Lav vektoppgang

Mablaa

Andre møte med forumet
Hei! Jeg må si jeg ikke blir klok på mating og vektoppgang. Lille frøkna på 14 uker går veldig varierende opp i vekt. Hun veier nå 5565, så ligger litt under. Den siste 1,5måneden har hun gått opp rett under 150g i uka, så i samråd med helsesøster ble vi enige om å gi mat hver 2.time i stede for hver 3. Det førte til at hun uka etter gikk opp 255g, men nå siste uken er hun nede på 140g igjen. Har ikke gjort noen forskjell på matingen. Hun spiser ca 7 ganger i løpet av døgnet og sover fra ca 22.00 til 07.00 om natta. Så alternativet nå er å begynne å vekke henne om natta for å gi henne enda mer mat.. Eller begynne å gi mme. Noen som har erfaring med dette? Hjelper det eventuelt å kun bytte ut ett måltid med mme? Må også nevnes at jeg ammet med skjold, det kan være derfor hun får i seg litt lite også.. Beklager langt innlegg, men takk for at du leste :)
 
Hei! Har du prøvd måltidsveiing? Vi gjorde det i begynnelsen på grunn av at han ikke la på seg. Vei før og etter måltid for å se hvor mye han spiser. Er ikke så lette å vite hvor mye de får i seg når man ammer. Jeg har også ammet med skjold, har ikke merket at han spiser mindre på grunn av det. Lykke til!
 
Ikke siden hun var nyfødt. Gjorde dere det på helsestasjonen eller har du vekt selv? Hun søler mye med skjoldene, så mistenker at hun mister litt der. Takk[emoji6]
 
Han var prematur så gjorde det mens vi var innlagt på sykehuset. Har hørt at det er mulig å låne vekt på helsestasjon, men vet ikke om man kan det alle steder. Blir litt grising med skjold ja[emoji14]
 
Hvordan har babyen det?
Er hun mye våken? Blikkontakt? Har hun vokst mye I lengden i det siste? Er hun blir? Responderer hun fint på kontakt?
 
Samme problemsstilling som deg her, bare minien her går opp mindre enn jenta di (130gr/uke). Men barnelege så på det og alt OK (fin utvikling, fornøyd, blid, mange tissebleier). Syntes det var stor forskjell på hvordan barnelege vurderte vektkurve ifht helsesøster, hvor sistnevnte følger kurven helt slavisk, mens barnelege ser på om babyen ligger innenfor et visst "nivå". Kanskje hun bare er litt liten og nett? Jeg har funnet ut at mini her er ganske lik i vektoppgang som nære slektninger, så det kan jo bare være helt naturlige årsaker også :) lykke til og stol på dine vurderinger og observasjoner!
 
Hei! Jeg må si jeg ikke blir klok på mating og vektoppgang. Lille frøkna på 14 uker går veldig varierende opp i vekt. Hun veier nå 5565, så ligger litt under. Den siste 1,5måneden har hun gått opp rett under 150g i uka, så i samråd med helsesøster ble vi enige om å gi mat hver 2.time i stede for hver 3. Det førte til at hun uka etter gikk opp 255g, men nå siste uken er hun nede på 140g igjen. Har ikke gjort noen forskjell på matingen. Hun spiser ca 7 ganger i løpet av døgnet og sover fra ca 22.00 til 07.00 om natta. Så alternativet nå er å begynne å vekke henne om natta for å gi henne enda mer mat.. Eller begynne å gi mme. Noen som har erfaring med dette? Hjelper det eventuelt å kun bytte ut ett måltid med mme? Må også nevnes at jeg ammet med skjold, det kan være derfor hun får i seg litt lite også.. Beklager langt innlegg, men takk for at du leste :)
Det er veldig forskjell på helsesøstre tydeligvis. Jenta vår er nå 3 mnd og har i snitt gått opp 100 g i uken hele veien. Var på 3 mnd kontroll i går og hun veier 4495 g. Det er helt nederst på kurven, men helsesøster var fornøyd. Hun veide 2970 ved fødsel. Hun følger sin egen kurve :)
 
Hei! Jeg må si jeg ikke blir klok på mating og vektoppgang. Lille frøkna på 14 uker går veldig varierende opp i vekt. Hun veier nå 5565, så ligger litt under. Den siste 1,5måneden har hun gått opp rett under 150g i uka, så i samråd med helsesøster ble vi enige om å gi mat hver 2.time i stede for hver 3. Det førte til at hun uka etter gikk opp 255g, men nå siste uken er hun nede på 140g igjen. Har ikke gjort noen forskjell på matingen. Hun spiser ca 7 ganger i løpet av døgnet og sover fra ca 22.00 til 07.00 om natta. Så alternativet nå er å begynne å vekke henne om natta for å gi henne enda mer mat.. Eller begynne å gi mme. Noen som har erfaring med dette? Hjelper det eventuelt å kun bytte ut ett måltid med mme? Må også nevnes at jeg ammet med skjold, det kan være derfor hun får i seg litt lite også.. Beklager langt innlegg, men takk for at du leste :)
Jeg skjønner ikke dette hysteriet om at de skal gå mest mulig opp i vekt. Noen er jo bare litt småspiste. At vekten går opp og at de er fornøyde må jo være den viktigste målestokken:)
 
Samme problemsstilling som deg her, bare minien her går opp mindre enn jenta di (130gr/uke). Men barnelege så på det og alt OK (fin utvikling, fornøyd, blid, mange tissebleier). Syntes det var stor forskjell på hvordan barnelege vurderte vektkurve ifht helsesøster, hvor sistnevnte følger kurven helt slavisk, mens barnelege ser på om babyen ligger innenfor et visst "nivå". Kanskje hun bare er litt liten og nett? Jeg har funnet ut at mini her er ganske lik i vektoppgang som nære slektninger, så det kan jo bare være helt naturlige årsaker også :) lykke til og stol på dine vurderinger og observasjoner!
Vår jente er 3 mnd og veier 4495. Har "bare" gått opp 100 i uken i snitt. Helsesøster sier det er helt greit. Hun er liten og nett og småspist. Noen er jo sånn også :)
 
Lav vekt her óg. Veide 5,3kg på 3mnd kontroll. Men utfordringen her er at hun gulper veldig mye. Mater hun ganske ofte.

Siden hun gulper veldig mye så har vi fått et kom time på helsestasjonen med lege. Så får se...

Jeg bekymrer meg ikke så mye da hun er ellers blid og fornøyd. Våken og 'med'.

Slik var mine to andre, småtasser. :p Så jeg forsoner meg med det og prøver å ikke bekymre meg.
 
Back
Topp