Lav AMH/høy FSH. Hva kan jeg forvente av IVF?

S

Snusepus

Guest
Hei dere!
Jeg har nylig vært på Medicus, hvor en hyggelig lege kunne fortelle meg at jeg hadde svært lav AMH i forhold til min alder. Bare 3.3pmol/l. Min FSH var også forhøyet. På 19.
Jeg har nettopp blitt 36 år.

Legen henviste meg raskt til IVF og forklarte meg at jeg hadde dårlig tid. At ved IVF kunne vi også forsøke å fryse ned inseminerte egg til barn nr 2.

Etter samtalen med legen fikk jeg inntrykk av at per dags dato har jeg like stor sjangse for å bli gravid som alle andre på min alder, jeg har bare knappere med tid. Spesielt med tanke på flere barn.

Meeeen han nevnte ingenting om hvorvidt jeg var en god kandidat for IVF. Så etter å ha googlet meg ihjel i en uke nå sitter jeg med følgende inntrykk:
1) Det er ikke så ille å ha lav AMH, da dette nivået ikke forteller så mye om kvaliteten på eggene. Bare kvantiteten.
2) ...Men med såpass høy FSH som jeg har er det stor sannsynlighet for at eggene mine er dritt.
3) Jeg er en skikkelig dårlig kandidat for IVF. Jeg kan forvente å respondere ganske dårlig på hormonstimuleringen og jeg kan forvente at svært få egg blir hentet ut, om noen i det hele tatt.

Det jeg lurer på er om noen her har fått påvist lav AMH og høy FSH og kan fortelle litt om hvordan det har gått for dere? Synes jeg finner så sprikende informasjon på nett og ser virkelig fram til å snakke med en lege om dette. Men inntil videre hadde det vært fint å prøve å få en slags forståelse av hva jeg har i vente. Kan det gå bedre enn forventet? Eller må jeg psyke meg opp og forberede meg på en utfordring?

(Til info har jeg regelmessig syklus med eggløsning hver måned. Har bare prøvd på barn i 3 måneder og foreløpig har EL kommet på dag 14, 13 og 10. Mensen kommer som oftest på dag 28-30.)

Håper noen har lyst å dele sin historie med meg. :)

Lav AMH går jo på antallet. Problemet her er at ved stimulering vil du ikke nødvendigvis få ut så mange egg. Det mange ikke tenker over eller lett glemmer er at selv om det er modent og lar seg befruktet er det ikke gitt at det kan bli et barn. Så jo flere egg ut jo større mulighet. Jeg hadde AMH på 7 nå sist å fikk ut 12 egg. Har normal FSH. Med 5 gode blastoer var det kun et av de som festet seg og jeg ble gravid. Så det kommer jo ann på mange faktorer. :)

Jeg var akkurat fylt 30 år og hadde amh på 5. Som er jo akkurat innenfor "normalen" når man er 30, men lavt likevel. Mannen hadde dårlige sædprøver. Vi hadde prøvd over 1 år. Så vi gikk for ivf. Gjorde ivf etter nesten 2 år som prøvere. Gikk på høye doser med medisiner pga amh. Fikk ut 5 egg, 4 var modne, 2 ble befruktet. Men bare ett utviklet seg normalt. Fikk satt det inn på dag 2 og ble gravid (er 40+4 i dag). Så man får ikke mange egg ut, men trenger jo ikke mer enn ett godt ett for at det kan gå bra. Skal sies at mannen plutselig hadde normal sæd under ivf forsøket. Og jeg har har normal fsh. Under utredning trodde jeg at jeg hadde hatt eggløsning hver månde pga positive tester. Men på sykehuset, mente de at jeg nok ikke har hatt det hver eneste månde. Pluss faktor med at mannen hadde varierende sædkvalitet, gjorde at vi ikke ble gravide. De mente at jeg nok kommer i tidlig overgangsalder pga min lave amh (har også en mor som kom i tidlig overgangsalder). Så jeg ville ikke ventet for lenge hvis dere ønsker barn. Ville ha spurt om å bli henvist offentlig til ivf, da det ofte er lang ventetid. Så kan dere prøve selv i ventetiden :) men kan jo gå helt fint også uten ivf. Er bare vanskeligere. Lest feks om den svenske bloggeren Kenza, hun hadde veldig lav amh. Men har 3 barn i dag. Tror hun ble gravid på medisiner, og ikke ivf.

