Lav hcg stigning, er alt håp ute?

Karianne855

Flørter med forumet
Etter 7 måneder uten resultat, var gleden STOR da testen endelig ble positiv. Da jeg har dobbel livmor, og derfor har vanskelig for å holde på fosteret, var jeg tidlig til legen (4+5). Hcg ble målt til 808, og jeg ble henvist til UL i uke 6.

UL (6+2) viste ingen foster, men det er mulig jeg ikke er så langt på vei som jeg tror. Legen fant en fin og rund fostersekk, men kunne ikke se om den var "bebodd". Tok nye hcg-prøver som viste 3202. I dag (2 dager senere) målte hcg bare 3900... og legen mente at her er det ikke liv Han ville jeg skulle møte på kirurgisk avdeling, fastende, i morgen tidlig. Jeg kan jo tenke meg hva han vil anbefale... men klarer ikke innfinne meg med at alt håp er ute! Noen som har erfaringer med lav stigning? Kan det gå bra likevel? Håper så inderlig på svar
 
Har ingen erfaring med å måle hcg i svangerskap, men håper noen andre kan gi deg et positivt svar :Heartred
 
Håper denne legen bommer noe veldig[emoji173]
Har målt hcg slik men det er 9år siden så jeg husker ikke hvordan det skal være
 
Ja, kan ikke forstå at det kan være så svart/hvitt. Men når jeg leser om emnet, så ser jeg jo at det ser mørkt ut. Likevel har jeg kommer over et par solskinnshistorier, så klamrer meg til håpet.
 
Etter 7 måneder uten resultat, var gleden STOR da testen endelig ble positiv. Da jeg har dobbel livmor, og derfor har vanskelig for å holde på fosteret, var jeg tidlig til legen (4+5). Hcg ble målt til 808, og jeg ble henvist til UL i uke 6.

UL (6+2) viste ingen foster, men det er mulig jeg ikke er så langt på vei som jeg tror. Legen fant en fin og rund fostersekk, men kunne ikke se om den var "bebodd". Tok nye hcg-prøver som viste 3202. I dag (2 dager senere) målte hcg bare 3900... og legen mente at her er det ikke liv Han ville jeg skulle møte på kirurgisk avdeling, fastende, i morgen tidlig. Jeg kan jo tenke meg hva han vil anbefale... men klarer ikke innfinne meg med at alt håp er ute! Noen som har erfaringer med lav stigning? Kan det gå bra likevel? Håper så inderlig på svar
Jeg har hatt to svangerskap der det steg veldig lite, og aborterte. Men da var det mye lavere HCG enn du har. Jeg har også et svangerskap der jeg hadde doblingstid på 5 (!) dager og alt gikk bra!! Jeg ville uansett ikke latt dem gjøre noe drastisk før det har gått litt mer tid!! Feks en uke til?!?
 
Jeg har også hatt lav hcg-stigning tidligere og googlet da mye i forhold til det. Kom da blant annet over en dame der hcg ikke økte overhodet i noen dager og hun fødte et friskt barn til termin. Jeg var på ul 6+0 i dette svangerskapet (ivf så vet at uke/dag var riktig) og da så legen bare fostersekken og snakket om å avslutte det siden hun ikke så noe embryo. Jeg er 20 uker på vei imorgen, så alt var fint selv om legen ikke så noe, men min hcg-stigning var god.

Jeg tror nok jeg ville ha ventet minst en uke til, for å se om det er noen utvikling, slik en annen her sier. Du kan f.eks. be om ny ul om en uke og også kanskje flere hcg-målinger. Legene har imidlertid sagt til meg tidligere at man ikke må henge seg altfor mye opp i hcg-målingene, for det man ser på ultralyd er viktigere. Håper alt er i orden hos deg! Lykke til!
 
Tusen takk for svar, ble litt beroliget her... veldig godt og vite at det kan være en liten mulighet for at det blir baby på meg likevel.

Jeg var til UL på tirsdag (6+2), og så en fin og rund fostersekk, men han fant ikke noe mer. Og siden jeg nå i tillegg hadde lav stigning, så mente han at dette var ikke noe å satse på. Ble ganske så provosert av denne telefonen, så sa til mannen at han MÅ bli med meg i morgen så jeg ikke kommer i skade for å avlive legen.
 
Nei det høres ut som en rar lege! Jeg ville absolutt ventet. En uke til og ta ny ul for å se om det er bedre. Uke 6 er fortsatt ganske tidlig. Hcg er ikke svart på hvitt svar da veldig mange har opplevd sen økning, men fortsatt fått friske barn. Hva mener du med dobbelt livmor? Jeg har to, for er en skillevegg som deler min livmor. Og har en frisk barn på 2 år og venter nå neste. Har alltid fått så mange negative kommentarer og unødige bekymringer fra lege (du kan ikke bli gravid. Blir du så mister du osv) tull. Slapp av og ta tiden til vent. Ta ny ul og hør på hva magefølelsen din sier :)
 
Hei!
Ja... han er veldig "rett på". Tysk overlege gyn-kirurg. Så, jeg vet fra forrige svangerskap at jeg må manne meg opp før timen, for der er det ingen rosemaling.
Har dobbelt sett livmorer, altså to komplette med hver sin vagina. Så har blitt fortalt siden 16-års alderen at barn ville jeg ikke oppleve, for begge to er mindre enn normalen... så det ville ikke være plass til å bære frem et barn. Var rene spetakkelet da jeg skulle føde prinsen, for ingen hadde trodd at det skulle gå. Så jeg tror det var nærmere 20 mennesker på operasjonsstua den dagen. Så lærte de kanskje at det ER mulig!
 
