Lavt jernlager

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Er det noen som har hatt lavt jernlager men samtidig normal blodprosent?

Sist jeg var hos jordmor nevnte hun at det hadde vært snakk om at man bør anbefale jerntilskudd om man har ferritin på under 60.
Mitt var på 36 sist det ble målt, men blodprosenten min er normal.
Har følt meg veldig sliten og tappet for energi over lang tid, og lurer på om dette kan være litt av årsaken.
Har time hos legen til onsdag, så har tenkt til å ta det opp da og.

Noen med kunnskap eller erfaring?

Jeg har nå tomme jernlagre, min blodprosent er nå på 11,5 altså helt på grensen til lav.
Jeg kaster mye opp og får ikke i meg jerntilskudd, så her vil jeg få jernintrevenøst når jeg har født.
Jeg sover 18 timer i døgnet omtrent og er helt utslitt.
Hva sier legen din? Kan du ta tilskudd?

Jeg har nå tomme jernlagre, min blodprosent er nå på 11,5 altså helt på grensen til lav.
Jeg kaster mye opp og får ikke i meg jerntilskudd, så her vil jeg få jernintrevenøst når jeg har født.
Jeg sover 18 timer i døgnet omtrent og er helt utslitt.
Hva sier legen din? Kan du ta tilskudd?

Tror blodprosenten min var på 12,4 hos jordmor sist, 25.02, men hun sa ikke noe mer enn det.
legen har ikke nevnt noe om dette i det hele tatt, og eneste jeg har fått beskjed om der er dvitamin. Og dette skal nå være på normalen igjen ifølge forrige prøve.

Skal som sagt til legen igjen til onsdag, så skal høre med henne da. Har ikke kastet opp noe heldigvis.

Du har vel ikke så lenge igjen til termin du nå? Håper du kommer deg etter litt hjelp fra intravenøst

Jernlageret mitt var på 6, så legen vil jeg skal ta tilskudd! Men jeg har ikke begynt enda da de sa jeg kunne bli treg i magen av de tablettene og det sliter jeg allerede med nå som jeg er gravid.

Jernlageret mitt var på 6, så legen vil jeg skal ta tilskudd! Men jeg har ikke begynt enda da de sa jeg kunne bli treg i magen av de tablettene og det sliter jeg allerede med nå som jeg er gravid.

Skulle heller hatt treg mage her enn den dårlige energien. Men jeg vet jo ikke egentlig hva som er årsaken her da, så er jo ikke sikkert det hjelper så mye med tilskudd heller.

6 var jo veldig lavt da. Ville absolutt tatt tilskuddet om jeg var deg.

Jeg kan i alle fall anbefale Niferex jerntilskudd, det er den mest skånsomme mot magen. Brukte den da jeg var gravid. Man blir veldig slapp når jernlagrene er dårlig, og det er veldig vanlig hos gravide. :)

Jeg kan i alle fall anbefale Niferex jerntilskudd, det er den mest skånsomme mot magen. Brukte den da jeg var gravid. Man blir veldig slapp når jernlagrene er dårlig, og det er veldig vanlig hos gravide. :)

Takk for tips:)
Slappheten har vært hos meg siden lenge før jeg ble gravid, og den siste blodprøva ble tatt da jeg var 6 uker bare. Men det hjelper jo sikkert ikke at jeg hadde en SA et par mnd før det heller, og blødde en god del.

Æ fikk beskjed fra legen at æ må bynne å spise jern, og den e ikke så lav at d vises i blodverdian men at æ burde ta litt..

Har du begynt med det da? Og har du merket noe forskjell?

Har du begynt med det da? Og har du merket noe forskjell?
Ja, var innom apotek og henta en boks.. Tar bare en tablett selv om d står 2-3 på boksen.. Så veldig lite.. Har lest at ved folat og jernmangel så kan man få rastløse bein, så tar de om kvelden og synes d har hjulpet til d.. Når man e gravid så e man jo trøtt i utgangspunktet så har ikke vært så trøtt men vet ikke om d e jern som gjør d eller ikke.. Dosen kan endre sæ når æ kommer lengre ut men den blir jo fulgt opp nu..

