Laufey og Skarven

Føler meg ikke akkurat som en supermamma nå riktignok, det skjer et eller annet her som plager Mini. Etter sinnsykt mye jobbing hadde vi endelig kommet oss over på fullamming ( med litt pumping og morsmelk på flaske, men ikke noe erstatning hvertfall). Det varte i to dager.. Han er skikkelig sint på puppene! Han legges til og dier litt, og så brøler han! Eller sovner. Det er ett av to.. Etter bare brøling kapitulerte jeg og gav morsmelk på flaske, og han tømte hele lageret mitt i løpet av et døgn :eek: Så da måtte vi tilbake på erstatning gitt.. Fordelen er at han plutselig sover 4,5 time i strekk om natta. Synd jeg var oppe og pumpa midt i der,
det hadde vært fint å sove så lenge..

Kjenner veldig på at jeg må få ned tiden på barsel på papir, men jeg venter fremdeles på utskrift av journalen min for å få litt hjelp til å huske.. Og mannen er tilbake på jobb, så jeg er helt alene med en liten brølebaby, så jeg får ikke tid til å skrive.. Det pittelille jeg har av tid brukes på å ferdigstille artikkelen min, som endelig ble akseptert! Tidenes dårligste timing, for den MÅ jeg gjøre ferdig innen fristen.. Funker dårlig når alt står på hode :arghh:
 
Last edited:
Så flink du er som greier å skrive artikkel med en nyfødt :) ikke alle som greier å samle tankene såpass med en liten en! Å være hjemme med en skrikebaby er tungt! Man blir helt utslitt :hungover:

Spent på å høre fortsettelsen barsel. Det hørtes ut som en langdryg og slitsom fødSel, hadde selv en langsom en og føler virkelig med deg, når det ble vakuum etter litt trykking var jeg ganske fornøyd med hjelpen. Det trekker virkelig ut kreftene å drive i lang tid, selv ikke i aktiv fødsel. :inpain:

Håper lille fortsetter å sove litt lengre så du får litt ro!

Har dere bestemt navn? Nå vet jeg det ofte er noe folk ikke vil dele og det forstår jeg, men må si jeg er nysgjerrig :p vet du liker norrøne navn så jeg er så veldig nysgjerrig :angelic:
 
Du er råsterk som får til å skrive artikkel med en nyfødt baby! Det er slitsomt vil jeg tro :hungover:

Gjør det som funker for babyen din og sov når du kan så ordnet alt annet seg med tiden :Heartred brølende baby er ikke noe gøy!
 
Så flink du er som greier å skrive artikkel med en nyfødt :) ikke alle som greier å samle tankene såpass med en liten en! Å være hjemme med en skrikebaby er tungt! Man blir helt utslitt :hungover:

Spent på å høre fortsettelsen barsel. Det hørtes ut som en langdryg og slitsom fødSel, hadde selv en langsom en og føler virkelig med deg, når det ble vakuum etter litt trykking var jeg ganske fornøyd med hjelpen. Det trekker virkelig ut kreftene å drive i lang tid, selv ikke i aktiv fødsel. :inpain:

Håper lille fortsetter å sove litt lengre så du får litt ro!

Har dere bestemt navn? Nå vet jeg det ofte er noe folk ikke vil dele og det forstår jeg, men må si jeg er nysgjerrig :p vet du liker norrøne navn så jeg er så veldig nysgjerrig :angelic:
Spørs om den fortsettelsen noen gang kommer :p Det er utrolig hvordan dagene flyr med liten baby, og jeg har så mye annet jeg skulle gjort hvis jeg faktisk har hendene fri et par sekunder.. Men det må jo ut før eller siden det og, så det er håp :)

Heldigvis er artikkelen egentlig ferdig, jeg har brukt et par år på det :p Det som gjensto nå var sånn pirk, type «etter figurens nummer skal det være tre mellomrom før figurteksten» og «første gang du nevner en figur skal du bruke bold på alt utenom bokstaven som angir delfigur, og deretter skal du ikke ha bold». Bare pirk og elendighet, som ikke fungerer i ammetåke :p Men jeg fikk heldigvis medforfatterne til å hjelpe (de brukte et par timer :eek:) og nå er det bare litt igjen :)

