Lavt progesteronsnivå?

Bkno0416910

Andre møte med forumet
Har hatt positiv test to forskjellige ganger, og masse graviditetssymptomer (derfor jeg testet). Begge gangene har jeg begynt å blø innen en uke etter forventet mens. Legen min sa det var vanlig, og det ser sånn ut på nettet også, men var hos gynekolog i dag og hun sa at det ikke var vanlig, og at det kunne være lavt progesteron-nivå, så skal teste det nå. Men når jeg leser om det, har jeg ingen andre symptomer annet enn at jeg har ”mistet” to ganger.. Mensen er alltid regelmessig, ingen humørsvingninger, ingen hetetokter.. hva tenker dere, andre som har erfaring med det samme?

Det er ikke så uvanlig med tidlige spontanaborter, sånn sett. Men med to eller flere på rad, kan det være verdt å sjekke opp etter eventuelle grunner til det. Lavt progesteron kan være en grunn. Tester du etter eggløsning..? Sånn at du vet hvor mange dager etter eggløsning menstruasjonen kommer..? For det er jo gjerne et tegn; om lutealfasen (tiden mellom eggløsning og mens) er kort.

Takk for svar!! Har aldri testet noe annet enn å ta en vanlig graviditetstest (så aldri tatt eggløsningstest), men jeg har ganske tidlig eggløsning, så heller lang lutealfase enn kort! vi blir fort gravide men mister fort også tydeligvis.. Var bare litt merkelig da jeg leste symptomene på lavt progesteronnivå, for har virkelig ingen av de symptomene...

Hei
Jeg har også mistet to ganger på rad begge i uke 5 og 6. Har også sannsynligvis lang nok lutealfase ogheller ingen åpenbare symptomer på progesteronmangel. Har vært hos Gyn nå. (Fikk sutra meg til henvisning fordi jeg er 35). Han satte meg rett på albyl e (blodfortynnende) og crinone (progesterongel). Han sa det var vanlig å ikke ha noen symptomer på progesteronmangel. Men at det gule legemet som produserer progesteronstøtte embryoet trenger i begynnelsen ikke fungerer ordentlig og da vil en abort være et faktum selv om embryoene er friske. Jeg har et barn fra før født i 2019 som ble laget på første pp. Så dette var helt nytt for meg. Men han mente at dette vsr vanlig. Fikk albyl e fordi han mente dette også kunne hjelpe meg. Skal begynne på det med en gang ved positiv test neste gang jeg blir gravid. Blir også gravid med en gang. Men har sltså mistet både i oktober og november nå. Jeg ville henvendt meg til legen og bedt om en henvisning til Gynekolog.

Takk for svar!! Har aldri testet noe annet enn å ta en vanlig graviditetstest (så aldri tatt eggløsningstest), men jeg har ganske tidlig eggløsning, så heller lang lutealfase enn kort! vi blir fort gravide men mister fort også tydeligvis.. Var bare litt merkelig da jeg leste symptomene på lavt progesteronnivå, for har virkelig ingen av de symptomene...

Hvis lutealfasen er normal eller lang, så tror jeg ikke egentlig det er progesteronet som er skylden. Kan være tilfeldighet: man får vanligvis ikke utredning for habituell abort før etter.. 3 eller 4 SA/MA..? Tror det er noe sånt..
Jeg ville tatt en runde med gynekolog for å prøve finne ut av det.

Jeg har vært gravid 7 ganger og mista 5 ganger (4 i uke 6/7 og 1 gang i uke 4). Har en datter og er nå gravid med barn nr 2. Har kun målt progesteron ved dette siste svangerskapet og i lutealfasen den pp-en som jeg nå ble gravid i. Progesteronnivå var fint både i lutealfase (har også superstabil syklus og 14 dager lutealfase, så ingen tegn på noe galt der) og i uke 4 av svangerskapet. Deretter begynte progesteronnivået å falle i uke 5 (når det egentlig skal øke). Jeg ble satt på progesteron umiddelbart av en privat gynekolog 5+6. Progesteronen gikk likevel ikke opp, så JEG TROR at det var viktig at jeg fikk progesteronstøtte. Ville jo vært lavere om jeg ikke hadde fått progesteronstøtte, og muligens hadde det resultert i enda en MA rundt tiden jeg pleier å miste. Støtter det Ugleskogen skriver over, progesteronmangel kan skje på ulike tidspunkt i syklus og i svabgerskap, og ha ulike årsaker.

