Lav vektøkning

Aprilbaby 17

Blir kjent med forumet
Jeg spiser mye mat, men har som følge av trening gått opp lite. Barnet vokser derimot som det skal. I dag er jeg 7 mnd på vei, men har bare gått opp 5 kg. Jeg har sluttet å jogge og gjør alt for å legge på meg mer, men har likevel ikke fått noe voldsom vektøkning. I dag veier jeg 62.5 kg, og startvekten var 57.7 kg. Jeg har alltid spist mye mat, så lurer på om graviditeten kan gi ekstra høy forbrenning? Flere som er i samme situasjon, og kan det være farlig å legge på seg så lite? Jeg syntes ikke noe om å ligge på sofaen hele dagen, og trives best når jeg er i bevegelse. Har ikke hatt noen plager i graviditeten, trolig som følge av at jeg var godt trent før svangerskapet.

Hva sier lege eller jordmor da?

Jeg er ganske sikker på at baby tar det den trenger uansett og derfor tror jeg det er lite grunn til bekymring om magemål og sånn er bra.

Men igjen, kontakt jordmor eller lege om du er bekymret.

Symfysemålene er akkurat der de skal være, så barnet tar til seg næring. Var også på ekstra ultralyd p.g.a dette og alt var i orden. Jordmor sa derfor at jeg ikke behøvde å komme tilbake på ny ultralyd. Blir likevel bekymret når jeg ikke går opp mye i vekt, uansett hvor mye innsats jeg legger i det. Det eneste jeg ikke har forsøkt er å ligge på sofaen hele dagen, men det blir fryktelig kjedelig:/

Symfysemålene er akkurat der de skal være, så barnet tar til seg næring. Var også på ekstra ultralyd p.g.a dette og alt var i orden. Jordmor sa derfor at jeg ikke behøvde å komme tilbake på ny ultralyd. Blir likevel bekymret når jeg ikke går opp mye i vekt, uansett hvor mye innsats jeg legger i det. Det eneste jeg ikke har forsøkt er å ligge på sofaen hele dagen, men det blir fryktelig kjedelig:/

Man forbrenner rundt 300-500kcal ekstra pr dag i siste trimester

Jeg er 34+3 og har gått ned 4 kg . Slik hadde jeg det med første mann også , men som jm sa til meg da er at babyen tar til seg det h*n trenger uansett :D
Men nå er jeg å litt større enn deg da , så har mer å gå på . Regner med lege og jm hadde sagt i fra vis dem hadde vært bekymmeret :)

Jeg er undervektige ifølge bmi.. Veide 46 før jeg ble gravid.. Alltid vært syltynn. Aldri spist mengder med mat heller foresten men et helt normalt kosthold vil jeg si... 33+4 i dag. Gått opp 7 kg. Jordmor stresser med at det er for lite men ærlig talt. Vann, barn, morkake og blodprosent veier ikke mer enn rundt 5 kg på denne tiden. Lillebror vokser som han skal inni der å jeg har født et friskt og fint barn m vanlig fødselsvekt tidligere. Ingen grunn til å legge på seg mange kg

Samme her. Er -5 kg fra første kontroll til nå. Er 32+3 uker på vei. Jeg spiser normalt, holder meg aktiv og i fysisk aktivitet, symfyse/fundusmål ligger rett over normalstreken, ul-undersøkelser viser at babyen vokser normalt og ellers er alle mine prøver helt fine :) Jeg hadde dessverre flere ekstra kg på kroppen før svangerskapet så har jo nok å gå på, så min situasjon er gjerne anderledes enn din. Men jeg fikk i alle fall beskjed fra legen om å fortsette slik jeg gjør nå, for alt ser veldig bra ut :)

❤️ venter lillebror i midten av oktober ❤️

Stress ned sier jeg :) Så lenge alle mål er normale så er det helt sikkert greit. Du skal ikke tvinge deg til å spise mer eller ligg på sofaen hvis du ikke føler for det. Kanskje du skal smøre litt ekstra godt med smør og pålegg på skiva og være raus med sausen når du spiser middag, men jeg tenker at dette er helt normalt for deg :)

Sent from my iPad using BV Forum

For babyen sin del går det nok helt fint! Det er bare ditt fettlager det evt går ut over :) Eneste faren tenker jeg er at det kan bli tungt for deg å ikke ha en "reserve" å gå på etter fødselen. Vet om ei som slet litt med det, ble veldig sliten og utmattet fordi hun i seg selv hadde lite å gå på.

Egentlig er det jo bare kjempeflott at du har følt for, og klart å være så aktiv. Det kommer jo noe positivt ut av det også :) Om du bekymrer deg er det sikkert greit å ta en prat med jordmor.

Jeg er i uke 28+5 og har lagt på meg hvertfall 10 kilo. Veide rundt 60 da jeg ble gravid. Men det er jo ikke noe fasit på dette. Jeg spiser det jeg har lyst på, men det blir jo litt begrenset uansett ettersom det er dårlig plass nedi der ;). Ikke stress dere som ikke legger på dere, normalt det også, dvs babyen tar det han/hun skal. Jeg må gjøre en jobb når junior er ute uansett. Min fordel er at jeg liker å trene, noe jeg ikke har fått lov til i svangerskapet. Lykke til med innspurten jenter ❤️.

