Lavt blodtrykk også etter fødsel

mammaanni

Blir kjent med forumet
Hei. Er det noen som fortsatt sliter med lavt blodtrykk etter fødsel. Babyen er 3mnd og jeg har vært svimmel nesten siden fødsel. Dette er kjempe slitsomt og går utover psyken får en helseangst der jeg tror jeg har alvorlige sykdommer. Hadde lavt jernlager men dette har gått opp. Har og fått 5 injeksjoner med b12. Hadde lavt blodtrykk i svangerskapet men var ikke særlig svimmel da. Er litt høyere nå men fortsatt 100 på 65 osv rundt det. Har tatt stoffskifte prøver og de var normale. Legen mener det er blodtrykk som skyldes svimmel het. Har også vært hos fysioterapeut. Og tatt ekg hos legen. Alt fint. Hvordan komme seg i bedre form?

Jeg har ikke født ennå, men har hatt lavt blodtrykk også før jeg ble gravid (ligger stort sett jevnt på 90/50, noen ganger nedi 80/50). Jeg har fått beskjed om å drikke mye, spise mer salt i maten, samt lakris. Jeg så på det som en oppfordring til å gå på stortokt i salte dødningehoder-boksen i smågodtdisken :D

Jeg fikk også beskjed på å ha med meg en halvlitersflaske med vann overalt, som jeg skulle drikke på styrten om jeg ble svimmel. Helst kaldt vann. Det får blodtrykket til å stige raskt i respons (det går jo ned igjen etter en stund, men det hjelper altså på akutt blodtrykksfall og svimmelhet).

Få sjekket stoffskiftet ditt også! Jeg har veldig lavt blodtrykk når jeg er gravid, men det ble mer normalt etter fødsel sist. Men jeg ligger liksom maks på 105/70 når jeg ikke er gravid da. Når jeg er gravid har det vært nede i 80/50, men heldigvis er det som regel over 90/60.

Drikk mye, spis ofte, ikke spar på saltet (i motsetning til folk flest som må spise mindre salt kan vi med lavt blodtrykk godt få i oss en del). Spis lakris.

Og få tatt flere blodprøver, inkludert for stoffskiftet. Jeg hadde litt høyt stoffskifte etter min forrige fødsel

Nei det. Jeg har hatt lavt blodtrykk siden jeg ble født. Men nr 1 så ble det enda lavere. Jeg var nok så vant til det at jeg ikke merket noe av det. Men ene jordmora ville legge meg inn helt til hu så på journalen min. Etter nr 2 så har jeg fått normalt blodtrykk. Men spiste masse lakris en stund og ser at de over anbefaler det. Elsker ifa. Hehe.

Drikker du nok? Lavt blodtrykk kan være tegn på dehydrering.
Det hjelper uansett med væske så drikk mye!
Jeg har alltid lavt blodtrykk, men er dårlig på å drikke, og da blir det mye verre[emoji38]

Føler jeg drikker mye og kan nok bli flinkere på å spise. Men alt er et ork. Gått utover psyken og utviklet helseangst igjen som jeg har vært plaget av før. Tror jo eg har svulst på hjernen fordi eg e svimmel. tullete i hodet av for lite søvn og hormoner

Back
Topp