Last edited:
Jeg tror som nevnt over her, at det er mange faktorer som spiller inn på sjansen for å lykkes med IVF. Og dette kan gå helt fint med dine verdier. Ta med deg beskjeden om å ikke vente for lenge. Lav AMH og forhøyet FSH er indikator for tidlig overgangsalder, ja. Samtidig kan det gå helt fint med IVF prosessen din. Folk lykkes med mange egg og få egg. Hver syklus er litt som lotto mtp kvaliteten på eggene. Jeg hadde såkalt lav AMH, på 5 ved 35 år. Jeg hadde også noe forhøyet FSH, men jeg husker ikke hvor mye. Det har gått to år siden jeg testet dette og har prøvd å legge de resultatene til side. Mitt første IVF forsøk ble avbrutt, 3 egg som ikke utviklet seg. IVF nr 2 gikk bedre, 8 egg og ett som ble satt tilbake. Jeg ble gravid her, men måtte avbryte pga stort avvik hos fosteret i uke 12. Ny IVF med 12 egg ut, ett satt tilbake og to på frys. Så her ser du hvor mye det kan variere. Jeg er nå gravid med ett av de fryste embryoene, heldigvis ingen avvik i uke 12 denne gangen. Det kan ta noen forsøk, men plutselig går det ☺️ Viktigste er nok å komme igang!

Hei. Beklager å spørre, men har egentlig lurt litt på mye av det samme. Men jeg har det litt motsatt. Jeg er 32. Fsh på 6 og amh på 35. Hva vil dette egentlig si? Og hva er normalt i en alder av 32?

Hei. Beklager å spørre, men har egentlig lurt litt på mye av det samme. Men jeg har det litt motsatt. Jeg er 32. Fsh på 6 og amh på 35. Hva vil dette egentlig si? Og hva er normalt i en alder av 32?
Litt trådkupp, men det betyr mange egg og grei FSH. Høy AMH gjør derimot at FSH ikke får gjort jobben sin, så mange egg - men ikke nødvendigvis så god kvalitet på eggene.
Veldig vanlig ved PCOS f.eks.
Jeg er selv 38 år og har AMH på 42 og FSH på 7.
På Fürst sine nettsider finner man fine tabeller over hva som er normalt i forhold til alder.

Litt trådkupp, men det betyr mange egg og grei FSH. Høy AMH gjør derimot at FSH ikke får gjort jobben sin, så mange egg - men ikke nødvendigvis så god kvalitet på eggene.
Veldig vanlig ved PCOS f.eks.
Jeg er selv 38 år og har AMH på 42 og FSH på 7.
På Fürst sine nettsider finner man fine tabeller over hva som er normalt i forhold til alder.
Har ikke fått påvist pcos .. fikk lett barn første gang naturlig, men med annen mann. Blir spennende å se da, men takk for svar. Endelig litt klok på det :D

Takk for svar til dere over! Det er veldig oppløftende å lese om at det kan gå bra, på tross av det elendige utgangspunktet mitt. Kjenner det er veldig interessant å høre om deres AMH/FSH og hvordan det gikk med egguttak og kvaliteten på disse.

@Lykke23 Hvorfor mente sykehuset at du ikke hadde hatt eggløsning hver syklus? Hadde du normal syklus eller varierte den? Jeg har veldig distinkte eggløsningsmerter når jeg har EL, og av og til kan jeg t.o.m kjenne hvilken eggstokk som slapp egget. Fikk siste EL bekreftet på ultralyd. Eggløsningen skjedde på høyre side, og jammen var det ikke det jeg også kjente. Tar EL tester og temper så har fram til nå følt meg trygg på at jeg har EL. Spent på hva legen min sier om det.

