Lav blodprosent, erfaringer?

Gravidmednr5

Forelsket i forumet
Jeg målte blodprosenten i dag, var på 10, 4..ikke det laveste, men legen sa om den sank noe mer kunne det bli snakk om blodoverføring?!

Hvor langt må den evnt synke da?

Skal ta tilskudd selvfølgelig, men har tidligere gått på tilskudd av både jern, d vitamin og folat (utenom svangerskap) å nivået holder seg oppe en stund før det begynner å falle igjen.. D vitamin mangler jeg nå og ,så går allerede på tilskudd for det..

Ta så høy dose jern som mulig og c vitamin ved siden av slik at det lettere taes opp i kroppen. Jeg hadde blodprosent på 5 etter fødsel sist og fikk ikke blodoverføring, så er litt rart han nevner det allerede. Bare få i deg masse jern så går det nok bra:) jeg har alltid sliti med lav blodprosent

Ta så høy dose jern som mulig og c vitamin ved siden av slik at det lettere taes opp i kroppen. Jeg hadde blodprosent på 5 etter fødsel sist og fikk ikke blodoverføring, så er litt rart han nevner det allerede. Bare få i deg masse jern så går det nok bra:) jeg har alltid sliti med lav blodprosent
Blodoverføring skal vurderes ved blodprosent på 7 eller lavere. Hadde du 5 er dette svært lavt, og de aller fleste ville fått blodoverføring. Men det kan jo ha vært andre ting ved din tilstand som talte imot.

Men ved blodprosent på 10 trenger du nok ikke bekymre deg så veldig, bare pass på å få i deg masse jern og følg legens råd. Nå er jo blodprosenten din under observasjon, så synker den enda mer setter de nok inn flere tiltak :)

Blodoverføring skal vurderes ved blodprosent på 7 eller lavere. Hadde du 5 er dette svært lavt, og de aller fleste ville fått blodoverføring. Men det kan jo ha vært andre ting ved din tilstand som talte imot.

Men ved blodprosent på 10 trenger du nok ikke bekymre deg så veldig, bare pass på å få i deg masse jern og følg legens råd. Nå er jo blodprosenten din under observasjon, så synker den enda mer setter de nok inn flere tiltak :)
Ja det var ganske lavt, jeg mistet ganske mye blod under fødsel og hadde litt lav prosent før det, så jeg var ikke akkuratt i god form da:p huden min var nesten gul og leppene mine var helt lyse, jeg så ikke ut, også klarte jeg nesten ikke stå oppreist og var veldig sliten. Var snakk om blodoverføring men det ble ikke noe av, vet ikke hvorfor, men etter 5 dager fikk jeg jern intravenøst før vi ble sendt hjem.

Jeg hadde 7-8 en lang periode og fikk da anbefalt jerntabletter. Vanlig jern hjalp ikke, men trippeljern tabletter med appelsinjus til frokost hjalt i løpet av noen måneder.

Min blodprosenten har ligget på 8,2 - 8,6 nå de siste 4 ukene. Tatt jern men rykker seg ikke opp. Så sliter med svimmelhet, sliten, tungpust og veldig trøtt.
Så her blir det Kansje blodoverføring dersom ikke prøven på onsdag viser bedre. :-o

Har ikke peiling på sånt, men håper det ikke går så langt at du trenger overføring ♡♡

Back
Topp