Lavt blodtrykk

Delia

Saman er ein mindre aleine
Desemberskatter 2016
Noen med helseutdannelse her som vet noe om blodtrykk?:) Hva kategoriseres som lavt blodtrykk, og kan noe gjøres med det?

Opplever ikke noe plager til vanlig men har litt problemer med styrketreningen da jeg må ta pauser for ikke å svime av.. :banghead:

En blodtrykksmåling av 90 millimeter kvikksølv (mm Hg) eller mindre systolisk blodtrykk (den øverste tallet i en blodtrykksmåling) eller 60 mm Hg eller mindre diastolisk blodtrykk (nederste nummer ) er generelt ansett som lavt blodtrykk.
Hvis du har en tendens til å få blodtrykksfall ved for eksempel trening, bør du passe på å få i deg mye væske og å få i deg mer salt (salt binder væske i blodbanen din). Dette for å motvirke dehydrering som forstyrrer den normale reguleringsmekanismen i kroppen din og kan føre til blodtrykksfall.

Ellers vil jeg råde deg til å ta det veldig rolig når du skal bytte stilling, spesielt fra liggende/sittende til stående. Når du endrer slik stilling raskt kan du oppleve blodtrykksfall og i værste fall besvimelse. Blir du veldig dårlig så legg deg ned med beina høyt hevet.

Pass på at du får i deg nok mat i løpet av dagen og rikelig med drikke!

Vil også anbefale at du nevner dette for legen din om det er noe som plager deg ofte slik at han/hun kan utelukke at det er noe annet galt ;)

Tusen hjertelig takk for svar! :) Har nevnt det for legen min og hun sa at noen hadde bare litt lavt blodtrykk. Var mye plaget i barndommen og besvimte en gang i uken, men ikke noe nå. Eneste gangen jeg kjenner det svimler for meg er ved tunge løft som f.eks. knebøy, markløft etc. Målte i går 97 over 62, men har vært nede i 90/58 og.

Kanskje det og merkes mer nå som jeg ligger litt i underskudd på kcal for å gå ned i vekt!?Så da er vel egentlig målet å drikke nok (der kan jeg bli flinkere) og spise litt mer salt.:)

Hvor mange kalorier inntar du på en dag da?

Drikke og blodsukker er viktig her. Jeg har selv lavt blodtrykk, og det som hjelper er nok væske og holde blodsukker oppe. Ellers blir jeg generelt svimmel.

Lakris er blodtrykkshevende.
Har selv litt problemer med blodtrykket og er i gang med 24-timers måling akkurat nuh, og lakris (og salt) er tips jeg har fått av helsepersonale (JM, for lenge siden, og fastlege nå).

Back
Topp