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg tror slett ikke det er bra for deg eller babyen din om du plutselig legger deg ned og begynner å stappe brødsaksa full av mat heller. Jeg tror at så lenge formen din er fin og du føler deg opplagt, prøvene dine er fine og babyen vokser som normalt, så bør alt være ok! Ikke noe å bekymre seg for. Og leste en plass at veiledende vektøkning på 40 uker er ca 12-13kg. Men det var også pressisert at noen legger på seg mer og andre mindre, og det var helt normalt det også :) og du har jo noen uker igjen da!

❤️ venter lillebror i midten av oktober ❤️

Takk for svar:-) Blir bare så stresset av at jordmor sier at jeg må legge på meg mer, når jeg overhodet ikke lever på en slankekur. I tillegg står det i blader og bøker at man skal legge på seg minst 10 kg. Jeg har i hele graviditeten hatt stor matlyst. Føler liksom at det er noe galt med meg, siden jeg ikke klarer å legge på meg. Men da er sikkert kroppen bygd forskjellig, noen legger på seg og andre legger på seg lite. :-)

Me er alle forskjellige. Nåken legge på seg berre dei ser ein sjokolade, mens andre kan eta ka dei vil, å da vise ikkje på vekto. Forbrenningen e rett og slett veldig ulik frå person til person :)
Eg e av den typen så legge lett på meg, vertfall før eg blei GBP operert. Harikkje lagt mykje på meg i svangerskapet eg heller, rett øve 6 kg, men har fremdeles "litt å gå på" ;)
Trur nok beibien din har da heilt supert, sjøl om du ikkje har lagt på deg så mykje. Dessuten e da no minian virkelig legge på seg ;)

Jeg er i uke 31 nå og har lagt på meg 6,5 kilo (uten spesiell trening, men er aktiv store deler av dagen). Babyen vokser som den skal:) jeg syns ikke det høres unormalt ut. Alle er forskjellig, så hvis ikke lege eller jordmor er beskymret, ville jeg ikke tenkt mer på det:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for svar:-) Blir bare så stresset av at jordmor sier at jeg må legge på meg mer, når jeg overhodet ikke lever på en slankekur. I tillegg står det i blader og bøker at man skal legge på seg minst 10 kg. Jeg har i hele graviditeten hatt stor matlyst. Føler liksom at det er noe galt med meg, siden jeg ikke klarer å legge på meg. Men da er sikkert kroppen bygd forskjellig, noen legger på seg og andre legger på seg lite. :-)
Hvis jordmoren din blir ordentlig bekymret for babyen, sender hun deg nok på ul, så finner dere ut av om hun/han får det hun/han trenger:)

hvis man lever normalt så er d nok vanskelig å legge på seg mer enn så mye osm akkurat din kropp vil legge på seg. Som nevnt over her så legger noen på seg lett, andre ikke. Og det er jo anbefalt å holde seg i aktivitet i svangerskapet.

jeg er vel på +6-7 kg akkurat nå og ja, de vil gjerne at jeg legger på meg mer, men hva kan jeg gjøre da? Jeg har hatt treningsfordub siden uke 7 og spiser normalt og når kroppen føler seg sulten :) baby følger sin kurve og da er alt normalt :)

Jeg har ikke lagt på meg et gram. La på meg 3 kg i begynnelsen men de forsvant av igjen, så står på stedet hvil. Nå har jo jeg noen kg for mye da så får ingen klager fra jordmor. Hun sier babyen vokser bra og får akkurat det den trenger. Jeg sliter med matlysten så klarer ikke spise mer enn jeg gjør, ikke har jeg noe energi heller så trener ikke. Tror ikke man skal stresse med det så lenge prøver og symfysemål er som de skal være.

Sent from my SGP321 using BV Forum mobile app

Babyen din får nok det den skal av vitaminer og mineraler :-) Det er mer at det går ut over deg og ditt "ammelager". Bare prøv å spis litt mer energitette ting, som for eksempel nøtter, nøttesmør, olje på salaten, ost, eggeplomme omelett, mørk sjokolade, 1 hel avokado ;-). Skriv ned hva du spiser ila to dager, kanskje spiser du mindre enn du tror? Mener ikke dette som kritikk altså, men som ernæringsfysiolog kan jeg si at går du ikke opp i vekt forbruker du kun mer kalorier enn du tar inn :-)

Med førstemann la jeg på meg totalt 6 kilo og var da ganske slank i utganspunktet. Med andremann la jeg på meg 23 kilo.. Likevel hadde begge barna samme fødselsvekt som var 2800 gram. Denne gang ligger jeg på pluss 15 kilo nå og har ennå 10 uker igjen.. Så jeg har prøvd begge deler og vil absolutt si at første var kjekkere. Så så lenge du føler du spiser Sundt og nok, og babyen vokser slik den skal og ingen fagfolk er bekymret , tror jeg nok du kan slappe helt av ;)

Back
Topp