lavkarbo og graviditet

BelleventerNr3

Glad i forumet
Noen som tenker på det?
Eg har følgt en generell lavkarbo livsstil fram til nå. Men det er så mye att og frem med disse forskerene på dette område, at det er litt vanskelig å vite hva en skal forholde seg til..
Selv så tenker eg at eg skal fortsette å spise lavkarbo, og om eg skulle no få "cravings" for noe karbo mat/snack så får eg bare følge det.

Prøver å tenke litt økologisk og ren mat i hovedsak..

hvordan spiser dere andre nå? Har dere gjort forandringer, eller følger dere den retningslinjen dere lå på før dere ble gravid?

Lavkarbo er så mangt, jeg synes det noen ganger er "uheldig" å bruke den betegnelsen, spesielt fordi mange tenker da med en gang at man spiser NULL karber og bare masse usunt fett. 
Jeg har kuttet ned på mye karbohydrater siden tidlig i høst og trives veldig godt. 
I all hovedsak har jeg kuttet ut sukker og hvitt mel - noe ingen egentlig har behov for. 
Frukt spiser jeg endel av, nøtter, mørk sjokolade osv. 
Ikke akkurat streng lavkarbo-diett. 
Jeg tenker at det ikke akkurat er usunt å fokusere på ekte hjemmelaget mat, men at det som gravid er viktig å få i seg alt man trenger. Jeg kommer derfor til å trappe opp fruktinntaket litt, men sukker, pasta, potet, ris osv, er ikke egentlig noe man trenger. 
Jeg pøser heller ikke på med fett, isåfall er det sunt fett, kjøtt, fisk osv!

Fru H skrev:
Lavkarbo er så mangt, jeg synes det noen ganger er "uheldig" å bruke den betegnelsen, spesielt fordi mange tenker da med en gang at man spiser NULL karber og bare masse usunt fett. 
Jeg har kuttet ned på mye karbohydrater siden tidlig i høst og trives veldig godt. 
I all hovedsak har jeg kuttet ut sukker og hvitt mel - noe ingen egentlig har behov for. 
Frukt spiser jeg endel av, nøtter, mørk sjokolade osv. 
Ikke akkurat streng lavkarbo-diett. 
Jeg tenker at det ikke akkurat er usunt å fokusere på ekte hjemmelaget mat, men at det som gravid er viktig å få i seg alt man trenger. Jeg kommer derfor til å trappe opp fruktinntaket litt, men sukker, pasta, potet, ris osv, er ikke egentlig noe man trenger. 
Jeg pøser heller ikke på med fett, isåfall er det sunt fett, kjøtt, fisk osv!

Helt enig der. Jeg og har kuttet ut sukker og mel.

i den sammenheng i å gå inn i keltose er ikke noen god mix å være gravid.
men derimot ikke spise mel og sukker er bare sunt..

turteldue skrev:
i den sammenheng i å gå inn i keltose er ikke noen god mix å være gravid.
men derimot ikke spise mel og sukker er bare sunt..

Enig. Men så er jeg av den oppfatning at jeg mener det er svært få som egentlig har godt av å være i ketose, gravid eller ikke =)

eg prøver å holde meg vekke fra sukker og mel. Og spiser ikke poteter og ris, hender eg spiser pasta, men har en sort som er mindre av både kalorier og karbohydrater enn den du får kjøpt i dagligvarebutikken..

Går MYE i grønnsaker, og fisk eller kjøtt. I dag skal eg lage hjemmelagede burgere av kyllingkjøttdeig, med urter og kvitløk, kjøpte grove hamburgerbrød i går, har salat, tomat, agurk og rødløk eg skal kutte opp.
eg spiser og frukt, mest eple.. Har og kjøpt inn yoghurt, av den "usunne" sorten. Er ikke noe sånn 0.0 eller 0.1 yoghurt. Men står at den skal være redusert sukkermengde og økt frukt og bær mengden i de..

Den 0% blåbær yoghurten er kjempegod!! Jeg har fått dilla på den :) Og under 10 gram karber per beger! Dobbel 0% heter den visst!

Fru H skrev:
Den 0% blåbær yoghurten er kjempegod!! Jeg har fått dilla på den :) Og under 10 gram karber per beger! Dobbel 0% heter den visst!

Eg også liker den godt! Og eg er veldig glad i skyr fra Q meieriene.. Men det var de prisene! eg hadde ikke så mye penger med meg, så det måtte bli den eg fikk flest for pengene og ikke sunnest for pengene..

Back
Topp