Lav Hb

meteorit

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Vet noen hva som er normal Hb i graviditeten eller hva som er et ønskelig referanse område å ligge på?
Hver hang jeg har vært hos legen til nå (er i uke 22), måles Hb, og den blir lavere for hver gang jeg er der! Har nå tilsammen 5 målinger, og det har gått fra 12,8 til nå 9,6.

Jeg har nok en travel lege som ikke plukker opp dette. Var min samboer bemerket dette. Og sitter liksom å grubler på om det er for lavt og hva jeg bør foreta meg, eller om jeg har normale verdier.

Noen som kan fortelle meg hva deres Hb ligger på? (Står oppført i ditt helsekort for gravide)

Takk:)

Mitt begynte vel på 13 eller 12(husker ikke helt) og var idag nede på nøyaktig 11. Legen min sa hvis det var på 10 tallet måtte vi snakke om eventuelt å begynne med jerntabletter.

Under 10 blir man anbefalt jernrik kost eller tilskudd. Har ikke fått målt enda denne gang,så må vist vente til uke 28 mener jeg jordmor sa.

Jeg hadde 10,3 For ei uke siden. Legen anbefalte meg å ta jern annenhver dag siden kosten min nå i svangerskapet ikke er det mest jernrike. :hilarious: så det gjør jeg nå. Ble ikke like hardt for magen heller. :shy:

Hadde 13.6 i begynnelsen av svangerskapet og har ikke sjekket igjen etter det. Skal ta nye blodprøver neste uke (uke 28). Regner med det har sunket betydelig, men det gjør det vel til alle. Fikk beskjed om at jeg gjerne kunne ta jerntabletter, men siden jeg hadde vitD og vit B12 mangel så har jeg fokusert på å få opp nivåene der, så når kuren nå snart er ferdig går jeg over på jern tenker jeg:)

Back
Topp