Lav Ferritin

Sølvjenta

Elsker forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Flere her med lav ferritin? Etter blodprøvene jeg tok for to uker siden ligger min verdi på 8. Fikk beskjed om å starte opp på jerntabletter og ta ny kontrollprøve om 2 uker.
Min bekymring er at jeg har gått på jerntilskudd i flere uker nå, fordi jeg følte selv at jeg hadde lavt med jern, og mtp at de blodprøvene jeg tok rundt uke 12 som viste også lavt ferritin(vet ikke verdiene da- fikk bare beskjed om de var litt lave), så tenkte jeg at det kunne ikke skade med jerntilskudd. Så jeg tenker at det har kanskje skulle vært litt høyere nivåer siden jeg allerede har tatt tablettene i flere uker/mnd tid:wideyed:

Referansenivået til ferritin er mellom 20-167, der de anser alt under 60 som jernmangel og det blir satt igang behandling for å fylle opp jernlagrene. Jeg har altså 8..

Jeg hadde ferritin på 27 i uke 6, så var det nede på 10 i uke 24 selv om jeg hadde gått på lavdose jerntilskudd (50 mg om dagen, aminojern) hele svangerskapet. Gikk over til 100 mg niferex om dagen, og i uke 28 var ferritin nede på 9. Tror jeg det var. Evt 9 og 8, det hadde i alle fall sunket litt mer. HB hadde økt litt, men jernlageret var mer kritisk. Jeg prøver 200 mg niferex om dagen nå, men blir dårlig av det, så jeg får se om det holder lenge. Alternativt blir det injeksjon eller blodoverføring etter fødsel

Tror bare HB ble målt i uke 28 for meg. Kanskje de har sendt inn noen prøver til laben på sykehuset også, som jeg bare ikke har fått svar på.

Prøv å få i deg ekstra c-votaminer i tillegg til jerntilskuddet slik at det kan hjelpe deg å ta opp mer av jernet i kroppen :) pg om du har høyt inntak av kaffe, te og kalsium, kan du prøve å redusere inntaket av det, siden det senker opptaket av jern til kroppen :)

Jeg hadde litt over 80 målt rundt uke 13, i uke 26 var den nede i 39 (tror jeg det var). Jeg har tatt multivitamin hele perioden. Men har ikke gått beskjed av legen om å gjøre noe med det..

Prøv å få i deg ekstra c-votaminer i tillegg til jerntilskuddet slik at det kan hjelpe deg å ta opp mer av jernet i kroppen :) pg om du har høyt inntak av kaffe, te og kalsium, kan du prøve å redusere inntaket av det, siden det senker opptaket av jern til kroppen :)
Jeg tar C-max, drikker hverken te eller kaffe så jeg vet ikke:) Prøver å spise brødskive med leverpostei og rødbeter på, da jeg har hørt det skal funke. Men begrenset hva jeg får til igjennom kosten også! Blir spennende å se ved neste blodprøve, og jeg blir satt på noe kraftigere enn hva jeg går på nå

Jeg hadde på 9, fikk beskjed om å ta 60-100mg jern ut svangerskapet. Ikke fått beskjed om ny prøve.

Jeg hadde ferritin på 13 på første kontroll rundt uke 9. De måler det ikke mer her fordi verdiene er upålitelige under svangerskap. Sjekker heller hb. Den er ca 10 som er ok, men jeg tar 100mg niferex uansett da jeg alltid har vært lav tidligere og mistet en del blod under første fødselen.

Jordmor sa til meg at det var for sent å ta prøver på jernlager etter uke 15.. Jeg ble satt på jerntilskudd nå, for disse prøvene var ikke tatt, men jeg hadde visst 21 i forrige svangerskap og hun regnet derfor med at det var lavt denne gang også..

Jordmor sa til meg at det var for sent å ta prøver på jernlager etter uke 15.. Jeg ble satt på jerntilskudd nå, for disse prøvene var ikke tatt, men jeg hadde visst 21 i forrige svangerskap og hun regnet derfor med at det var lavt denne gang også..
For seint? Jeg tok også i uke..12? Men da vet jeg ikke nivåene da! Er vel ikke for seint å begynne med tilskudd hvis man har lite vel?o_O:rolleyes:

Sniker fra januar 2019. Tenkte tipse om at det kom nye retningslinjer for måling av jernlager (ferritin) og jerntilskudd i sommer. Helsedirektoratet anbefaler nå følgende:

Gravide bør i første trimester få tilbud om måling av serumferritin for vurdering av jernstatus. Ut i fra måleresultatene bør følgende råd gis:
  • Serumferritin over 70 µg/L: Tilskudd ikke nødvendig
  • Serumferritin 30–70 µg/L: Tilskudd av 40 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet
  • Serumferritin under 30 µg/L: Tilskudd av 60 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet.

Serumferritin måles før utgangen av uke 15.

I fravær av serumferritinmåling anbefales alle gravide tilskudd av 40 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet.

Se: https://helsedirektoratet.no/retnin...status-og-råd-om-jerntilskuddsterk-anbefaling

Legen min hadde tilfeldigvis vært på kurs om dette dagen før jeg var på første kontroll, og jeg fikk målt og beskjed om at jeg måtte ta tilskudd.

Mitt ferritin nivå lå også på 8 da jeg målte for to uker siden, og veldig lav B12. Fikk ikke særlig beskjed om å ta noe ekstra annet enn multivitaminer

Back
Topp