Ja, var innom apotek og henta en boks.. Tar bare en tablett selv om d står 2-3 på boksen.. Så veldig lite.. Har lest at ved folat og jernmangel så kan man få rastløse bein, så tar de om kvelden og synes d har hjulpet til d.. Når man e gravid så e man jo trøtt i utgangspunktet så har ikke vært så trøtt men vet ikke om d e jern som gjør d eller ikke.. Dosen kan endre sæ når æ kommer lengre ut men den blir jo fulgt opp nu..

Hm...kanskje det er derfor jeg har hatt litt kramper i beina og :confused: blir jo så usikker på om jeg kan bare begynne på de selv eller om jeg bør vente til jeg har snakket med legen og. Hun er av den typen at det går over. Men jeg har jo hatt dårlig energi i rundt 4 år, med oppturer innimellom, så det går jo tydeligvis ikke over så lett:p Og da er det jo ikke kun graviditeten heller.

Hm...kanskje det er derfor jeg har hatt litt kramper i beina og :confused: blir jo så usikker på om jeg kan bare begynne på de selv eller om jeg bør vente til jeg har snakket med legen og. Hun er av den typen at det går over. Men jeg har jo hatt dårlig energi i rundt 4 år, med oppturer innimellom, så det går jo tydeligvis ikke over så lett:p Og da er det jo ikke kun graviditeten heller.
Kan ikke tenke mæ at d e farlig å ta bare litt :) Men vent nu at legen også har tatt blodprøven.. D e ikke sikkert at alle leger e så nøye som min men hvis jm har sagt at du e i underkant så kan du jo ta litt :) Æ tar ikke minimum engang..

Kan ikke tenke mæ at d e farlig å ta bare litt :) Men vent nu at legen også har tatt blodprøven.. D e ikke sikkert at alle leger e så nøye som min men hvis jm har sagt at du e i underkant så kan du jo ta litt :) Æ tar ikke minimum engang..

Det er vel slik at kroppen skal kvitte seg med det overflødige og. Så lenge man ikke overdriver inntaket selvsagt.

Det er vel slik at kroppe skal kvitte seg med det overflødige og. Så lenge man ikke overdriver inntaket selvsagt.
Kroppen kvitter sæ bare med vanndrivende vitaminer som C-vitamin og folat.. Litt usikker om jern e der da.. Men litt skader nu ikke.. Problemet med å ta jern at du blir lett hard i magen men tar man bare litt så påvirker den ikke så mye..

Tomme jernalager men normal blodprosent på 14. Trodde ikke 36 var så lavt. Mitt ligger på mellom 4-6:o

Kroppen kvitter sæ bare med vanndrivende vitaminer som C-vitamin og folat.. Litt usikker om jern e der da.. Men litt skader nu ikke.. Problemet med å ta jern at du blir lett hard i magen men tar man bare litt så påvirker den ikke så mye..

Det er sant. Men uansett så er vel normalen opp til 150 eller 200 og. Også får jeg be om en blodprøve fra legen

Det er sant. Men uansett så er vel normalen opp til 150 eller 200 og. Også får jeg be om en blodprøve fra legen
D e bare å spør i apotek. De forteller ka du ska ha og kor mye :) Æ så bare at æ har fått beskjed om å starte med jern men at d ikke vistes på blodprosent enda.. Så får du ta en tur til legen for å høre ka han sier..

D e bare å spør i apotek. De forteller ka du ska ha og kor mye :) Æ så bare at æ har fått beskjed om å starte med jern men at d ikke vistes på blodprosent enda.. Så får du ta en tur til legen for å høre ka han sier..

Hører med legen til onsdag jeg:)
Virker som en evighet til:p

Takk for svar uansett:)

Back
Topp