Og nei vi skal absolutt IKKE vente! :) har allerede blitt tilbudt behandling ved St.Olavs og har første samtale i starten av januar. Jeg suger til meg all informasjon om hvordan jeg kan forbedre eggkvaliteten og har begynt med q10, folat, omega3 og peiser jeg på med b- og d-vitamin. Tenker jeg må gjøre det aller beste ut av det lille jeg har

(Snusepus)

Hei! Jeg hadde også veldig dårlige verdier, men fikk ikke oppgitt noen verdier. Fikk kun beskjed om at jeg hadde dårlig tid (den gang 29 år) og ikke kunne forvente mange egg ut under IVF, og at kvaliteten kanskje ikke ville være bra. Da vi gikk i gang så det først ut som jeg kun ville få ut 2 egg, men en 3. eggpose modnet seg heldigvis i tide. Så fikk ut 3 egg som alle 3 ble befruktet og utviklet seg normalt til blasto. Satte inn 1 egg og ble gravid, og gutten er nå 6mnd gammel. Har 2 igjen på frys til senere. Så som flere over sier, det skal bare ett godt egg til. Ønsker dere masse lykke til!

Takk for svar til dere over! Det er veldig oppløftende å lese om at det kan gå bra, på tross av det elendige utgangspunktet mitt. Kjenner det er veldig interessant å høre om deres AMH/FSH og hvordan det gikk med egguttak og kvaliteten på disse.

@Lykke23 Hvorfor mente sykehuset at du ikke hadde hatt eggløsning hver syklus? Hadde du normal syklus eller varierte den? Jeg har veldig distinkte eggløsningsmerter når jeg har EL, og av og til kan jeg t.o.m kjenne hvilken eggstokk som slapp egget. Fikk siste EL bekreftet på ultralyd. Eggløsningen skjedde på høyre side, og jammen var det ikke det jeg også kjente. Tar EL tester og temper så har fram til nå følt meg trygg på at jeg har EL. Spent på hva legen min sier om det.

Og nei vi skal absolutt IKKE vente! :) har allerede blitt tilbudt behandling ved St.Olavs og har første samtale i starten av januar. Jeg suger til meg all informasjon om hvordan jeg kan forbedre eggkvaliteten og har begynt med q10, folat, omega3 og peiser jeg på med b- og d-vitamin. Tenker jeg må gjøre det aller beste ut av det lille jeg har

(Snusepus)

Da jeg var på forundersøkelse for ivf, fikk jeg positiv digital eggløsningtest den syklusen, men på ultralyd kunne ikke de se at jeg hadde hatt eggløsning. Så derfor mente de at jeg ikke hadde hver månde. Men på blodprøve et halvt år før hadde jeg hatt eggløsning den månden jeg tok blodprøve. Så vet ikke. Men var jo tydeligvis noe som gjorde at vi ikke ble gravide. Så var nok en blanding av at jeg ikke hadde eggløsning hver månde, lav amh og mannen hadde varierende sædkvalitet. Har veldig stabile sykluser på 26 dager og hadde positive eggløsningtester på dag 12-14 de gangene jeg testet.

Da jeg var på forundersøkelse for ivf, fikk jeg positiv digital eggløsningtest den syklusen, men på ultralyd kunne ikke de se at jeg hadde hatt eggløsning. Så derfor mente de at jeg ikke hadde hver månde. Men på blodprøve et halvt år før hadde jeg hatt eggløsning den månden jeg tok blodprøve. Så vet ikke. Men var jo tydeligvis noe som gjorde at vi ikke ble gravide. Så var nok en blanding av at jeg ikke hadde eggløsning hver månde, lav amh og mannen hadde varierende sædkvalitet. Har veldig stabile sykluser på 26 dager og hadde positive eggløsningtester på dag 12-14 de gangene jeg testet.
Takk for at du deler dine erfaringer. Synes det var veldig interessant å lese. Og fint å høre fra andre i samme situasjon. :) Ønsker deg masse lykke til!

Jeg hadde AMH på 2 og FSH på 19 da jeg var 33. Jeg fikk ut tre modne egg, og det gikk helt fint.

Du kan ikke forvente mange egg, men husk at kvalitet er bedre enn kvantitet.