Last edited:
Jeg har vært gravid 7 ganger og mista 5 ganger (4 i uke 6/7 og 1 gang i uke 4). Har en datter og er nå gravid med barn nr 2. Har kun målt progesteron ved dette siste svangerskapet og i lutealfasen den pp-en som jeg nå ble gravid i. Progesteronnivå var fint både i lutealfase (har også superstabil syklus og 14 dager lutealfase, så ingen tegn på noe galt der) og i uke 4 av svangerskapet. Deretter begynte progesteronnivået å falle i uke 5 (når det egentlig skal øke). Jeg ble satt på progesteron umiddelbart av en privat gynekolog 5+6. Progesteronen gikk likevel ikke opp, så JEG TROR at det var viktig at jeg fikk progesteronstøtte. Ville jo vært lavere om jeg ikke hadde fått progesteronstøtte, og muligens hadde det resultert i enda en MA rundt tiden jeg pleier å miste. Støtter det Ugleskogen skriver over, progesteronmangel kan skje på ulike tidspunkt i syklus og i svabgerskap, og ha ulike årsaker.
Hei
Du skriver at progesteronet likevel ikke gikk opp selv om du fikk støtte. Hvilken støtte gjorde at det omsider gikk opp? Bare veldig nysgjerrig siden jeg snart skal ha EL og er redd for at progesterone crinone gel ikke vil fungere når jeg nå skal prøve igjen.

Hei
Du skriver at progesteronet likevel ikke gikk opp selv om du fikk støtte. Hvilken støtte gjorde at det omsider gikk opp? Bare veldig nysgjerrig siden jeg snart skal ha EL og er redd for at progesterone crinone gel ikke vil fungere når jeg nå skal prøve igjen.
Bare for å presisere: Jeg tok ikke progesteron i lutealfasen. I lutealfasen (8dpo/D22) var verdien fin, godt over minsteverdi i referanseområdet. Legger også til at jeg fra positiv test på IKM tok hcg-støtte (ovitrelle). Dette gjorde jeg også da jeg var gravid med datteren. (Har hatt litt lave hcg-verdier de andre gangene jeg har vært gravid, og jeg ble derfor satt på det "just in case". Kunne ikke skade). I tillegg fikk jeg blodfortynnende (Klexane). Fra 5+6 i dette svangerskapet startet jeg på Crinone (progesteron). Alt av støttemedisin er foreskrevet av privat gynekolog. Det offentlige har ikke ville hjulpet med noe.

Her er mine verdier av de jeg har funnet tilbake til:
8DPO: progesteron 22 (referanseområdet: >15)
4+0: progesteron 80 (hcg 258)
4+3: progesteron 80 (hcg 1300)
5+0: progesteron 61 (hcg 5070)
5+2: progesteron 58 (hcg 7904)
5+6: progesteron 59,5 (hcg 28 750)
6+2: progesteron 53,8 (hcg 47 667)

Kan legge til at progesteron som utgangspunkt skal øke mye i starten av svangerskapet. Altså en bratt stigning. Utflatning eller reduksjon KAN bety at det er skjedd en SA/MA eller det kan være årsak til at man får SA/MA. Jeg ble derfor bekymret når jeg først hadde reduksjon/utflatning, og at jeg ikke kom særlig opp selv med crinone. Samtidig kan det godt hende at effekten ble bedre f.eks. fra uke 7. Da målte jeg ikke.