Vi har bestemt navn :D Men jeg tror ikke jeg vil legge det ut her :eek: Jeg ble fryktelig paranoid da jeg ble mor :hilarious:
 
Du er råsterk som får til å skrive artikkel med en nyfødt baby! Det er slitsomt vil jeg tro :hungover:

Gjør det som funker for babyen din og sov når du kan så ordnet alt annet seg med tiden :Heartred brølende baby er ikke noe gøy!
Jeg måtte, for hele doktorgraden min bygger på den studien.. Og jeg klarte å dytte mesteparten på medforfatterne, hjernen min fungerer jo ikke i det hele tatt :p

Brølende baby ja.. Det kommer er eget innlegg om det, for jeg trenger noen gode råd!
 
I dag er det ett år siden Mini ble unnfanget! Det kjennes helt ærlig ut som veldig mye lengre siden.. Måtte tilbake i dagboka og lese om alt som skjedde da, det var kjipe tider! Tenk at de små cellene ble til den fantastiske lille fyren som ligger i fanget mitt! Og tenk at han på veien var frosset ned :eek: Og at han har to frosne tvillinger som potensielt kan bli småsøsken:eek:

Dagen i dag har vært fantastisk egentlig, Mini har sovet mesteparten av dagen. Utrolig deilig etter noen hardere dager! Han gulper så mye, men ofte svelger han det igjen. Og gulper det opp igjen, og svelger det igjen. Og igjen og igjen og igjen. Han blir skikkelig sint av det, og det skjønner jeg godt :( Hadde noen dager her tidligere i uka hvor han bare brølte, han spenner seg skikkelig og brøler, og så kommer det enten en fjert (typ min far ville vært misunnelig!) eller bæsj, så slapper han av igjen. Vi har prøvd minifom i noen dager, men syns ikke jeg ser noen forskjell. Sukkervann derimot, det funker! Han roer seg, hurra! Men skulle helst ha sett at vi fikk bukt med årsakene, ikke bare lindre...

Han raper som en voksen mann, og har godt tak under amming, så jeg skjønner ikke hvor all lufta kommer fra..

Har hatt litt hell med å holde ham litt mer oppreist, har lagt et pledd i vogna for å bygge opp hodeenden, og i natt sov han på armen min for å få litt høydeforskjell. Skal bygge opp senga litt før natta tenker jeg, det ser jo ut til å hjelpe litt..

Og når alt det er sagt... Tenk at man kunne bli så glad i et annet menneske??? Og tenk at jeg glatt hadde kastet både foreldrene mine og mannen og alle sammen under en buss dersom det sto mellom dem og Mini? :eek: La oss håpe det aldri blir nødvendig :p Men han er så god :love7
 
Spørs om den fortsettelsen noen gang kommer :p Det er utrolig hvordan dagene flyr med liten baby, og jeg har så mye annet jeg skulle gjort hvis jeg faktisk har hendene fri et par sekunder.. Men det må jo ut før eller siden det og, så det er håp :)

Heldigvis er artikkelen egentlig ferdig, jeg har brukt et par år på det :p Det som gjensto nå var sånn pirk, type «etter figurens nummer skal det være tre mellomrom før figurteksten» og «første gang du nevner en figur skal du bruke bold på alt utenom bokstaven som angir delfigur, og deretter skal du ikke ha bold». Bare pirk og elendighet, som ikke fungerer i ammetåke :p Men jeg fikk heldigvis medforfatterne til å hjelpe (de brukte et par timer :eek:) og nå er det bare litt igjen :)

Vi har bestemt navn :D Men jeg tror ikke jeg vil legge det ut her :eek: Jeg ble fryktelig paranoid da jeg ble mor :hilarious:
Pirk og detaljer er ikke helt det man er best egnet til i ammetåka nei :hilarious::hungover: lykke til med innspurten :D

Skjønner godt ang navn, har ikke gått ut med navn selv her :p man blir veldig paranoid når det kommer til de små og det på Internett er veldig varig ofte :confused:

