Lavendel & baby

Ikke direkte/praktisk nei, men prøver å lese meg opp på det nå faktisk!
Eteriske oljer vel og merke. om det er oljer du skal bruke må du huske å blande de veldig godt ut!
Har skjønt det kan brukes under føttene og langs ryggraden, evt kan man lage en spray som sprayes i sengen/på puten.
Håper noen har noen egenerfaringer å dele!

Ikke direkte/praktisk nei, men prøver å lese meg opp på det nå faktisk!
Eteriske oljer vel og merke. om det er oljer du skal bruke må du huske å blande de veldig godt ut!
Har skjønt det kan brukes under føttene og langs ryggraden, evt kan man lage en spray som sprayes i sengen/på puten.
Håper noen har noen egenerfaringer å dele!

Ja, det håper jeg og. Har nemlig en øyepute-ting som er med tørket lavendel- som ligger i sengen hennes.

Om du vil teste lavendel ville jeg først testet via en mild duftpute e.l og ikke på huden, selv godt utblandet. Babyer har svært sensitiv hud og eteriske oljer er sterke og kan utløse allergi. Selv om lavendel er regnet for å være en "snill" olje er faren for allergisk reaksjon mye større ved kontakt enn ved innånding og det er ikke verdt det.

Vær også kildekritisk, en del produsenter vil fremme sine produkter som mirakelprodukter som trygt kan både spises og brukes på hud, gjerne med påstanden naturlig = trygt. Ikke ett svært stort problem i norge, enda, men søker man på flere språk kan man få opp en del uheldige treff. Igjen, eteriske oljer er sterke og feil bruk kan gi svært alvorlige bivirkninger og barn tåler mindre enn det vi voksne gjør.

Spør gjerne om råd på apoteket før en setter i gang :)

Back
Topp