lavkarbo vs kaloritelling...min historie

Mamma Propell

Glad i forumet
Jepp....regner med dette blir sjau av, men nå må jeg få ut det JEG har å si om saken.

Jeg gikk på ketolyse for snart 2 år siden, skulle bare ned 10-12 kg, så var i utgangspunktet helt feil av meg og begynne, siden det ikke er anbefalt viss du ikke skal gå ned mer. Men det funket så fy, gikk veldig greit, maten var god, men det var et strev for kroppen. Fungerte i det daglige, men hadde ikke "bra" nok forbrenning på bare fett til å drive med hard sport på det nivået jeg hadde før og som jeg gjerne ville.

Gikk ned 9 kg på kort tid og var egentlig veldig fornøyd. Men helt ærlig, det var ikke det samme som før å gå i dåp o.l...følte jeg ikke viste respekt for vertskapet, siden jeg bare plukket i maten, fordi det ikke var så mye jeg kunne spise der.Etter 9 kg sto vekta bom fast, og jeg kjente jeg ville spy av "fettmaten". Bestemte meg for å gå sakte over på litt mer karbohydrater, men det ville ikke kroppen. Ble skikkelig dårlig av helt vanlig mat, kramper og hele pakka.

Kuttet derfor ut hele greia, men klarte likevel og holde vekta. Prøvde engang til for noen mnd siden (nå har jeg gått opp alt, dels pga p-sprøyte, dels pga fucka opp forbrenning etter ketolysen). Det funket ikke i det hele tatt. Kroppen tålte det rett og slett ikke engang til.

Så i forhold til min kropp, som er sunn og frisk og ingenting galt med, så vil jeg ikke anbefale det som en livsstil. Som en kur, som faktisk ketolyseKUREN er, så funker det supert, men vær klar over at du likevel aldri kan regne med at kroppen din vil få en normal forbrenning i forhold til energien du trenger å alt sånt uten å venne den til det gjennom atkhinsmetoden eller lignende.

Kaloritelling er egentlig heller ikke noe for meg, jeg har tro på sunt kosthold, masse trening, gode søvnvaner og fikse det psykiske i forhold til mat, mens man går ned....motsier meg selv, siden jeg går på noka nå, men trenger en kickstart[:D]

Ikke for å tråkke noen på tærne, men ketogendiett er vel bevist farlig om man går på den lenge, pga kroppen ikke klarer å kvitte seg med alle ketonene som dannes, de hoper seg opp i kroppen, og man KAN bli alvorlig syk (lever, bukspyttkjertel, tarmproblemer). Og mens jeg er i gang....har hørt at han sørlendingen som "fant" opp ketolysekuren nå er SVÆR, og ble sett spisende på 17 mai med hamburgeren i ene hånda og en svær pomfri samt cola i den andre....he, he dette fikk jeg høre da jeg diskuterte hvor bra ketolyse var på et annet forum. Men jepp, jeg har forandret mening nå snart 2 år etterpå og 10 kg og ødelagt forbrenning.

Sånn, fyr løs[:D]

Er nok ingen som har tenkt å krangle med deg når det er snakk om egen erfaring og din oppfattelse/mening om saken[:)]

Er synd du har opplevd det på den måten, og som du sier: ketolysekuren er ikke for ALLE.

Jeg og gikk på ketolyse, men ikke nok kg å ta av, så har trappa sakte men sikkert opp, og gått over til kcal telling. Altså jeg skjønner hva du sier og er tildels enig, men ikke helt [;)] Kutte ut karbiser er jo et must hvis du skal ned, men ikke hvis du driver med toppidrett, faktisk karbisene du lever av da [:)] Det viktige er at du faktisk spiser ofte selv om du går på ketolyse, det er der mange brenner seg. Spiser kanskje 2 ganger per dag, fordi man rett og slett ikke er sulten[8|] Men det er jo da man ødelegger forbrenninga. Må opprettholde det med lite men ofte liksom .... ikke lett men sånn det er[;)][:D]

ORIGINAL: Lucci

Jeg og gikk på ketolyse, men ikke nok kg å ta av, så har trappa sakte men sikkert opp, og gått over til kcal telling. Altså jeg skjønner hva du sier og er tildels enig, men ikke helt [;)] Kutte ut karbiser er jo et must hvis du skal ned, men ikke hvis du driver med toppidrett, faktisk karbisene du lever av da [:)] Det viktige er at du faktisk spiser ofte selv om du går på ketolyse, det er der mange brenner seg. Spiser kanskje 2 ganger per dag, fordi man rett og slett ikke er sulten[8|] Men det er jo da man ødelegger forbrenninga. Må opprettholde det med lite men ofte liksom .... ikke lett men sånn det er[;)][:D]

Nei var der jeg brente meg....jeg orket jo rett å slett ikke mat så ofte som kroppen egentlig trengte det, så jeg ser hva du mener.

synd du opplevde den slik og ikke klarer lavkarbo livstil etterpå..

men altså, hvolken sørlending "fant" opp ketolysekuren?????

ORIGINAL: DaisyBø

Torkil P. Andersen.

Men jeg nekter å tro at det er tilfelle han har lagt så mye på seg, da hadde det garantert vært oppslag om det i Se og Hør[8D]

ORIGINAL: RosaCrocs

ORIGINAL: DaisyBø

Torkil P. Andersen.