Jeg har aldri målt amh høyere enn 3.3, nå venter vi barn nummer 3, og det med tre uttak og tre innsett. Det er altså fullt mulig, men ikke nødvendigvis enkelt. Jeg innser at vi ikke er normalen.

FSH kan også bli påvirket av stress, sa legen hos Hausken til meg. Så da min FSH viste 19 brydde hun seg ikke om det i det hele tatt..

Jeg hadde AMH på 2 og FSH på 19 da jeg var 33. Jeg fikk ut tre modne egg, og det gikk helt fint.

Du kan ikke forvente mange egg, men husk at kvalitet er bedre enn kvantitet.

Jeg har aldri målt amh høyere enn 3.3, nå venter vi barn nummer 3, og det med tre uttak og tre innsett. Det er altså fullt mulig, men ikke nødvendigvis enkelt. Jeg innser at vi ikke er normalen.

FSH kan også bli påvirket av stress, sa legen hos Hausken til meg. Så da min FSH viste 19 brydde hun seg ikke om det i det hele tatt..
Tusen takk! Så fint å høre at det har gått så bra. :Heartred Hvordan var din syklus og husker du om du hadde eggløsning? Merker jeg ble litt nysgjerrig på dette etter å ha lest erfaringene til Lykke23. Hva er grunnen til at det ble IVF på dere, hvis det går greit at jeg spør? :)

Har dypdykket i forskningsartikler i det siste. Kjenner så stort behov for å forstå denne tilstanden og hva jeg har i vente. I starten av min google-reise trodde jeg at AMH = kvantitet. FSH = kvalitet. Naivt tenkt. Slik er det vistnok ikke. :p Har kommet over flere stødige artikler som hevder at kvinner med lave eggreserver har like stor sannsynlighet for å bli gravid som alle andre - men det kan være eggmodningsproblemer og manglende eggløsning som fører til at det kan ta lengre tid. Særlig under IVF er det en vrien tilstand - men alder har vistnok mest å si. Som nevnt over: Kvalitet er det viktigste og jo yngre man er jo bedre er eggene!

Interessant det du sier om stress og FSH. Min lege var heller ikke så opptatt av FSH'en. Forstår det slik at den kan svinge en god del fra syklus til syklus.

Var det tungt å få beskjeden om at du hadde lave eggreserver? Selv har jeg vært i en emosjonell berg- og dalbane den siste uka. Men litt mer rolig nå! :smiley-ashamed004

Min syklus var stabil på 28 dager de to første gangene. Nå med siste var den mer ustabil, og jeg mistenker at dette var absolutt siste mulighet.

Vi har brukt ivf fordi jeg har tette eggledere pga endometriose. Jeg hadde en operasjon i 2014, som kan være noe av grunnen til at amh er så lav (hadde cyster på eggstokkene som de måtte fjerne).

Jeg hadde en emosjonell reise før vi fikk første barn. Etter operasjonen fikk jeg beskjed om at jeg hadde 10% mulighet for å få barn, det ble ikke sagt noe om dette var på egenhånd eller uansett, men tipper på egenhånd.

Det var jo absolutt en tøff beskjed å få, jeg var 27 år og hadde alltid hatt en drøm om å få barn. Kjæresten min ville ikke adoptere så det gjorde ikke saken noe bedre. Da vi fikk vite amh ble jeg jo ikke akkurat noe mer positiv, men heldigvis klaffet det fort.

Vi har totalt hatt tre runder uten uttak, en runde før guttungen, to før jentungen men siste holdt med en runde.

Ja, Amh betyr ikke nødvendigvis mye for kvalitet eller antall. En med høy amh kan slite med å modne egg ved stimulering. Det er ikke alltid eggene lar seg stimulere, det er jo vel så frustrerende. Selv har jeg de siste gangene hatt to ok str eggposer på siste kontroll, for så å kunne høste ut flere på uttak. Det er som om de gjør er byks når jeg setter ovitrelle eller gonapeptyl. Da vil flere være med i kampen.

