Lavt hemoglobin-nivå

capricorn91

Betatt av forumet
Fikk tlf fra legen som sa jeg hadde lavt hemoglobinnivå, flere som har hatt det? :) Forstår det er røde blodlegemer det er mangel på, og mer jernrik kost kan hjelpe :) Noen med erfaringer?
 
Jepp. Slitt med det i en del år. Har begynt å ta jerntilskudd allerede for å prøve å holde det noenlunde under kontroll.
Mer jernrik kost holder for mange så greit å begynne med det. Leverpostei, spinat, kjøtt, feks.. Husker knapt hva som var jernrikt akkurat nå haha fått ammetåke litt vel tidlig :p
 
Jepp. Slitt med det i en del år. Har begynt å ta jerntilskudd allerede for å prøve å holde det noenlunde under kontroll.
Mer jernrik kost holder for mange så greit å begynne med det. Leverpostei, spinat, kjøtt, feks.. Husker knapt hva som var jernrikt akkurat nå haha fått ammetåke litt vel tidlig :p
Åh, men det er vel ikke noe farlig før man får alvorlig mangel? :) Da blir det biff til middag :D
 
Grønne grønnsaker også. Jeg var hos jordmor i dag, og lærte noe nytt: at melkeprodukter svekker opptaket av jern, derfor bør man ha separate grønnsaksmåltid og "melkemåltid". Og ikke drikke melk til den brødskiva med leverpostei, men heller juice. Og så ta melka til skiva med ost to timer etterpå.
 
Appelsinjuice er vel bra for jernopptaket ja :) sikkert jernmangel som har gitt meg biffcravings :-D
 
Grønne grønnsaker også. Jeg var hos jordmor i dag, og lærte noe nytt: at melkeprodukter svekker opptaket av jern, derfor bør man ha separate grønnsaksmåltid og "melkemåltid". Og ikke drikke melk til den brødskiva med leverpostei, men heller juice. Og så ta melka til skiva med ost to timer etterpå.
Takk for tips!! :) Det visste jeg ikke :)
 
Jeg har, etter MA i sommer. Tar jerntilskudd.
 
grønne grønnsaker ja☺ og cvit hjelper opptak, så ta det litt før du eter jernmat.
lever(går bra når man er gravid) rødt kjøtt, grov korn.
og ikke melk å jern ☺
 
grønne grønnsaker ja☺ og cvit hjelper opptak, så ta det litt før du eter jernmat.
lever(går bra når man er gravid) rødt kjøtt, grov korn.
og ikke melk å jern ☺
Ja, stemmer! Det fortalte hun også (jordmor altså, se innlegg litt over) i dag, men hadde glemt hva det var hun sa, husket bare at det var en ting til som var nytt for meg. Takk!
 
Vi har kronisk lav HB og det er bare å velge grønne grønnsaker og passe på at man får I seg jern naturlig. Og som noen nevnte ikke melk men juice..
 
Back
Topp