lavklasse eller høyklasse navn....

frøk1

frøkenlie
Mailykke <3
Sommerfuglene <3
leste litt om navn tidligere og kom over fler sider hvor det omhandlet navn og hvilken status navnene har,hva ser DU på som det ultimate lavklasse navnet og høyklasse? nå synes jeg at ordet lavklasse er helt forferdelig...men dere skjønner?:)

Alle disse merkelige dobbeltnavnene og "egenproduserte" variantene kommer for meg i kategorien lavklasse (hvis noe slikt finnes :p)

Sent from my iPhone using BV Forum

ja dem sier så at høyklasse er mer enkle "gammeldagse" navn

Hmm. Synes begrepene var grusomme, men ville trodd at de mer moderne navnene regnes dom høyklasse, mens de gamle norske var lavklasse, men det kommer jo helt an på øyet som ser. For meg er det ingen slike skiller, det viktigste er at navnet er gjennomtenkt. Vi har valgt navn som betyr noe for oss og til dels familien, men det er jo ikke alle som er opptatt av det.

Reagerer kanskje litt på de mest klisjéfyllte rare kombinasjonene som Kåre Johnny og Bob Kåre, men... har selv spøkt med Turi Anne og Børre Petter etter besteforeldrene :)

Har selv tenkt at det fornavnet vi har valgt kanskje er litt for moderne og "pent" (typ snobbete, høyklasse, hva enn. ..) for min familie, er litt bekymret for reaksjonen deres. Men vi forkastet det gode norske navnet vi hadde valgt i utgangspunktet for det, så det har tydeligvis fått en plass i hjertet vårt av en grunn.

Det jeg ikke skjønner er at dobbeltnavn skal være så stygt, fælt, teit og alt mulig negativt som folk mener om det. Synes det er mange nydelige kombinasjoner der ute og for oss er det en måte å kunne velge flere navn vi liker.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

De fleste dobbeltnavn er veldig fine, men noen ganger tar foreldrene litt av og kliner til. Særlig noen varianter som er så populært for tiden er så trashy :p

jeg også liker dobbeltnavn,men er jo opptatt av at det skal matche og ha betydning for oss:) og vi bruker heller ikke hyper moderne navn,men heller ikke gammel norske... ser det er veldig populært og bare sette EA etter ett navn for og lage ett "nytt" navn....stinea.linea,olinea osv :p det synes jeg er litt harry:D

Er opprinnelig fra Trondheim,men er nå bosatt på sunnmøre. Rart hvor mye forskjell det er på navn hær og tr.heim. Hær er det veeeeeldig mange rare dobbeltnavn:p For eks Bertil Einar, Chris Viggo eller Johan petter.. Helt vanlig hær;) Min kjære har prøvd seg med at vår første fødte skulle hete Isack Einar, men jeg la inn protest! Hehe..Bra nok med bare Isack;)

Både samboeren og jeg har dobbelt navn så for oss måtte det bare bli dobbelt navn på jenta vår også. :p Vi fikk mange reaksjoner på navnet vi valgte, men ingen reaksjoner nå lenger. Tilbake til spørsmålet så ville jeg ha tenkt høyklasse på navn som var litt annerledes.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg har dobbelt navn selv, men både mannen og jeg liker ikke dobbelt navn og jeg bruker ikke mitt. Så for oss blir det ikke dobbelt navn.

Og synes det er ekstremt mange rare kombinasjoner. Har selv noen ekstremt tungvinne i familien.
Liker skjeldne navn, men det skal fortsatt høres ut som et navn liksom hehe

Sent from my iPad using BV Forum

Dette har aldri streifet meg en gang. Men når du nevner det, så er det jo faktisk litt forskjeld i status på navn... Men jeg tror ikke jeg klarer å si hva som er hva sånn ut av det blå. Blir vel lettere om man hører ett navn, og da tenke hva man syntes det er - lav eller høyklasse.

Når det gjelder dobbeltnavn syntes jeg ikke noe om dem som liker 2 navn, ikke klarer å bestemme seg/bli enige, og så setter dem sammen uansett hvordan det høres ut O.o
Ellers har jeg aldri bært så veldig stor fan av dobbelt navn, ikke hørt mange pene der nei... Men alikevell, så er det ene navnet vi har som aktuelt dobbeltnavn. Er nesten overasket selv :p
Er ett skjeldent dobbeltnavn, men jegvil ikke si det går under kategori "sette sammen navn som ikke passer sammen". Vi bare falt for det rett å slett! Uvitende om det var noen andre som het det. Men fant vel ut at mellom 20 og 30stk heter det :-) VELDIG norsk!

Både samboeren og jeg har dobbelt navn så for oss måtte det bare bli dobbelt navn på jenta vår også. :p Vi fikk mange reaksjoner på navnet vi valgte, men ingen reaksjoner nå lenger. Tilbake til spørsmålet så ville jeg ha tenkt høyklasse på navn som var litt annerledes.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Hva er navnet da? :)

Jeg tenker at de navnene som blir regnet som "spesielle" slik Leah, Theo, Noah, Linneah, Emma, Nora, Olivia, Emil, Isak, osv ble for noen år siden er de navnene som nå er "popnavn" og lavere status. Leste en gang at akademikere går for "vanlige" norske navn, og at det dermed er høystatus. Ikke vet jeg. Datters mi har et vanlig norsk navn i kombo med et gresk navn. Jeg er ikke fan av popnavn, og syns sære navn som de mange kjendiser velger er blodharry. Men høy og lav status... Det kommer vel an på hvilket miljø man vil identifisere seg med - er det fashion og kjendiser eller iq/akademikermiljøer liksom...

Jeg liker best enkle lett uttalede og lett stavene navn er best. Og så syns jeg det er tungvindt med sånne som gir barna sine britiske navn med norsk tale. Som Brian, ikke noe vondt om navnet, men det klinger bedre i mine ører med engelsk uttale. For meg spiller det ikke så stor rolle som det er pop.navn, de kan være fine de. Men jeg ønsker ikke å gi det til mine barn. De har enkle, lette å uttale og skrive navn. :-P bare ett formavn, fordi et er to etternavn...

Må bare skyte inn at det med å ha så annerledes navn (gjerne noe hjemmelaget) så mister det statusen hos meg så lenge det må forklares og staves for andre :p

Back
Topp