Forhør det underveis i prosessen om du kan være kandidat for duostimulering. Det er en metode der de har ett uttak, fryser ned de eggene og fortsetter stimuleringen av deg og tar ett uttak til. Det er ikke lett å avgjøre før oppstart, men underveis når man ser utviklingen kan det være lurt å vurdere det dersom du har noen egg som er tregere enn andre i stimuleringen.

Min syklus var stabil på 28 dager de to første gangene. Nå med siste var den mer ustabil, og jeg mistenker at dette var absolutt siste mulighet.

Vi har brukt ivf fordi jeg har tette eggledere pga endometriose. Jeg hadde en operasjon i 2014, som kan være noe av grunnen til at amh er så lav (hadde cyster på eggstokkene som de måtte fjerne).

Jeg hadde en emosjonell reise før vi fikk første barn. Etter operasjonen fikk jeg beskjed om at jeg hadde 10% mulighet for å få barn, det ble ikke sagt noe om dette var på egenhånd eller uansett, men tipper på egenhånd.

Det var jo absolutt en tøff beskjed å få, jeg var 27 år og hadde alltid hatt en drøm om å få barn. Kjæresten min ville ikke adoptere så det gjorde ikke saken noe bedre. Da vi fikk vite amh ble jeg jo ikke akkurat noe mer positiv, men heldigvis klaffet det fort.

Vi har totalt hatt tre runder uten uttak, en runde før guttungen, to før jentungen men siste holdt med en runde.

Ja, Amh betyr ikke nødvendigvis mye for kvalitet eller antall. En med høy amh kan slite med å modne egg ved stimulering. Det er ikke alltid eggene lar seg stimulere, det er jo vel så frustrerende. Selv har jeg de siste gangene hatt to ok str eggposer på siste kontroll, for så å kunne høste ut flere på uttak. Det er som om de gjør er byks når jeg setter ovitrelle eller gonapeptyl. Da vil flere være med i kampen.

Forhør det underveis i prosessen om du kan være kandidat for duostimulering. Det er en metode der de har ett uttak, fryser ned de eggene og fortsetter stimuleringen av deg og tar ett uttak til. Det er ikke lett å avgjøre før oppstart, men underveis når man ser utviklingen kan det være lurt å vurdere det dersom du har noen egg som er tregere enn andre i stimuleringen.
Takk igjen for at du vil svare. Og igjen, så utrolig bra at du fikk barna du ønsket deg. :) Duostimulering. Det skal jeg huske på. Godt tips!

Takk igjen for at du vil svare. Og igjen, så utrolig bra at du fikk barna du ønsket deg. :) Duostimulering. Det skal jeg huske på. Godt tips!
Jeg vil gjerne hjelpe og støtte. Det er en tøff prosess så det er fint å stå sammen.

Det tøffeste med opplegget var nok at jeg kjente det veldig på kroppen, det var og min kropp som sviktet. Mannen kunne ikke kjenne påvirkningen fra medisinene, han kjente heller ikke på skuffelsen over at kroppen sviktet. Det han bet seg mest merke i var at han måtte levere sperm i en kopp, det er jo ikke en særlig romantisk måte å få barn på, men det er en stor glede når man lykkes (sikkert like fantastisk som for de som klarer det selv).

Hei! Jeg hadde FSH på 19 og AMH på 6 i mai, begynte med IVF-utreding i sommer og hadde første forsøk i august. Jeg er nettopp blitt 33 år og har et barn fra før (som kom helt uten problemer). Hadde en ny måling rett før første forsøk og AMH var da på 4,1 og FSH på 11. Likevel viste ultralydene jeg var på flere egg enn AMH skulle tilsi og jeg har fått ut bra med egg på de to uttakene jeg har hatt. Jeg var veldig stresset i perioden mellom april-juli pga svær saksmengde på jobb, og tenker dette kan ha spilt inn på høy FSH.

