lav blodprosent

Thea-mammasipia

Andre møte med forumet
Hei. Lurte på om hvor lav Bh man skal ha før man bør begynne på jerntabletter? Har fått dårlig oppfølging av lege pga. vikarer,men har alle gangene fått beskjed om at Bh lå lavest på normalen. Den eneste gangen de skrev den ned lå den på 10.9. I dag var jeg hos legen og fikk beskjed om at bh var veldig lav så jeg måtte komme tilbake på mandag.. men ingen beskjed om å ta jerntabletter. regnet med hun hadde ført bh opp på helsekortet, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at hun ikke hadde det så jeg vet ikke hvor lav den var. Noen her som tar jern? evt har noen råd om jeg bør ta det eller ei?

Heihei.

etter det jeg forsto når jeg va hos legen er det forskjellig fra person til person hva blodprosenten pleier å ligge på! har selv tatt blodprøve for å finne ut om jeg hadde for lite jern, og når jeg fikk resultatet sa hun at den var på det som kalles normalt, men hun var inne å sjekket hva blodprosenten min pleier å ligge på ( før jeg ble gravid), og da var den lav i forhold til det den lå på, og skulle derfor begynne på jerntabletter.
Så jeg ville bedt dem sjekke hva blodprosenten din pleier å ligge på for å se om den er lav eller normal i forhold til det.
Håper du finner ut av det[:)]

Noe av grunnen til at du ikke fikk beskjed om å ta jern kan være at blodprosenten ikke er noe bra mål på hvordan jernlagrene i kroppen din er. Da analyserer de heller ferritinkonsentrasjonen i blodet ditt. Lav blodprosent behøver ikke betyr at jernlagrene er lave [:)]

Back
Topp