Lav morkake?

Emiliepia

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Jeg var på OUL tidligere i uken og fikk beskjed om at morkaken lå langt nede og må på ny kontroll igjen i midten av august. Hvis den ikke har flyttet seg opp blir det keisersnitt. Hun sa at mest sannsynelig vil det orde seg selv, men de må være sikker. Noen som har erfaringer?

Jeg har hatt samme! Fikk beskjed om dette allerede i uke 16, og tilsvarende på ordinær ultralyd i uke 20, da morkaken dekket hele mormunnen og dermed blokkerer over fødselskanalen. Sjekket nå på siste kontroll i uke 24, og nå er den allerede borte! Hos de aller fleste trekkes den oppover etter hvert, men viktig å sjekke det i tredje trimester for å være sikker på om man kan ha vaginal fødsel eller ikke.. :)

Mener å ha lest at den flytter seg opp hos 95%?

Kjenner noen som hadde det slik, og alle fikk beskjed om at den trakk seg opp etterhvert.

Ja hun sa at det var 95-99% sannsynlig for at det ordnet seg seg men ville ha meg inn på kontroll for å bli "klarert" for natulig fødsel. Hun sa også at det kunne oppstå blødninger :(

Alle som har dypt leie på morkake blir kalt inn til ny ul rundt uke 32 for å dobbeltsjekke at det kan planlegges vaginal fødsel.
Det kan forekomme blødninger hvis morkaka får seg en kakk, som kan skje ved for eksempel sex. Ikke farlig, men bør selvfølgelig sjekkes for å være sikker på at det kommer fra morkaka. Men siden den ligger 'slik til' er den pittelitt mer utsatt for støt.

Fikk samme beskjed da jeg gikk med nr 2. På neste kontroll hadde den flytta seg, så ble bare en bonus-UL av det.... ;)

Har fått samme beskjed på OUL i uke 18, fått ny time til ul i uke 32 :) men fikk også beskjed om at det mest sannsynlig ville ordne seg selv

Jeg var på OUL tidligere i uken og fikk beskjed om at morkaken lå langt nede og må på ny kontroll igjen i midten av august. Hvis den ikke har flyttet seg opp blir det keisersnitt. Hun sa at mest sannsynelig vil det orde seg selv, men de må være sikker. Noen som har erfaringer?
Oftest flytter den seg oppover :)

Høres ut som det er ganske vanlig da, og at den mest sannsynlig flytter seg (som hun sa) :) Tenker det også som bonus ul ;)

Høres ut som det er ganske vanlig da, og at den mest sannsynlig flytter seg (som hun sa) :) Tenker det også som bonus ul ;)
Kanskje greit å være litt forberedt på at den ikke har flyttet seg, i allefall tenke over hvordan du vil takle å må gå igjennom keisersnitt i stede for vaginal fødsel i fall en er uheldig og er av den prosenten som den ikke flytter seg hos:)

Kanskje greit å være litt forberedt på at den ikke har flyttet seg, i allefall tenke over hvordan du vil takle å må gå igjennom keisersnitt i stede for vaginal fødsel i fall en er uheldig og er av den prosenten som den ikke flytter seg hos:)
Det er sant! Men da har jeg noen uker fra uke 32 til forberedelse.

Det kan skje med alle å plutselig måtte ta keisersnitt. Har en venninne som måtte ta keisersnitt grunnet svangerskapsforgifting og hun hadde ikke forberedt seg eller lest noe om det, for det skulle hun i hvertfall ikke ta.

Back
Topp