Ikke blitt gravid, men fikk satt inn blastocyst av fin kvalitet i august, som endte med en kjemsik. Har akkurat hatt ny måling, da jeg hele tiden har flere eggposer enn det AMH tilsier, og nå er AMH over 10 og FSH 9,8. Så mye bedre tall enn første gang jeg sjekket. Siden i sommer har jeg tatt flere av tilskuddene du også nevner :happy: Jeg vet jo ikke om det har noe å si eller hvilke verdier som er mest reelle, men det skader ikke å prøve. Ville bare dele min erfaring med at resultatene kan variere noe, også til det positive, og at jeg støtter det om at FSH nok kan påvirkes av stress. Vi har gått til privat klinikk i første omgang, men de har egentlig vært positive til at det kan gå, også med de verdiene jeg kom med først. Håper det går fint for dere :Heartred

Hei! Jeg hadde FSH på 19 og AMH på 6 i mai, begynte med IVF-utreding i sommer og hadde første forsøk i august. Jeg er nettopp blitt 33 år og har et barn fra før (som kom helt uten problemer). Hadde en ny måling rett før første forsøk og AMH var da på 4,1 og FSH på 11. Likevel viste ultralydene jeg var på flere egg enn AMH skulle tilsi og jeg har fått ut bra med egg på de to uttakene jeg har hatt. Jeg var veldig stresset i perioden mellom april-juli pga svær saksmengde på jobb, og tenker dette kan ha spilt inn på høy FSH.

Ikke blitt gravid, men fikk satt inn blastocyst av fin kvalitet i august, som endte med en kjemsik. Har akkurat hatt ny måling, da jeg hele tiden har flere eggposer enn det AMH tilsier, og nå er AMH over 10 og FSH 9,8. Så mye bedre tall enn første gang jeg sjekket. Siden i sommer har jeg tatt flere av tilskuddene du også nevner :happy: Jeg vet jo ikke om det har noe å si eller hvilke verdier som er mest reelle, men det skader ikke å prøve. Ville bare dele min erfaring med at resultatene kan variere noe, også til det positive, og at jeg støtter det om at FSH nok kan påvirkes av stress. Vi har gått til privat klinikk i første omgang, men de har egentlig vært positive til at det kan gå, også med de verdiene jeg kom med først. Håper det går fint for dere :Heartred
Takk for at du deler erfaringene dine! Kjempespennende å høre hvordan AMH'en og FSH'en din varierte. Min lege tok også en AMC undersøkelse med ultralyd men han sa ikke hvor mange egg han så. Han telte 1-2-3 også stoppet han opp. Kanskje han ikke turte å si hvor mange han så. Har ikke så stor tro på at det er så mye der. :smiley-ashamed004

Jeg også har vært superstressa i hele år egentlig. Svært syke foreldre og farting landet rundt på sykehus, huskjøp, MYE arbeid på jobb og overtidsarbeid. Etter svaret fra Medicus har jeg egentlig bare vært enda mer stressa. Så har som mål om å roe ned tempoet og håper det kan hjelpe om så bare litt. :D

Takk for at du deler erfaringene dine! Kjempespennende å høre hvordan AMH'en og FSH'en din varierte. Min lege tok også en AMC undersøkelse med ultralyd men han sa ikke hvor mange egg han så. Han telte 1-2-3 også stoppet han opp. Kanskje han ikke turte å si hvor mange han så. Har ikke så stor tro på at det er så mye der. :smiley-ashamed004

Jeg også har vært superstressa i hele år egentlig. Svært syke foreldre og farting landet rundt på sykehus, huskjøp, MYE arbeid på jobb og overtidsarbeid. Etter svaret fra Medicus har jeg egentlig bare vært enda mer stressa. Så har som mål om å roe ned tempoet og håper det kan hjelpe om så bare litt. :D
Åh, så irriterende at han ikke sa fra om hvor mange han talte! Det kan jo uansett variere litt fra syklus til syklus, og som alle sier.. man trenge jo bare ett bra egg :) Jeg gikk rett i kjelleren når jeg fikk mine resultater tidligere, men jeg har forsont meg litt med det nå og har fortsatt godt håp.

Ja, da har du jo mange store faktorer som skaper stress. Håper at din FSH egentlig er lavere enn tallet skulle tilsi nå. Håper du har mulighet for litt juleferie og at du får tatt litt vare på deg selv oppi alt. Lykke til!:love2

Back
Topp