Lav blodprosent og lavt blodtrykk

Snupz

Glad i forumet
Har hb på 9 og blodtrykk 89/48... Er dette avvik fra normalen? Legen min virket ikke spes bekymra, men det virker lavt i forhold til det jeg leser på nettet(jada, vet man ikke skal sjekke mye på nettet.... :). )

Hvordan ligger dere an?

hos legen målte jeg 10,5 i uke 28, hun kommenterte ikke noe. Mens jordmor syntes dette var litt lavt når jeg kom til hun i denne uken. Målte på nytt 10,9. Men hun ville følge meg, og anbefalte jernholdig mat.

Hb på 9 er et godt stykke under normalen for ikke-gravide kvinner. Gravide har gjerne lavere Hb, men hvis du har Hb på 9, vil du nok merke at du blir sliten fort og kanskje svimmel oss. BT ditt er også ganske lavt, men det pleier å gå hely greit, men også her kan du oppleve svimmelhet, feks når man reiser seg fort osv. Hadde dette vært mine verdier ville jeg nok gått tilbake til legen etter en uke og bedt om kontroll for å se at ikke det fortsetter nedover. Så lenge det ikke går videre nedover, er det ikke farlig!

Jeg fikk beskjed om at hb under 10 skal følges opp, meg målte de til 11,6, og det var helt fint. Blodtrykket vet jeg ikke noe om..

Jeg var hos legen i dag, og målte Hb på 10.5. Han sa at så lenge det holdt seg over 10 trengte vi ikke å gjøre noe, men om det kommer under 10 skal vi vurdere tilskudd av jern

Jeg har blodprosent på 11,7 - i nedre sjikte - samt jernlagre / ferritin på 14. Det er under normalen.
Har fått anbefalt å spise grove kornprodukter, leverpostei, kjøttpålegg og annen jernholdig mat kombinert med C-vitamin, da dette hjelper med opptak av jern. F.eks. paprika på grovbrødskive med leverpostei ;-)
Ellers skal man ikke drikke kaffe samtidig som man spiser dette - da det hemmer opptak av jern.

Back
Topp