Lav vektøkning

Pernille91

Blir kjent med forumet
Hei dere :)

Lurte på om noen har lyst til å dele hvor mye dere lagt på dere de siste ukene?

Jeg gikk ned ca 5 kg i første trimester pga mye kvalme og oppkast. Når kvalmen ga seg så la jeg godt på meg igjen og til nå har jeg lagt på meg ca 6 kg fra startvekten. Men de siste ukene har vekten stagnert litt og jeg har kun gått opp 1 kg på 4 uker. Sultfølelsen jeg hadde i begynnelsen av 2 trimester er helt borte. Er dette normalt? o_O

Jeg gikk opp mye i første tri, så stagnerte vekten min frem til for 3 uker siden, har gått opp ca 1 kg i uka, men har definitivt ikke samme matlysten! Men så lenge de legger på seg er det greit:)

Hos meg går det i rykk og napp. Fyker opp er par kilo på kort tid, så står det stille noen uker får jeg hoppet opp et par kg til. 25 uker i morgen og har gått opp 6kg.
Har slitt mye med kvalme, så begynte ikke å gå opp i vekt før jeg var rundt 14uker tror jeg.

Fremdeles i minus fra startvekt pga. hyperemesis, men vekten går sakte oppover nå.. 2 kg opp på nesten 3 mnd:happy:

Jeg gikk ned ca 5 kg i første trimester pga mye kvalme og oppkast. Når kvalmen ga seg så la jeg godt på meg igjen og til nå har jeg lagt på meg ca 6 kg fra startvekten. Men de siste ukene har vekten stagnert litt og jeg har kun gått opp 1 kg på 4 uker. Sultfølelsen jeg hadde i begynnelsen av 2 trimester er helt borte. Er dette normalt? o_O

Det aller meste er helt normalt. Jeg er fremdeles i minusvekt etter HG, gikk ned 10 kg og er nå opp ca halvparten igjen.

Og så gå det litt i rykk og napp. Noen ganger påvirker hormonene slik at man bare MÅ ha mat HELE TIDEN, mens andre ganger er det helt fullt og stopp etter to skjeer ris. Merkverdige saker.

Jeg gikk noen kg ned i vekt i første trimester, ikke nødvendigvis pga kvalmen, men pga nærmest null matlyst. Siden dette har jeg gått opp minimalt i vekt (et par kg kanskje -- så i virkeligheten har jeg jo egentlig gått mer ned), men jeg var ganske overvektig til å begynne med (bmi tett oppunder 30), så hverken jm eller lege er bekymret så lenge jeg spiser vanlig sunt nå. :)

Har gått opp 2 kg siden starten, men erfaringsmessig fra sist gang så kommer kiloene rasende de siste ukene :)

Gått opp 4kg frå startvekta, men gikk ned litt i begynnelsen. Har høg bmi så gjør ingenting hehe. Skjedde samme forrige graviditet, gikk først ned og deretter opp sakte, så hadde samme vekt dagen etter fødsel som dagen eg blei gravid :)

Hos meg går det i rykk og napp. Fyker opp er par kilo på kort tid, så står det stille noen uker får jeg hoppet opp et par kg til. 25 uker i morgen og har gått opp 6kg.
Har slitt mye med kvalme, så begynte ikke å gå opp i vekt før jeg var rundt 14uker tror jeg.

Ja, samme her. Begynte ikke å legge på meg før jeg var rundt 15 uker, men etter det har vekten økt jevnt frem til nå. Skal til jordmor i morgen så får høre hva hun mener om det. Føler at magen vokser så prøver å ikke bekymre meg :)

Fremdeles i minus fra startvekt pga. hyperemesis, men vekten går sakte oppover nå.. 2 kg opp på nesten 3 mnd:happy:

Huff, hyperemesis høres så fælt ut! Håper du slipper å ha det hele svangerskapet. Jeg var mye kvalm og dårlig med oppkast frem til rundt uke 14 og følte det var mer enn tungt nok.. så kan ikke forestille meg hvor tøft det må være å ha hyperemesis.

Det aller meste er helt normalt. Jeg er fremdeles i minusvekt etter HG, gikk ned 10 kg og er nå opp ca halvparten igjen.

Og så gå det litt i rykk og napp. Noen ganger påvirker hormonene slik at man bare MÅ ha mat HELE TIDEN, mens andre ganger er det helt fullt og stopp etter to skjeer ris. Merkverdige saker.

Ja, veldig merkelig at man kan gå fra å være sulten heletiden til at sulthetsfølelsen ikke eksisterer lenger.. Måtte til og med stå opp om natten for å spise på det meste, og nå kan jeg gå en hel dag bare på en youghurt da jeg glemmer å spise :woot:

1-2 kg under startvekt enda, men er normalvektig så håper det går bra :)

Er straks 26 uker og er 3 kg over startvekten. Gikk ned noen kg de første mnd pga kvalme og lite matlyst, nå kravler kiloene seg sakte oppover igjen :happy: Var på kontroll hos jordmor i går, og hun sa ingenting på vekta. Erfaringsmessig så legger jeg mest på meg i slutten av svangerskapet.
Så lenge du spiser sunt og variert, og regelmessig så er nok alt bare bra :happy:

Huff, hyperemesis høres så fælt ut! Håper du slipper å ha det hele svangerskapet. Jeg var mye kvalm og dårlig med oppkast frem til rundt uke 14 og følte det var mer enn tungt nok.. så kan ikke forestille meg hvor tøft det må være å ha hyperemesis.
Det er veldig slitsomt, men er innstilt på at det er sånn det skal være også de neste 14 ukene! Baby vokser, frisk og sterk, selv om mammaen ikke har det like bra:p

Jeg var litt jojo til å begynne med, gikk opp 2kg som jeg gikk av meg igjen ila kort tid. Og siden da har jeg holdt meg stabil på nesten samme vekt (+0,5kg).

Men jeg har ikke hatt matlyst og hatt litt problemer med lavt blodsukker som gjorde at jeg måtte fokusere på matvarer med "god" energi over tid hvis ikke risikerte jeg følings tendenser.

Når jeg var hos legen sist, viste vekta 3kg opp ifh. Til Skartveit. Men det ble registrert feil den første gangen. Så totalt av hva jeg kan følge med selv så er jeg kun opp 2kg.

Jeg burde kanskje spist mer, men jeg blir så fort mett og for første gang i livet styres ikke hverdagen min av mat og mas og jag etter å stille metthetsfølelse. Så jeg spiser det jeg har lyst på når jeg har lyst på det og har generelt ikke dårlig samvittighet. Men skal også sies at jeg har høy bmi fra før, så hverken jeg eller lillegutt lider noen nød.

Det kommer an på hvor mye du veier fra før. Jeg har bmi godt over 35. Jeg skal helst ikke gå opp mer enn 5-7kg i hele svangerskapet, gjerne mindre. Men er du normalvektig så bør du gå opp noe i hvertfall. Hva sier jordmor/lege om vekten din?

Back
Topp