Men jeg nekter å tro at det er tilfelle han har lagt så mye på seg, da hadde det garantert vært oppslag om det i Se og Hør[8D]

Muligens...nå er det jo ikke sikre kilder Men hun som skreiv det var egentlig ikke uenig i at ketolysekuren ikke var bra, hun var bare skeptisk siden hun kom fra samme by som han (så hun visste det var han), Og hadde sett han så stor

ORIGINAL: Mamma Propell

ORIGINAL: Lucci

Nei var der jeg brente meg....jeg orket jo rett å slett ikke mat så ofte som kroppen egentlig trengte det, så jeg ser hva du mener.

Ikke je heller, så det er en av grunnene til at jeg har trappa opp[;)] Trur det er veldig fint for veldig overvektige, men problemet er at de ikke trapper opp saaaakte, di smeller på med det livet de hadde før[:D][8|]

Min historie er veldig annerledes.. Jeg har fått to flotte barn pga lavkarbo (og ja, det er min leges ord..) Bedre humør, finere hår, bedre blodprøveverdier, ned 17 kg i vekt, mer energi.. Ja.. Min pcos "forsvant" siden jeg starta med ketolyse (og det er medisinsk påvist at det er en slags behandling for pcos).. Blei gravid på første prøveperiode! Og jeg hadde mensen to ganger i året før jeg begynte på ketolyse..

Jeg har BARE lovord å si om lavkarbo, men jeg skjønner de ter vanskelig om man ikke er skikkelig motivert, ikke klarer å variere i grønnsaker og maten og ikke klarer å planlegge litt menyer i forveien.. Alle sier jeg er så flink, men de skulle bare visst hvor lett det er! [:D]

Glemte jo å nevne stabilt blodsukker! Svingende blodsukker er mye farligere enn mange tror.. [;)]

ORIGINAL: Almyrida81

Min historie er veldig annerledes.. Jeg har fått to flotte barn pga lavkarbo (og ja, det er min leges ord..) Bedre humør, finere hår, bedre blodprøveverdier, ned 17 kg i vekt, mer energi.. Ja.. Min pcos "forsvant" siden jeg starta med ketolyse (og det er medisinsk påvist at det er en slags behandling for pcos).. Blei gravid på første prøveperiode! Og jeg hadde mensen to ganger i året før jeg begynte på ketolyse..

Jeg har BARE lovord å si om lavkarbo, men jeg skjønner de ter vanskelig om man ikke er skikkelig motivert, ikke klarer å variere i grønnsaker og maten og ikke klarer å planlegge litt menyer i forveien.. Alle sier jeg er så flink, men de skulle bare visst hvor lett det er! [:D]

Glemte jo å nevne stabilt blodsukker! Svingende blodsukker er mye farligere enn mange tror.. [;)]

Klarte å variere ganske bra.. og ja jeg trivdes med det, men er så og si ferdi med å slanke meg og derfor opptrapping... men sikkert derfor jeg ble ganske matlei oxo, fordi jeg ikke hadde all veden mer å ta av, ( har at litt altså)[8D].... Så jeg klager ikke, gubben går fortsatt på det og han går ned... selv om utskeielser[:D]

Når vi først er i gang da.

Min historie.

Jeg har i grunnen alltid vært litt småfeit til tross for at jeg har vært aktiv og er oppvokst med ett sundt kosthold og mye mosjon. (har en mor som alltid har vært på slankekur, selv om hun alldr har hatt mer enn 3-4 kg for mye) Jeg har hele livet vært superglad i frukt og bær, og aldri vært noe særlig glad i søte ting som feks sjokolade og kaker.

Så i alle mine år har jeg hatt mine perioder der jeg har prøvd å få vekk disse ekstra 10kg`ene mine. Har nøye notert kalorier, mosjonert og ellers gjort alt etter "boken". Aldri så mye som 1 eneste kilo har jeg klart å kvitte meg med.

Så rundt nyttår 2010 leste jeg om ketolyse kuren, og hvordan den fungerte, og fant fort ut at det var ikke så farlig som det jeg tidligere hadde hørt om i media. Prøvde ut opplegget, og etter bare en uke hadde jeg gått ned 2 kg (sannsynligvis bare vann, men det var jo uansett 2 kg mer enn jeg hadde klart å gått ned tidligere) Ikke bare gikk vekten ned, men formen min ble mye bedre, muskel og ledd plagene mine ble nesten borte ( jeg har ME) og energien min ble dobblet i forhold til før. I tillegg ble den oppblåste følelsen jeg pleide ha etter måltidene borte, og jeg var ikke sulten støtt og stadig.

Noen uker seinere da jeg var hos legen pga ME`en min hadde hun et forlag å komme med, hun mente jeg burde prøve å kutte ut karbohydrater, for det var ikke bra for muskler og ledd. Hun var jo litt seint ute med å annbefalle det, så jeg fortalte at jeg allerede hadde lagt om kostholdet. Hun ville da sjekke blodverdiene mine, for å se om ting hadde endrett seg. DET hadde de.. husker ikke alt som hadde endret seg, men alt var til det bedre, og stoffskiftet hadde blitt MYE bedre.

Så etter å ha sett på papiret hva dette gjør med helsen min, og ikke minst opplevd det på kroppen, så er jeg 100% sikker på at dette er veien å gå for meg. Har heller aldri kost meg med så mye god mat før som jeg gjør nå. :)

Back
Topp