Lav blodprosent og svimmel

Nektarin

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Flere som har vært plaget av det nå eller i tidligere svangerskap?

Nå er det ti år siden sist jeg gikk gravid, og jeg husker godt de gangene jeg gikk rett i bakken pga at jeg besvimte, og alle de gangene jeg måtte sette meg på huk fordi det holdt på å svartne for meg. Å reise seg å gå av bussen var for eksempel en stor utfordring, for ikke å snakke om de gangene jeg var alene på jobb og kundene måtte hjelpe meg opp. Dette sitter så godt i at jeg nesten fikk panikk da jeg allerede fikk følelsen av å bli svimmel på jobb i dag. Kan ikke huske at det begynte så tidlig sist.

Blodprosenten min var veldig lav sist, nå husker jeg ikke tallene, og aner ikke hvor journalen fra sist svangerskap er, men både lege og jordmor sa at den var veldig lav. Min mor var likedan i sine svangerskap så det går muligens i arv. Men jeg kan ikke huske om jeg fikk noen tips til hva som kunne hjelpe, derfor spør jeg dere. Er det noe som kan hjelpe? :D

Jeg er så bekymret for at jeg rett og slett skal bli så redd for å besvime at jeg stresser meg selv - til jeg besvimer! For jeg hadde skikkelig fæle opplevelser sist. :-/

leverpostei og makrell i tomat funka på meg sist :) jeg hadde 55 over 70 forrige svangerskap. Leverpostei og melk sammen skal være enda bedre, men jeg takler ikke melk.
Svartna for meg på toget også, så jeg begynte å kjøre til jobb
02.02.14

Det er ikke blodtrykket som var lavt, men blodprosenten.
Er det ikke oppskrytt med jern i leverposteien? :)

Etter fødselen (mistet mye blod) var blodprosenten nede i 5,5 så jeg fikk blodoverføring dagen etter. Da fikk jeg beskjed om å drikke vørterøl og spise masse brokkoli bl.a :P

Mulig det er litt oppskrytt, men kan ikke skade å prøve:p

Termin 9.februar med første frøet:)

Det er mye jern i leverpostei, brokkoli og blodpølse. Det er brunosten som det ikke er jern i lengre... jeg plagdes mye med lav hb men etter jeg spiste leverpostei ofte og brokkoli til middav nestn hver dag ble det mye bedre... måtte og ha blodoverføring etter fødselen

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Men er det ikke en type prim med tilsatt jern? Dog ikke så fristende i den første kvalme-perioden kanskje. ..:p
Du kan jo ta jerntilskudd? + c vitaminer sugetabletter som hjelper kroppen å ta opp jern. Fikk jeg beskjed om etter to blodoverføringer når jenta kom til.
app! Venter nr 3 :) 15.02

Hørtes ut som meg det. Men blodtrykket mitt er svært lavt til vanlig også da!

Svimler flere ganger i uka.. når jeg er gravid blir det myye verre.

Jerntabeletter for blodprosenten kanskje?

Nummer to er på vei ♥ 18. Februar 2014

Det er ikke blodtrykket som var lavt, men blodprosenten.
Er det ikke oppskrytt med jern i leverposteien? :)

Etter fødselen (mistet mye blod) var blodprosenten nede i 5,5 så jeg fikk blodoverføring dagen etter. Da fikk jeg beskjed om å drikke vørterøl og spise masse brokkoli bl.a :P
Da burde du spise jerntabletter å
Få ekstra oppfølging av lege.

03.02.14

Nå er det ti år siden sist jeg gikk gravid, og jeg husker godt de gangene jeg gikk rett i bakken pga at jeg besvimte, og alle de gangene jeg måtte sette meg på huk fordi det holdt på å svartne for meg. Å reise seg å gå av bussen var for eksempel en stor utfordring, for ikke å snakke om de gangene jeg var alene på jobb og kundene måtte hjelpe meg opp. Dette sitter så godt i at jeg nesten fikk panikk da jeg allerede fikk følelsen av å bli svimmel på jobb i dag. Kan ikke huske at det begynte så tidlig sist.

