Lavt jern nivå

Upsidaysi

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Påskekyllingene 2020
har tatt de obligatoriske blodprøvene rundt uke 12 og her ble det avdekket jern nivå på 5, noe som er meget lavt :meh: ikke rart jeg har følt kropp og hode har vært på bærtur.

Jeg tåler jerntilskudd særs dårlig og de vurderer nå intravenøst, men er så mye rart skriv om det og jeg blir ordentlig nervøs :( de må vente til 2. Trimester før de gjør det så har to uker på å prøve å snu det selv. Noen som har tips? Gjerne til preparat som er litt vennligere mot mage og tarm så kan jeg prøve.

Finnes en drikkelig jern-løsning du kan prøve fra helsekost?
Hvis legene mener intravenøs er best så ville jeg gått for det.

har tatt de obligatoriske blodprøvene rundt uke 12 og her ble det avdekket jern nivå på 5, noe som er meget lavt :meh: ikke rart jeg har følt kropp og hode har vært på bærtur.

Jeg tåler jerntilskudd særs dårlig og de vurderer nå intravenøst, men er så mye rart skriv om det og jeg blir ordentlig nervøs :( de må vente til 2. Trimester før de gjør det så har to uker på å prøve å snu det selv. Noen som har tips? Gjerne til preparat som er litt vennligere mot mage og tarm så kan jeg prøve.
Finnes en drikkelig jern-løsning du kan prøve fra helsekost?
Hvis legene mener intravenøs er best så ville jeg gått for det.
Ja den som heter «floradix» er flytende og skal være mildere mot magen. :)
https://www.vitusapotek.no/kosthold...loradix-flytende-jerntilskudd-500-ml/p/882175

Dersom du har ferritin på 5, så vil ikke floradix være nok til å snu det. Hvorfor er du skeptisk til jern IV? Det har som regel færre bivirkninger og virker bedre enn i tablettform (mer potent).

Jeg tror også at det flytende jerbtilskuddet som blir nevnt over er mildere og lettere for kroppen. Jeg kan også anbefale å spise mat med mye jern som grovt brød, belgfrukter og grønne grønnsaker som spinat og brokkoli. Jern tas også lettere opp i kroppen kombinert med c vitamin.

Tusen takk for svar. Flytende er alt for lite. Amino har jeg ikke hørt om, skal sjekke i morgen

Har du sjekket opp jernholdige matvarer også?
Havregryn, leverpostei, lever(inneholder mye, men er ikke for alle), gresskarfrø som snacks?
Jeg tok både niferex 100mg og fokuserte på å prøve å spise ekstra jernholdig mat bare for å ha prøvd. Niferex er også hyggeligere mot magen enn mange andre..

Slår et slag for intravenøs - helt himmelsk å få! Og 0 bivirkninger.
Står mye skummelt om det ja, var veldig skeptisk selv, men hadde ikke valg da max dose jerntabletter i 3 mnd ikke gjorde det store utslaget på nivået. Hadde selv Ferritin på 5.
De passer godt på på sykehuset når du får intravenøstt og startet dryppet sakte, så de fort oppdager om du er allergisk - kun da det er farlig, om man er allergisk. Går det fint de første minuttene tåler man det :) Ikke mange som er allergiske.

Slår et slag for intravenøs - helt himmelsk å få! Og 0 bivirkninger.
Står mye skummelt om det ja, var veldig skeptisk selv, men hadde ikke valg da max dose jerntabletter i 3 mnd ikke gjorde det store utslaget på nivået. Hadde selv Ferritin på 5.
De passer godt på på sykehuset når du får intravenøstt og startet dryppet sakte, så de fort oppdager om du er allergisk - kun da det er farlig, om man er allergisk. Går det fint de første minuttene tåler man det :) Ikke mange som er allergiske.

Men er jo en risiko for foster også, er den kun tilstede om mor reagerer da?

Men er jo en risiko for foster også, er den kun tilstede om mor reagerer da?
Er vel kun risiko i 1. trimester? Fikk i 3 trimester. De ville vente nærmere fødsel før jeg fikk. Ingen som sa noe om bivirkninger og risiko.. Det jeg vet las jeg meg til selv.
Tenker at dersom det er fare for foster hadde legene informert om det. Jeg bar tvillinger.

Det er vel kanskje ikke det mest fristende når man er gravid og kanskje litt dårlig, men blodmat gir en boost :rolleyes:

Back
Topp