Jeg skulle (skal) skrive ned om den første tiden med lille (så hun har det og jeg) og måned for måned og nå er hun plutselig ti og en halv måned og tror ikke jeg kom lengre enn å ha skrevet om halve fødselen :sorry: ikke lett å finne tid alltid.. de som tror man har all verdens tid til å gjøre det man vil under permisjon... :hilarious:
 
Pirk og detaljer er ikke helt det man er best egnet til i ammetåka nei :hilarious::hungover: lykke til med innspurten :D

Skjønner godt ang navn, har ikke gått ut med navn selv her :p man blir veldig paranoid når det kommer til de små og det på Internett er veldig varig ofte :confused:

Jeg skulle (skal) skrive ned om den første tiden med lille (så hun har det og jeg) og måned for måned og nå er hun plutselig ti og en halv måned og tror ikke jeg kom lengre enn å ha skrevet om halve fødselen :sorry: ikke lett å finne tid alltid.. de som tror man har all verdens tid til å gjøre det man vil under permisjon... :hilarious:
Takk for det, jeg kom i mål! :D

Haha, ja.. Alt man skulle gjøre i permisjonen :hilarious: Mini er to måneder nå, og jeg har ikke gjort noe som helst!
Men jeg rekker ingenting når mannen er borte, Mini sover ikke fryktelig lenge om gangen, og helst på meg, så da blir det ikke gjort så mye. Han hadde en periode hvor han ikke var superfornøyd med sjal heller, så fikk ikke gjort noe i det hele tatt. Men det ser ut til å gå litt bedre, så kanskje jeg får gjort noe..

Eller kanskje vi bare skal kose videre :p
 
Mini er to måneder! Og 9 uker i dag! Hvor blir tiden av???
Fikk utskrift av journalene fra sykehuset, og det var virkelig tidenes antiklimaks!
For det første er den full av feil, noen uviktige, og noen litt viktige. Kanskje ikke så bra at journalen inneholder medisinske feil..

For det andre, så slår det meg at enten er jeg fryktelig dårlig til å få fram at jeg har det fælt, eller så har alle gravide og nybakte mødre det generelt fælt. Jeg klagde på smerter i underlivet fra Mini var 3 dager gammel. Jeg sa fra de siste 3-4 dagene vi var der at det var blitt verre og verre. Det er ikke registrert i journalen i det hele tatt. Jeg kunne ikke gå omtrent det første døgnet, før de gav med jerntransfusjon, men alt som står er at mor er i fin form! Mor er oppe og går! Mor har fått hjelp med bleieskift!
Øøøøøøh.. Nei.. Mor var i elendig form, mor klarte såvidt å komme seg på do ved å klamre seg til vegger og møbler. Mor fikk hjelp til bleieskift fordi hun var i så dårlig form at hun ikke turte å bære babyen inn på badet..

Så det var spesielt. Gjennom hele greia, og de to ukene på barsel, så står det ingen steder at jeg knasket smertestillende så fort de gav meg noe, det er nevnt EN gang noe om smertestillende, og det er at jeg takket nei. Javel..

Jeg vet ikke hvordan journaler fungerer, det er veldig varierende hvor mye de har skrevet og hvordan det er gjort. Men jeg kjenner meg ikke så veldig igjen i det som sto der. Så lite hjelp i den..

Men men. Da skriver vi barselreferat ut fra det jeg husker selv. Det blir sikkert grusomt langt det og..
 
Verdens lengste innlegg.. Men hvis noen har lite å gjøre en dag kan de jo fordype seg i min erfaring med barsel :p
Det er mest for min egen del, jeg ser ikke for meg at noen gidder å lese alt dette :p
Men det var godt å få det ut! Det både føles og er veldig lenge siden, så godt å komme seg videre :)


Så ja. Mini var kommet ut, vi lå på føden noen timer, spiste, hatet venefloner som ikke funket med mindre armen var heeelt i ro i en spesiell vinkel.. Det var blod overalt! Fødselssenga sto ved siden av der og så ut som et åsted.. Og verdens fineste lille baby, med skeivt hode og massivt storkebitt og blod og bæsj og alt mulig rart gørr, lå på meg og kikket ut i verden. Det var så fryktelig sært alt! Men maten var nydelig :D


