Lave jernverdier

anton123

Andre møte med forumet
Jeg hadde lave jernverdier i desember. Etter at jeg ble gravid har jeg bekymret meg litt for dette.
Føler meg ofte svimmel og er ekstremt trøtt. Alle sier jeg ikke trenger å dra til legen før uke 12. Er 8+0 i dag.

Har dere erfaring med lave jernverdier før svangerskapet?

Jeg hadde lave jernverdier i desember. Etter at jeg ble gravid har jeg bekymret meg litt for dette.
Føler meg ofte svimmel og er ekstremt trøtt. Alle sier jeg ikke trenger å dra til legen før uke 12. Er 8+0 i dag.

Har dere erfaring med lave jernverdier før svangerskapet?

Kan ringe bort på legekontoret å si du er gravid å ønsker å sjekke jernlageret siden det har vært lavt. Trenger ikke ha legetime for å få gjort det.

Har alltid hatt lave jernverdier, men det må jo bare gå sin gang. Har selv legetime i uke 12, og det tenker jeg er helt greit. Er ingenting som haster, og uansett om du begynner å ta tilskudd så tar det hvertfall 3mnd før det vil vise seg på blodprøvene.

Du kan ta alle blodprøver som skal tas på første kontroll fra uke 10. Jeg ville ringt legekontoret, slik at du får sjekket jernlageret. Når det gjelder symptomene ekstrem trøtthet og svimmelhet, er dette veldig vanlig første trimester uavhengig av jernlageret. Mye hormoner i sving og hos noen synker også blodtrykket en del i starten av graviditeten. Uansett, skader jo ikke å sjekke det opp :-)

Back
Topp