Lav blodprosent.

Lille Banana

Glad i forumet
Var hos legen og fikk målt hb i dag. Var på 9.9, den har tidligere ligget på 13,9 hos meg, så har sunket ganske så betraktelig i det siste. Det var en medisinstudent som målte og hun sa at jeg hadde blodmangel, men at jeg ikke trengte å ta jerntilskudd.

Er det noen som vet om det medfører noen slags risiko for barnet at jeg har lav blodprosent, eller går det kun ut over meg? Og er 9.9 veldig lavt? eller bare litt lavt? *Litt grønn på dette området*

alt under 10 blir vel sett på som lavt tror jeg, ihvertfall når du har ligget på nesten 14.
Har lavt jeg også...var ned på 8,3 og fikk STRENG beskjed av legen om å ta jerntilskudd. Hun anbefalte noe som heter Ferro Retard og de tar jeg morgen og kveld (1 tab). Hadde økt i blodprosent sist jeg sjekka så de fungerer hvertfall :)
Min blodprosent bjynte under din...hadde 12,6 ved første kontroll, men differansen er jo omtrent lik...så vil nok tro at du har godt av jenrtilskudd, kan jo miste en  del blod under fødsel også..

Hm snodig.....[8|]! Jeg har ligget på 13.9 ca hele svangerskapet, og av den grund ikke hatt behov for jertabletter, men den siste måneden har den sunket til under ti og da fikk jeg beskjed om å ta tabletter....jeg følte meg slapp og sliten også da....men nå er jeg i topp form! Om jeg glemme de en dag blir jeg helt gåån...[:-]

Jeg har tidligere ligget på 12.9 gjennom svangerskapet.
men nå sist det ble målt (før helgen) var jeg nede på 9,7.

Så det var endel lavere enn det skulle være.
Fikk beskjed om og spise jernholdig mat, evnt ta jerntilskudd (men jeg blir så dårlig i magen av det).

Fikk ikke beskjed om at det skulle utgjøre noen stor risikio for barnet, menn mister vi mye blod under fødsel osv har det vel litt og si for vår egen helse.

jeg tar aminojern 1 gang pr dag. blodprosenten min var 9,3. jm anbefalte meg å ta jern siden det nå nærmet seg fødsel..

Det utgjør ingen fare for barnet å ha en Hb på 9,9. Som gravid blir det også ofte tillatt å ha en lavere Hb enn om du ikke var gravid. Det er gunstig med tanke på blodforsyningen til morkake og barnet siden blodet blir tynnere når Hb'en synker. Men som flere andre har sagt, det kan lønne seg å ta et lite jerntilskudd siden det nærmer seg fødsel, da man ofte mister litt blod. Aminojern er et godt tilskudd, det har få bivirkinger[:D]

Rrart... Jeg har en blodprosen på 10 og har fått streng beskjed om å ta jern for å være i form etter fødselen [:)]

Jeg har på 10.1. Og jeg får ikke lov til å ta jerntabletter.....
Hmm...

Takk for mange svar[:)]! Blir appelsinjuice og leverpostei til frokost på meg fremover, så får jeg håpe det hjelper! Er ikke så fan av jerntabletter uansett, men synes det er rart at vi hører så mye forskjellig rundt omkring. Burde jo vært likt for alle[:)]!

Back
Topp