Det er så tungt å være i en slik situasjon! ❤ Har selv opplevd ulike forløp og hatt fire aborter og en exu. Selv har jeg negativ erfaring med lav hCG. Særlig med tanke på antall dager som har gått mellom målingen på 808 og den på 3202, så skjønner jeg at legen sier det ikke ser lovende ut. Men jeg ville som flere andre råder deg til gi det litt tid og vente en uke å ta ny UL for å se om det har skjedd noen forandring. Dumt å gjøre noe du ikke er klar for enda. Bedre å være helt sikker på utfallet først.
 
Ville nektet noen abort før ny UL om 1-2 uker. Ville sikret meg at det faktisk ikke er liv.
Kjenner jeg blir provosert og forbanna på dine vegne! Det er så smått enda, og hcg kan jo stige i bølger å daler. At han kan si slik ut ifra EN prøve?! [emoji34] for en douche.
 
Legen er den beste jeg kjenner til... men det er ganske kjent at han er litt brå. Det er omtrent umulig og få time hos han, da han ikke treffer så mange pasienter face to face. Jeg søkte spesifikt om å få han pga min tilstand, så jeg bytter nødig. Jeg tror ikke han vil gjøre noe før vi er sikre, men måten han legger det frem på er hjerteskjærende. Og selv om han er sikker, så kjenner jeg at det er stor mulighet for at jeg ikke er det. Blir spennende i morgen
 
Hei!
Ja... han er veldig "rett på". Tysk overlege gyn-kirurg. Så, jeg vet fra forrige svangerskap at jeg må manne meg opp før timen, for der er det ingen rosemaling.
Har dobbelt sett livmorer, altså to komplette med hver sin vagina. Så har blitt fortalt siden 16-års alderen at barn ville jeg ikke oppleve, for begge to er mindre enn normalen... så det ville ikke være plass til å bære frem et barn. Var rene spetakkelet da jeg skulle føde prinsen, for ingen hadde trodd at det skulle gå. Så jeg tror det var nærmere 20 mennesker på operasjonsstua den dagen. Så lærte de kanskje at det ER mulig!

Whaaat.. Kan jeg spørre hvordan det ser ut? Har du 2 hull eller deler de på et? Sorry meg altså, har aldri hørt om det. Hvordan fungerer menstruasjon?

Håper for deg at alt er bra og at spira sitter [emoji173]️
 
Oj ikke lett situasjon å være i og ingen råd mer enn å høre på seg selv og det er ikke lett hvis du er uenig i legene...
 
Whaaat.. Kan jeg spørre hvordan det ser ut? Har du 2 hull eller deler de på et? Sorry meg altså, har aldri hørt om det. Hvordan fungerer menstruasjon?

Håper for deg at alt er bra og at spira sitter [emoji173]️

Hehe... ja, bare spør du

Det er to hull, men de er side ved side. Så før jeg ble undersøkt skikkelig trodde de at det var snakk om 1 livmor med skillevegg hele veien ned. Men det er visst 2, som ligger som en Y. Menstruasjon er et helsike, da de ikke er samkjørte av en eller annen grunn. Får først blødning i den ene 3-4 dager, så får jeg 1-2 dager "pause" før naboen setter i gang. Så har ganske lange og smertefulle perioder.

Da jeg kom mot slutten av forrige svangerskap hadde jeg den merkeligste magen... var jo bare gravid på høyre side. Så jeg så ganske så skjev ut
 
Last edited:
Lykke til

HCG dobles jo saktere ettersom nivået stiger, men kjenn på magefølelsen også. Det er ikke krise om du ber om å avvente en uke og se.
UL gir sikrest svar, men hender man kan være litt for kjapp i konklusjoner også.

Hadde UL ved 6+3 som ikke viste det den skulle. En uke senere så det like forvirrende ut og enda en uke etter tilsa alt at det var tomt. Men var ikke klar til å gi opp etter å ha lest mange historier om at det var vanskelig å se, bakovervendt livmor etc så var godt for psyken selv om det var tøft å vente til 10 uker før vi ga opp.

Lykke til!
 
Da var dagens sjekk unnagjort. Det var fortsatt ikke tegn til liv der inne... og legen uttrykte at han har sterk mistanke om at dette vokser på utsiden av livmorene. Han kan heller ikke se noe på eggledere, så han var enig med meg i at vi avventer. Har ny time på tirsdag med en annen gynekolog, så får vi håpe på et mirakel ❤
 
Lykke til
 
Back
Topp