Lavest eller høyest lønn ta mest permisjon?

makapooh

Blir kjent med forumet
Hei


Hvordan gjør dere det med permisjonen?
Her har mannen best inntekt til vanlig og jeg lurer på hva som lønner seg når det kommer til å dele opp fellesperioden i permisjonen.
Burde den med minst lønn ta mest permisjon slik at den med høy lønn får vært lenger ute i vanlig jobb eller omvendt?
 
Dersom du får permisjonsutbetalinger fra NAV så utbetaler ikke nav mer enn ca 650 000kr? (Er sikkert litt høyere beløp nå) i årslønn. Så for vår del får mannen min 1/3 av vanlig inntekt de 15 ukene han har sin permisjon - han bruker derfor permisjonsukene sine som «betalt ferie» fordelt på 3 år i stedenfor.
 
Dersom du får permisjonsutbetalinger fra NAV så utbetaler ikke nav mer enn ca 650 000kr? (Er sikkert litt høyere beløp nå) i årslønn. Så for vår del får mannen min 1/3 av vanlig inntekt de 15 ukene han har sin permisjon - han bruker derfor permisjonsukene sine som «betalt ferie» fordelt på 3 år i stedenfor.
Mener du at de betaler ut Max 650 000 til sammen for begges permisjon?
 
Mener du at de betaler ut Max 650 000 til sammen for begges permisjon?
Nei, hvis årslønnen din er høyere enn 6G, altså 599 000kr, så utbetaler ikke NAV mer enn det i årslønn. Da må eventuelt arbeidsgiver stå for differansen - noe ikke alle arbeidsgivere gjør. Så hvis din årslønn er 500 000kr og mannen din sin årslønn er 550 000kr så vil dere få foreldrepenger likt vanlig lønn. Men dersom du eller han eller begge har årslønn over 599 000kr så vil du/han/dere få lavere månedslønn i permisjon enn vanlig, med mindre arbeidsgiver dekker mellomlegget.

For enkelhetsskyld; 599 000kr/12 måneder= en månedslønn på ca 49 000kr før skatt.
For min mann blir jo da månedslønnen han mer enn halvvert når han er i permisjon, siden arbeidsgiver ikke betaler mellomlegget. Han taper derfor totalt ca 300 000 kr på å være i permisjon.
 
Min manns arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom 6G og lønnen, så for vår del hadde det sånn sett ikke noe å si hvem som tok mest permisjon.
Men, i påvente av BHG-plass måtte vi ta 8 mnd ulønnet perm, og da var det ingen tvil om at det var mest gunstig at jeg med den laveste inntekten burde ta den.
 
Jeg har høyest lønn og arbeidsgiver betaler lønn som normalt i permisjonen, så her skal mannen kun ta fedrekvoten på 15 uker også tar jeg hele fellesperioden. Mannen blir hjemme i ulønnet perm etter fedrekvoten til baby er nesten 2 år. Vi ønsker bhg oppstart i august 2022. Er vår siste, så vi vil gjerne få mest mulig tid med baby ❤️
 
Back
Topp