Lavkarbo og hormonnivåer

Emelina

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg er en kvinne på 26 år som sliter med å bli gravid. Jeg er normalvektig med en litt for lav bmi, men det lille fettet jeg har på kroppen ligger i midjen. Har uregelmessige (lange) sykluser, og ved jevnlige ultralyder har det vist seg at folliklene mine ikke blir modne, de stopper opp på rundt 10 mm. Gynekologen sier at eggstokkene har en antydning til pco-utseende, men ikke veldig utpreget. Har nettopp fått vite at jeg har for høyt nivå av hormonet LH. Resten av hormonene er innenfor referansenivået.

Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, men lurer litt på om lavkarbokosthold kan ha en positiv effekt på mitt høye LH nivå?
 
Jeg har PCOs, men sliter med overvekt. Jeg kan i alle fall si at da jeg gikk på lavkarbo, fikk jeg jevne sykluser på 27 dager. Nå går jeg på en mer moderat utgave (ala Fedon Lindberg), og nå er syklusene mine litt mer ujevne. Det er ikke verre enn å forsøke seg. Lavkarbo tror jeg ikke er sunt over lang tid, for musklene trenger karbo, hjertet er en muskel. Men å forsøke det over en tid for å se om det hjelper på syklusen er vel bare positivt? Man trenger ikke gå ned i vekt av lavkarbo, man kan balansere vekten også - hvis man spiser begrenset med karbo.
 
Back
Topp