lav blodprosent?

Vipsis

Gift med forumet
hvor lav er egentlig blodprosenten før det er "fare på ferde"?
jeg var på kontroll hos legen på onsdag, og fikk da vite at blodprosenten min er nede på 9,5.. slik jeg har skjønt det er det normalt at den stiger litt mot slutten, men her ser den bare ut til å synke.. hun sykepleieren som målte på meg sa bare at den var litt lav men ikke sånn kritisk, og etter å ha sett i tabellen sin sa hun at jeg bare hadde 66% av det blodet jeg burde.. [&:]!!

er det bare jeg som synes det hørtes VELDI lite ut? ifølge henne mangler jeg jo 1/3 av blodet mitt nå like før jeg skal i fødsel?!

Ja min har plutselig kommet seg på over 11... jeg har hatt lav hele svangerskapet... tror ikke det er farlig at det ligger på 9... da hadde hun sikkert tatt afære[;)][;)] husk at det står i papirene dine og de på føden vil bli obs på det[;)]

jeg hadde 8,6 og fikk beskjed om å ta tre jerntabletter om dagen. Etter jeg hadde knasket i med en pakke, var jeg oppe i 12,1. woop woop! Så ta bare jern du [;)]

ah, det var godt å høre... syntes bare det hørtes så vanvittig lite ut når hun sa det på den måten! [8D]

men jeg TAR jo jerntabletter da, gjort det lenge nå siden den har vært litt lav hele veien... tar to om dagen, men blodprosenten synker.. men da skal jeg også øke til iallefall 3!!
går det an å ta for mye? [8|]

ORIGINAL: Vipsis

ah, det var godt å høre... syntes bare det hørtes så vanvittig lite ut når hun sa det på den måten! [8D]

men jeg TAR jo jerntabletter da, gjort det lenge nå siden den har vært litt lav hele veien... tar to om dagen, men blodprosenten synker.. men da skal jeg også øke til iallefall 3!!
går det an å ta for mye? [8|]

Jeg tror ikke du skal ta så mye mer enn tre per dag om du ikke har lyst å bæsje stein... [8D]

11.8 og oppover er normalområdet. Jeg har ligget akkurat på 11.8 de siste målingene.

blodprosenten ska ligge mellom 10 og 13 

Du har ikke mistet blodet ditt, det er bare for tynt... er det man får når man får lav blodprosent. OG da mangel på jern. Jordmor jeg går til sier at man skal ta jerntabletter når tallet er nede på 9. Det er det jo på det, så hadde nok vurdert det og i tillegg spist litt jernrik kost. Veldig slapp blir man når man har lavblodprosent også... man kan faktisk svime av og det er jo ikke noe særlig. Man skal riktig nok falle en del i blodprosent når man er gravid, for lettere gjennomstrømning av blod i navelstrengen etc, men er ikke heldig å være nedpå på 9. Gunstig er å ligge på 10-11.

Det er ganske viktig at den er så høy som mulig (under 13 da) før fødsel da mange mister mye blod under fødselen. Og man blir jo ganske sliten og svimmel av det og fint å ha litt ekstra energi. Nå har jeg ikke så lav blodprosent. men lurer litt på hvor fort den egentlig skal synke jeg. For fredag for en uke siden lå HB på 11, 6 og i går 1uke etter var den på 10, 2...

eg var nede i 4 sist sv.skap.. da skulle eg egentlig bli innlagt, men fikk noen sterke jerntabl i stede (grein meg til det)
sist eg ble målt no så var det litt over 10 og jm sa eg kunne begynne på jern om eg ville, men trengte ikkje så lenge det var over 10.. (så eg valgte ikkje)

som gravid skal man ha på 11.. min var på 8.4..

Back
Topp