På barsel fikk vi et rom, og jeg satt i grunn der i senga og var lett sjokkskadet hele dagen. Den pittelille fyren var plutselig ute i verden, og den flotte, runde magen var bare en pløs :p

Det gikk greit å sitte oppreist, men det var fryktelig tungt å puste. Følelsen av å ikke få puste hadde fulgt meg store deler av svangerskapet, og legene og jordmora hadde ment at det kom til å gå over så fort babyen var ute. Så jeg venta på det da. Det å forlate senga var grusomt. Jeg kunne ikke gå! Det var enda mye verre enn i svangerskapet, verden snurret, og beina skalv. Det var virkelig såvidt jeg kom meg på do. Mannen stakk hjem for å se til katten og hente noen ting, og jeg var alene med babyen. Total krise da han trengte ny bleie, jeg turte ikke bære ham en millimeter. Fikk heldigvis en pleier til å hjelpe meg, ellers hadde jeg hatt problemer.. Prøvde meg på amming, men der var det ikke noe særlig å hente. Kom en dråpe her og der, ellers ingenting. Dette var visstnok helt normalt, så akkurat det tok jeg ikke så tungt. Mini fikk ligge der uansett og kose seg.


Vi kom oss gjennom den første natta. Mannen kom tilbake og tok unna alle bleieskift og bæringer. Dag to kom svigers. Det var spesielt, jeg følte meg ikke egentlig klar for besøk. Ikke kunne jeg gå, ikke hatt jeg fått meg en skikkelig dusj, ikke hadde jeg fått noe melk, og ikke kunne jeg stelle barnet mitt selv. Men de kom nå uansett, og var på besøk leeenge.. Svigermor fikk inn et stikk om min manglende melk (egentlig litt stolt av henne for det, hun har holdt inne sine egentlige meninger om meg i mangfoldige år nå, så det var på tide :p ), og svigerfar hjalp mannen med å fikse noen hyller på stelleplassen hjemme. Og så kom det en lege inn og sa at "siden jeg insisterte, så skulle jeg få den der jerntransfusjonen". Vel... Blodprøvene mine insisterte mer enn meg, spør du meg..


Jerntransfusjon er det beste jeg noen gang har vært med på! Jeg kunne omtrent kjenne livet komme snikende tilbake de timene jeg satt der med intravenøst. For en forskjell! Plutselig kunne jeg puste! Jeg kunne gå! Jeg kunne bære babyen min! Ikke langt, ikke mye, men jeg kunne få ham inn på badet alene, og stå ved stellebordet og skifte på ham! Seier i seg selv det! Ting så lyst ut, selv om det ikke var noe melk.


Dag tre var jeg i fin nok form til å dusje! Riktignok med krakk, men jeg klarte det! Helt alene!

Så langt hadde den lille dusjen på do vært min beste venn, men ryggen var fremdeles helt full av gul gugge fra epiduralen, og det var generelt mye gørr. Så det var en flott dusj! Underlivet var ømt, men det hadde blitt bedre for hver dag etter fødselen. Blødningen hadde avtatt, og ting var ok. Jordmora som tok imot ham var innom, og viste oss tilbakelent amming. Hun snakket såvidt om fødselen, og sa at det aldri var dramatisk for henne, selv om det kanskje kunne virke litt sånn siden det tok ganske lang tid, og endte med et ganske stort blodtap. Men det var godt å snakke med henne hvertfall. Hele dagen ble brukt for å prøve å få i Mini mat, men det kom jo fremdeles ingenting! Mini var mer og mer urolig, og jeg spurte flere ganger etter erstatning. Men nei, det skulle ordne seg naturlig. Mini ble mer og mer urolig, han lå på puppen hele dagen uten at det kom noe. Han gav meg blodpupp! Satan så vondt det ble til slutt! Og han ble liksom så gylden i huden, og de begynte å ta prøver av ham med en mystisk ting de satte på huden hans. De sa alt var greit, så vi satset på det. Hele dagen gikk med til å prøve å få puppen igang, det kom fremdeles ingenting. Jeg prøvde og prøvde, men det var bare noen få dråper. Mini ble tidvis skikkelig sinna, og jeg spurte flere ganger om vi ikke skulle gi ham noe ekstra, bare så han slapp å være så sulten. Men nei.