Blodprosenten min var veldig lav sist, nå husker jeg ikke tallene, og aner ikke hvor journalen fra sist svangerskap er, men både lege og jordmor sa at den var veldig lav. Min mor var likedan i sine svangerskap så det går muligens i arv. Men jeg kan ikke huske om jeg fikk noen tips til hva som kunne hjelpe, derfor spør jeg dere. Er det noe som kan hjelpe? :D

Jeg er så bekymret for at jeg rett og slett skal bli så redd for å besvime at jeg stresser meg selv - til jeg besvimer! For jeg hadde skikkelig fæle opplevelser sist. :-/

Jeg hadde meget lav blodprosent i første svangerskap og endte med blodoverføring :/
Da jeg ble gravid med nr 2 vr jeg litt obs på det og tok jevnlige tester hos egen - endte med å ta jerntabletter gjennom hele svangerskapet.. Drakk appelsinjuice til tablettene, da c-vitaminene i appelsinen gjør at kroppen tar opp jernet bedre og raskere ;)
Eller så er det mye jern i : Rødbeter, jordbær, leverpostei, prim og grønne grønnsaker ;)

Jeg er 5+4 idag, og besvimte to ganger i dag. I dusjen og når jeg skulle kle meg.. Ble veldig redd!! Mitt første svangerskap, og jeg har vært veldig mye svimmel.... Hva kan man gjøre? Kan det være farlig? Leser dere skriver om leverpostei, men det klarer jeg IKKE!!

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Appelsinjuice og jerntabletter, evt floradix formula :)

Xander 2760 g, 47 cm, 15.08.09
Termin februar, usikkert når :p

Appelsinjuice og jerntabletter, evt floradix formula :)

Xander 2760 g, 47 cm, 15.08.09
Termin februar, usikkert når :p

Men, bør vente til jeg har snakket med lege vell? Har legetime 1 juli :-)

Men, bør vente til jeg har snakket med lege vell? Har legetime 1 juli :)

Ring legen din på mandagen, og så spørr du der hva du skal gjøre. Kan hende du burde ta en blodprøve for å sjekke jern, b12 etc.. Enn så lenge så prøv å hvile deg så mye du kan.
Må det selv til uken pga svimmelheten..

Men, bør vente til jeg har snakket med lege vell? Har legetime 1 juli :)

ring legen og forhør deg. Få evt en time tidligere.

jeg har jernmangelanemi og går på duroferon til vanlig, har vanligvis hb på ca 8,5, noe lavere når jeg er gravid.
Har også fått jerndepot og blodoverføring ved behov.

Jeg har fått legetime i morgen, så da får jeg se hva som er ståa og hva han anbefaler.
I dag har jeg i alle fall spist kjøttkaker med bl.a. brokkoli og rødbeter til ;) Så får jeg også kutte ned på melkedrikkinga til brødmaten og heller drikke appelsinjuice til :)

Floradix (flytende jern) er effektivt og har få bivirkninger. Viktig at du får i deg både c-vitaminer og jern, da c-vit bedrer jernopptaket. Broccoli er en utmerket c-vit. kilde. Unngå melk i de måltidene du tilfører jern da melk hindrer opptak av jern. Vær flink å drikke, det kan hjelpe litt på blodtrykket... Hørtes jo nesten ut som det var litt lavt sist i tillegg til lodprosenyen?

Blodprosent og blodtrykk er iallefall helt fint fikk jeg bekrefta, men jerninnholdet får jeg ikke svar på før i slutten av uka. I helga og i dag har jeg ikke merka noe til svimmelheta så det spørs om det hadde mer å gjøre med blodsukkeret å gjøre. Det var rundt lunchtider jeg var uvell.

Selv om jeg bestilte time på laboratoriet så ble jeg satt opp med lege også, en turnuslege jeg skal holde meg langt unna fremover. Han begynte med at det ikke var nødvendig med oppfølging av svangerskapet enda pga stor sannsynlighet for SA. Vell, jeg har ikke bedt om noen legetime, sa jeg, og er da rimelig klar over sannsynligheten for både vellykket svangerskap og ikke. Når jeg innimellom kom til ordet så forklarte jeg hvordan mitt tidligere svangerskap var, men jeg tror ikke han fulgte med på hva jeg sa, "måtte bevege beina mens jeg satt", takk for tipset! En skikkelig jypling og besserwisser som ikke ville høre, bare snakke. Ikke viste han hva jeg burde spise heller " kjøtt og grønnsaker og sånn.." Og vi må ikke glemme terminen, for han så var det bare siste mens som gjaldt. "men jeg kan ikke ha blitt gravid før 28.mai, det er umulig det!!!", "jo men vi regner alltid fra siste mens helt til ultralyd". Idiot. Følte meg så liten da jeg gikk derifra. Fikk heldigvis mer "omsorg" og svar på laboratoriet. :-/

Termin 20. februar -14

Back
Topp