidede blodprøver fordi jeg var så slapp. Målte anti-TPO OG TRAS, hadde veldig høy anti-TPO. Startet med levaxin i uke 12, trappet opp helt til fødsel. Kontroll av TSH ca hver 6 uke med blodprøver, men ingen andre kontroller. Fastlegen behandlet, var ikke hos endokrinolog.

Jeg ble henvist til endokrinolog da jeg var gravid. Jeg beholdt timen selv om jeg mistet pga MA. Hun sa at dosen må økes med en gang man oppdager at man er gravid. I tillegg skal hun følge meg opp hver fjerde uke neste gang. Noen må øke dosa med opptil 100% i løpet av et svangerskap.
Under et svangerskap er det mange hormoner som økes, og dette må det også følges med på. I følge endokrinologen har fastlegene dårlig kompetanse på dette.

I tilfeller med ubehandlet stoffskifte eller for sen økning av medisindosa kan fosteret ha økt sjanse for ryggmargsbrokk og lavere IQ. Det vil også være økt fare for abort.

Back
Topp