Lavkarbo - tilbehør

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg trenger litt inspirasjon til hva jeg kan gjøre med grønnsaker, som også er lavkarbo.
Jeg trenger konkrete oppskrifter, for jeg er ikke flink til å lage mat. Jeg aner ikke når de ulike grønnsakene er ferdig i ovnen eller ferdig kokt. Vi bruker som regel frosne grønnsaker :P
Jeg har nylig prøvd fløtegratinert selleri, og det var kjempegodt. Men hva mer kan man gjøre med grønnsaker?

Selleri er også veldig godt som "potetsalat". Kokt i terninger, og ha i en blanding av feks. Rømne, majones, sennep, sylteagurk. Blomkålmos er godt til både kjøtt og fisk. Kokt blomkål stavmikses med fløte, smør, salt og pepper. Bruker fetaost i om jeg har det. Ovnstekte grønnsaker i skiver/biter. Skjær opp det en har av grønnsaker (blomkål, gulrot, brokkoli, løk, aubergine, squash, sopp, paprika) og ha olivenojlje, salt, pepper og finkakket kvitløk i. Steikes i ovn i 20-30 min. Lønner seg å kutte bitene etter hvor lang koketid de har. Gulrot trenger lang tid, så de blir de tynneste, dobbelt så store brokkolibiter som blomkål feks.

Brokkoli og blomkålgrateng er også godt tilbehør.

Jeg er fan av friske grønnsaker i naturlig form. Dampede biter av brokkoli og blomkål er godt ved siden av stekt kjøtt og en fløtesaus.

Asparges surret i spekeskinke og stekt i ovnen med litt olje er nydelig. Servert sammen med f.eks grønn salat med avokado.

Ovnsbakte tomater og paprika er nydelig.

Til røkt og salt kjøtt (sommerkoteletter f.eks) er det vanvittig godt med smørdampet nykål. Kuttet i store biter. Rikelig med smør på og grovkvernet salt og pepper. Pakk inn i folie og sett i ovnen ca 45 minutter. Lager seg selv :)

Brokkolisalat er godt til grillmat.

Hjemmelaget guacamole!

Ellers går det mye i salat her. Mange varianter. Spriter det opp med spirer, spinat, tomater i forskjellige farger, ulike bladsalater, oster, skinke, spekeskinke, nøtter.

(Nå ble jeg sulten) :rolleyes:

Har en samboer som driver med lavkarbo i ny og ne. Fløtegratinerte grønnsaker er godt. Frosne tar de en 40 minutter kanskje. Du må følge med når fløta koker, og så betrhnr koketid der . Ellers er squash-spagetti godt, da strimler du squash med en sånn grønnsaksjern som heter Juliannejern. Stekt sopp , helstekt blomkål i ovn med olje er jo godt. :-) Sellerirot er nydelig, og pure av alle mulige slags grønnsaker som blomkål, brokkoli, sellerirot...

Jeg er fan av friske grønnsaker i naturlig form. Dampede biter av brokkoli og blomkål er godt ved siden av stekt kjøtt og en fløtesaus.

Asparges surret i spekeskinke og stekt i ovnen med litt olje er nydelig. Servert sammen med f.eks grønn salat med avokado.

Ovnsbakte tomater og paprika er nydelig.

Til røkt og salt kjøtt (sommerkoteletter f.eks) er det vanvittig godt med smørdampet nykål. Kuttet i store biter. Rikelig med smør på og grovkvernet salt og pepper. Pakk inn i folie og sett i ovnen ca 45 minutter. Lager seg selv :)

Brokkolisalat er godt til grillmat.

Hjemmelaget guacamole!

Ellers går det mye i salat her. Mange varianter. Spriter det opp med spirer, spinat, tomater i forskjellige farger, ulike bladsalater, oster, skinke, spekeskinke, nøtter.

(Nå ble jeg sulten) :rolleyes:

Kjenner jeg blir veldig nysgjerrig på nykålen. Jeg elsker kål, så den må jeg prøve :D

Kjenner jeg blir veldig nysgjerrig på nykålen. Jeg elsker kål, så den må jeg prøve :D
Den er kanskje favoritten av de over :D
I og med at den stekes i folie så funker det like godt på grillen som i ovnen.
Pass på å helle det gode smeltede smøret over ved servering :hungry:

Den er kanskje favoritten av de over :D
I og med at den stekes i folie så funker det like godt på grillen som i ovnen.
Pass på å helle det gode smeltede smøret over ved servering :hungry:
Hvor store er bitene tror du? 1 cm eller 5? ^^

Puree av sellerirot og blomkål er veldig godt! Har også laget «pommes frites» av sellerirot, utrolig godt, men blir ikke sprøtt som poteter. Ovnsbakte grønnsaker bruker jeg mye. Løk og paprika stekt i smør er skikkelig godt og enkelt. Fetaost med løk og små tomater i ovn/grill er nydelig. Ris av blomkål, pasta av squash. Er så mye digg!

Puree av sellerirot og blomkål er veldig godt! Har også laget «pommes frites» av sellerirot, utrolig godt, men blir ikke sprøtt som poteter. Ovnsbakte grønnsaker bruker jeg mye. Løk og paprika stekt i smør er skikkelig godt og enkelt. Fetaost med løk og små tomater i ovn/grill er nydelig. Ris av blomkål, pasta av squash. Er så mye digg!

Jeg har smakt den av selleri og blomkål. Kjempegodt :) Jeg liker biter jeg da, så jeg moser den ikke til puré. Hvor lenge koker du sellerien og blomkålen?

Jeg har smakt den av selleri og blomkål. Kjempegodt :) Jeg liker biter jeg da, så jeg moser den ikke til puré. Hvor lenge koker du sellerien og blomkålen?
Spørs litt hvor store biter jeg kutter de opp i, bruker bare å kjenne med en gaffel om de er blitt møre :)

Back
Topp