Lave SF mål

Meteora

Blir kjent med forumet
Hei! Er nysgjerrig på deres erfaringer, om dere har noen :)

Jeg har ved de to siste kontrollene hatt SF mål som har vært godt under normalen. Er idag 28 + 5 og SF målet er på 23 cm. Blitt henvist til ekstra kontroller pga. dette idag. Alt normalt på OUL, da lå den lille karen helt på normalen i forhold til størrelse og vekt. Alle andre prøver er også normale, ligget på det samme hele svangerskapet. Har ingen spesielle plager. Lagt på meg rundt 8 kg, og magen vokser jo, men ikke så mye da! Alltid vært veldig liten, tynn og nett. Jeg tenker at det bare er sånn jeg er, og er ikke spesielt bekymret, men man tenker jo litt likevel.

Ville du vært bekymret? Eller har du erfaringer med det samme?

Det viktigste er vel at du følger din egen kurve :) noen ligger over mens andre ligger under. Men så lenge du vokser jevnt så er jo det bra :) dog bare bra å få ekstra oppfølging, man vet jo aldri. Men jeg har mange bekjente som har ligget både over og under men alt har vært normalt fordi de vokser normalt :)

Hei! Er nysgjerrig på deres erfaringer, om dere har noen :)

Jeg har ved de to siste kontrollene hatt SF mål som har vært godt under normalen. Er idag 28 + 5 og SF målet er på 23 cm. Blitt henvist til ekstra kontroller pga. dette idag. Alt normalt på OUL, da lå den lille karen helt på normalen i forhold til størrelse og vekt. Alle andre prøver er også normale, ligget på det samme hele svangerskapet. Har ingen spesielle plager. Lagt på meg rundt 8 kg, og magen vokser jo, men ikke så mye da! Alltid vært veldig liten, tynn og nett. Jeg tenker at det bare er sånn jeg er, og er ikke spesielt bekymret, men man tenker jo litt likevel.

Ville du vært bekymret? Eller har du erfaringer med det samme?

Sniker fra februar 2016: Det som er med SF-mål, er at det aldri er helt sikkert, og det er derfor bra du er henvist videre til kontroll :) Det sies det kan endre seg om barnet snur seg og ligger annerledes. Nå er ikke jeg noe prakteksemplar, da mitt SF mål stagnerte på grunn av dårlig vekst, men det tok lang tid før det førte med seg bekymring :) Noen barn vokser også i rykk og napp :) Jeg hadde litt større mål enn deg i uke 28, da lå jeg på 25cm. Fra uke 29 og utover hadde jeg jevnlige tilvekstkontroller, og det viste seg at lille vokste dårlig og derfor stagnerte det. Det var først ved tilvekst på -20% at de ble bekymret for at det ikke skulle snu.

Jeg ville ikke vært bekymring, da målingene på sykehuset vil kunne si mye mer enn selve SF-målet :) Det at de tar kontroller er for sikkerhetsskyld, og er de usikre på sykehuset så måler de igjen få uker senere også :) Jeg ville forsøkt å ha litt is i magen, og ventet på informasjonen fra UL. Der kan de sjekke mye mer :) Vet du om det er lenge til du skal på kontroll?

Jeg hadde plutselig en veldig lav måling og fikk en ekstra ul. Alt var normalt der, og ingenting å bekymre seg for :)

Var på ekstra kontroll idag - alt normalt :thumright Han ble til og med mål til litt over gjennomsnittet på vekt - og han har lagt seg med hodet ned, så jeg har fortalt ham at i den posisjonen kan han godt bli :happy093.

Mine sf mål var alltid langt under streken med første mann, og alt var helt fint med han da han ble født :) Har like lave sf mål så langt med nr 2. Jeg har lang overkropp, og bærer lavt, så tror det har mye å si hvordan kroppsfasong du har og babyens leie er :)

Jeg følger ingen kurve på SF-mål når det gjelder mine graviditeter :-P kurven har flatet ut på slutten med begge, så jeg har hatt ekstra vekstkontroller i alle svangerskap. Ingen store avvik på fødselsvekt, bare litt mindre enn gjennomsnittet. Men så var jeg liten da jeg ble født jeg også, så jeg har ikke bekymret meg noe over det. Det normale er vel at babyer vokser ca likt frem til uke 20, og så vil det variere veldig videre.

Back
Topp