Lavendelolje utvendig mot underlivskløe

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg ser at det flere steder står at gravide og ammende ikke bør bruke lavendelolje. Det ser ut som at de mener i første trimester.

Jeg er 33 uker på vei, og klør utvendig i underlivet. Er det farlig for fosteret dersom jeg bruker en dråpe lavendel blandet i matolje og smører det kun utvendig på de store kjønnsleppene for å lindre kløen? Og dersom det er ok, kan jeg gjøre det to ganger i døgnet?

Jeg har fra før jeg ble gravid god erfaring med å bruke litt lavendel mot underlivskløe.

Det klør kun utvendig, ikke inni kjeden. Huden føles litt sår, og jeg tror det er pga at jeg har mye utflod som har gitt et litt fuktig miljø. Jeg har begynt å bruke intimvask, og det hjelper litt, men lavendel er jo litt smertedempende/kløestillende i tillegg.

-Utfloden lukter ikke vondt, og er vanlig hvitaktig og tynn. Ikke noe klumper.

Hei.

Det høres ut som om du har god erfaring med lavendelolje fra før. Jeg vet ikke så mye om eteriske oljer ift gravide, men jeg tenker at det høres helt ufarlig ut sånn som du tenker å bruke det. Det som jo er veldig viktig er at du holder godt med om utfloden endrer seg eller om kløen tar seg opp. Hvis det skjer hadde jeg tatt en sjekk hos legen. Du kan også tenke på noe så enkelt som å sove uten truser for å unngå et alt  for tett miljø hele døgnet.

Prøv deg litt frem og følg godt med videre da!
Vennlig hilsen jordmor Ragna.

Back
Topp