Lav blodprosent

Happypig

Betatt av forumet
Jeg var hos legen i går til svangerskapskontroll,alt var bare bra. Eneste var at jeg hadde noe lav blodprosent,så hun tok noen blodprøver og ville ha meg inn igjen til kontroll om en to ukers tid. Det er ikke noe å bekymre seg for sa hun,men jeg lurer egentlig bare på om det er noen som veit hva det egentlig innebærer å ha lav blodprosent?? :)

Oktober 2014 <3

Har det jeg og, det påvirker blodets evne til å få med seg oksygen rundt i kroppen. Man kan bli litt tungpustet, svimmel og slapp. Men det varierer jo på hvor lav prosent man har. Jeg har fått beskjed om å ta jern:-)

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Jg fikk å beskjed om at jeg hadde lav blodprosent. Men hun sa det ikke gjorde noe, at det var vanlig i slutten av svangerskapet

Jeg har alltid lav blodprosent, og var nede i 10 for noen uker siden (7 etter forrige fødsel:P). For meg fungerer det å ta jerntabletter. Nå ligger jeg på 11,5:) Merker godt når den er for lav, for da blir jeg veldig fort sliten, svimmel og ør.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jerntabletter kan føre til forstoppelse, så å spise leverpostei med f.eks rødbeter kan vere lurt dersom en sliter med magen fra før, fremfor å bruke tabletter :) Rødbeter inneholder mye jern. Ellers står det vel noe i desse gravidheftene vi har fått om jernrik kost, jeg prøver ihvertfall å være flink å spise mye jernholdig mat for å slippe tablettene.

Da har du sikkert tatt blodprøver for å sjekke jernlagrene dine og. Det er helt vanlig at blodprosenten synker frem til uke 25-30, etter dette øker den litt igjen.

Min lege sa det var greit med sålenge den var over 10. Det er normalt at den synker i løpet av svangerskapet. Jeg hadde 9,6 for en stund siden, da hadde jeg samtidig lav B12 (som bidrar når røde blodceller lages). Måtte begynne med B12-sprøyter. Jernet mitt var normalt da. Fikk opp blodprosenten til over 10 etter et par uker. Blei rimelig svimmel av en blodprosent på 9,6, men nå har jeg det helt ok.

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg fikk også beskjed om at min hadde sunket og ble satt på jerntabletter. Noen som vet hvor lenge jeg eventuelt skal ta dem? Er det til svangerskapet er over eller hva?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg fikk også beskjed om at min hadde sunket og ble satt på jerntabletter. Noen som vet hvor lenge jeg eventuelt skal ta dem? Er det til svangerskapet er over eller hva?

Du og legen tar sikkert en avgjørelse på om du skal fortsette på de neste time:)

Du og legen tar sikkert en avgjørelse på om du skal fortsette på de neste time:)

Jeg skal ikke hos lege neste gang, går egentlig bare hos jordmor. og hun måler ikke blodprosent :confused:
jeg var til lege nå sist pga at jordmor var på ferie .. men jeg får bare spørre henne da :)

Jeg skal ikke hos lege neste gang, går egentlig bare hos jordmor. og hun måler ikke blodprosent :confused:
jeg var til lege nå sist pga at jordmor var på ferie .. men jeg får bare spørre henne da :)
Gjør det:) du kan sikkert også stikke innom legen å bare sjekke blodprosenten om noen uker. Jeg pleier ikketrenge time til det:)

Gjør det:) du kan sikkert også stikke innom legen å bare sjekke blodprosenten om noen uker. Jeg pleier ikketrenge time til det:)

Ok. Kanskje jeg bare kan gjøre det da :-) er det vanlig at jordmor ikke måler blodprosent?

Ok. Kanskje jeg bare kan gjøre det da :-) er det vanlig at jordmor ikke måler blodprosent?

Min jordmor gjør heller ikke det. Sjekker urin, blodtrykket, måler livmoren og hører på hjertelyden:)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg hadde også lav blodprosent ved forrige kontroll. Her var jernlagrene fine, men b-12 var lav. Har derfor måttet ta b-12 sprøyter. Skal på kontroll neste uke, så får se da om det har hjulpet :-)

Back
Topp