lavt sf-mål

20092012

Glad i forumet
Til jordmor idag på vanlig time (er 31+4), men målet på babyen har "flatet ut".....

Sist, for akkurat en mnd siden var målet på 25cm, men idag var det på 26....

flere med lavt sf-mål? fikk dere for forklaring på eventuelt hvorfor? jordmor er ikke så snakkesalig akkurat.....
skal tilbake om 14dager for ny måling og eventuell ultralyd da.

Har fått beskjed om å slappe av, men er 100% sykemeldt og styrer kun med 2åringen vår (sambo er masse på reising) og husarbeid, kan umulig slappe av mer...??

Jeg har aldri hatt det, det de vel frykter det har en sammenheng med er veksten på babyen, at den ikke vokser som den skal. Det er derfor du får oppfølgingstime og om det ikke er bedre da, UL vil jeg tro, for å få sjekket det ordentlig. Men det trenger heller ikke bety noe som helst, kan være jordmor som har målt på forskjellig sted fra gang til gang og det kan være at babyen ligger  på en annen måte.

Har hatt lavt m begge mine to jenter og nå venter jeg nr 3 og er 33 uker på vei og sf målet har igjen blitt lavt. Min unge ligger 14 % under normalen på vekst og fordi hun allerede er godt ned i bekkenet så flater sf målet mere ut. Har fått to små jenter før og blir vel liten hun her oxo vel ;)

Det trenger ikke være noe galt, noen babyer er jo bare mindre enn andre. Men du blir jo fulgt opp, og de sjekker sikkert morkakens funksjon og blodgjennomstrømmingen på navlestrengen når du evt skal på ul.

Jeg var til kontroll igår, 33 uker, og sf målet var 32. Har fulgt kurven sin fint hele veien.

Samme her! Har lavt sf- mål jeg også, fordi gutten ligger laaangt nede i bekkenet allerede.
I og med at jeg fikk ei veldig lita jente sist, har jeg vært på vekstoppfølging denne gangen.
så selv om sf-målet mitt ligger under kurven, og nesten under det grå feltet, er gutten 2% (ca) større enn gjennomsnittet, så det trenger ikke å ha noen sammenheng.

Men jeg ville allikvel bedt jm sendt deg på vekstultralyd om den fortsetter å flate ut. Det er alltid greit å være på den sikre siden synes jeg da :)

Har hørt om flere gravide som har opplevd at barne har en voksepause midt i svangerskapet. Trenger ikke være noe gale fordiom. De vokser ofte litt i rykk og napp. Plutselig vokser sikkert barnet mye en periode og tar igjen det tapte :) Eller så kan det jo være at barnet bare ligger litt annerledes ja :) Lykke til uansett :) Går nok helt fint ;)

Back
Topp