Jeg tror jeg hadde en måling til etter dette, men finner ikke prøvesvaret.. Deretter tok jeg ikke flere prøver, da hcg gjerne flater ut fra rundt uke 6, og prøvene gjerne skaper mer bekymring enn beroligelse. I tillegg var jeg allerede satt på progesteronstøtte, og tenkte at vi gjerne ikke fikk gjort mer med den biten om den fortsatte å synke eller være "lav". Det var også midt i fellesferien, og den private gynekologen var på ferie, og Haukeland og fastlege ville ikke hjelpe. Så jeg var i grunn nødt til å prøve å fokusere på andre ting. Hadde jo også sett bankende hjerte på TUL 5+6, og prøvde å slå metil ro med det hvert fall er lovende (selv om jeg normalt mister på et senere tidspunkt). Hadde ny TUL 8+0. Det var megavanskelig, og fryktelig lange dager frem til 8+0 og videre til ny TUL 10+0, men tida går heldigvis uansett hvor langsomt det enn måtte føles.

Last edited:
Bare for å presisere: Jeg tok ikke progesteron i lutealfasen. I lutealfasen (8dpo/D22) var verdien fin, godt over minsteverdi i referanseområdet. Legger også til at jeg fra positiv test på IKM tok hcg-støtte (ovitrelle). Dette gjorde jeg også da jeg var gravid med datteren. (Har hatt litt lave hcg-verdier de andre gangene jeg har vært gravid, og jeg ble derfor satt på det "just in case". Kunne ikke skade). I tillegg fikk jeg blodfortynnende (Klexane). Fra 5+6 i dette svangerskapet startet jeg på Crinone (progesteron). Alt av støttemedisin er foreskrevet av privat gynekolog. Det offentlige har ikke ville hjulpet med noe.

Her er mine verdier av de jeg har funnet tilbake til:
8DPO: progesteron 22 (referanseområdet: >15)
4+0: progesteron 80 (hcg 258)
4+3: progesteron 80 (hcg 1300)
5+0: progesteron 61 (hcg 5070)
5+2: progesteron 58 (hcg 7904)
5+6: progesteron 59,5 (hcg 28 750)
6+2: progesteron 53,8 (hcg 47 667)

Kan legge til at progesteron som utgangspunkt skal øke mye i starten av svangerskapet. Altså en bratt stigning. Utflatning eller reduksjon KAN bety at det er skjedd en SA/MA eller det kan være årsak til at man får SA/MA. Jeg ble derfor bekymret når jeg først hadde reduksjon/utflatning, og at jeg ikke kom særlig opp selv med crinone. Samtidig kan det godt hende at effekten ble bedre f.eks. fra uke 7. Da målte jeg ikke.

Jeg tror jeg hadde en måling til etter dette, men finner ikke prøvesvaret.. Deretter tok jeg ikke flere prøver, da hcg gjerne flater ut fra rundt uke 6, og prøvene gjerne skaper mer bekymring enn beroligelse. I tillegg var jeg allerede satt på progesteronstøtte, og tenkte at vi gjerne ikke fikk gjort mer med den biten om den fortsatte å synke eller være "lav". Det var også midt i fellesferien, og den private gynekologen var på ferie, og Haukeland og fastlege ville ikke hjelpe. Så jeg var i grunn nødt til å prøve å fokusere på andre ting. Hadde jo også sett bankende hjerte på TUL 5+6, og prøvde å slå metil ro med det hvert fall er lovende (selv om jeg normalt mister på et senere tidspunkt). Hadde ny TUL 8+0. Det var megavanskelig, og fryktelig lange dager frem til 8+0 og videre til ny TUL 10+0, men tida går heldigvis uansett hvor langsomt det enn måtte føles.
Tusen takk for utfyllende svar!!
Jeg har foreløpig fått utskrevet albyl e og crinone. Progesteronnovåene mine lå på 30 dag 23. Så egentlig ikke lavt. Men jeg målte jo aldri etter dette så aner ikke om de så har sunket igjen. Tydeligvis godt mulig etter hva du forteller. Hadde lave hcg verdier. Kun 150 i uke 4 en gang. Steg så til 300 og 400 før de igjen sank. Men har ingenting å sammenligne med da jeg aldri målte dette i noen av de andre graviditetene. Hva kan en lav hcg stigning indikere?
Håper jeg lykkes neste gang. Har du fått god oppfølging dette svangerskapet?

Back
Topp