De snakket om at vi skulle hjem, så vi skulle dra på hjemreisesamtale nedi gangen. Men så snakket de om at Mini ikke skulle være så gylden, og de måtte ta blodprøver. Javel. De trodde ikke det skulle være et problem. Jeg kreket meg nedover gangen for å delta på denne samtalen, og så med misunnelse på de andre som både beveget seg langt mer normalt, og hadde egne klær på! Og ikke før hadde jeg fått satt meg ned der og vekslet noen ord, før vi ble hentet tilbake. Da skulle plutselig Mini i lyskasse, han hadde gulsott! Det var så mye tull.. Vi skulle på møte, så skulle vi ikke på møte, så skulle vi på møte og han i lyskasse etterpå, så hadde ene jordmorstudenten ringt til en lege som mente han skulle i lyskasse med en gang, og det var sinte sykepleiere og sinte barnepleiere og utstyr på rommet og de ordnet og styrte og jeg grein og alt var bare kaos.. Og plutselig lå den nydelige babyen min i en plastkasse med et telt og et lys over seg!!! Og jeg fikk ikke ta på ham :sad010


24 timer i den der boksen. Det ble plutselig bestemt at han skulle få erstatning, fordi plutselig var han sulten og jeg hadde for lite.. Han hadde gått ned nesten 10 % av vekta. Det var jo det jeg hadde sagt hele tiden.. Kvelden var kjip, han lå i den kassen, og fikk bare komme ut for mat. Men det var forsåvidt greit, pleierne som hjalp oss med kopp/hjelpebryst/flaske var veldig forståelsesfulle, og vi fikk gi litt kos i tillegg. Men så kom natta.. Nattevakta var den eneste under hele oppholdet som jeg hadde virkelig dårlig kjemi med. Hun var så ufin! Kos var ikke snakk om, og han skulle bare rett ut, få mat og kanskje bleie, og så inn. Han dro stadig disse brillene ned foran nese og munn, og i tillegg hadde de første som var der sagt at brillene var viktig fordi lyset var farlig for øynene, så jeg hadde jo total angst. Turte ikke sove.. I tillegg hadde jeg skikkelig vondt i underlivet, det kjentes ut som "sittesmerter" etter at jeg hadde sittet rett opp og ned i den senga og prøvd å amme i flere dager i strekk. Prøvde å endre stilling, men det var vanskelig. Det eneste positive med denne nattevakten var at hun gav meg isbind, som hjalp veldig på smertene. Knasket paracet så ofte som de ville gi meg, og håpet det skulle gå over.


Vi overlevde natta, og var klare for dag fire. Mini lå i boksen, og verdens beste barnepleier I kom på jobb på dagvakta! Ikke bare kunne hun fortelle at det ikke var fryktelig farlig med lyset, men hun kunne finne fram et par større briller, så Mini ble litt mer fornøyd. Hun sendte og oss ut i friluft, og var dermed Minis første barnevakt! Dette var samtidig som sommeren var på sitt beste i Trondheim, det var knallvær og dritvarmt! Jeg hadde på meg mine egne klær for første gang siden fødselen.. Vi kjøpte is, og hang litt i de små parkene utenfor sykehuset. Jeg gikk så godt jeg kunne, selv om det var ganske vondt. Var ikke så lenge, jeg ble så sliten. Det var et slit resten av dagen, med forsøk på amming og erstatning, det var hjelpebryst og koppmating og lyskasser i salig blanding. Et crazy veieregime startet, vi veide netto om morgenen og måltidsveiing ved mange måltider.. Og det gjorde fremdeles ganske vondt, verre enn dagen før. Jeg snakket med pleierne om dette, men de mente det var normalt. De ville og sende oss hjem så fort Mini var ute av kassen. Om kvelden fikk han heldigvis komme ut, og vi kunne fortsette jakten på morsmelka. Han lå på puppen hele tiden, puppene gjorde så sykt vondt, og underlivet var vondt, og jeg knasket paracet. Vi fikk uendelig mye hjelp (som vi hadde fått alle dagene så langt) med amming, stillinger og vinkler og alt mulig. Tilbakelent amming var vanskelig, men det var en befrielse for mitt stakkars underliv som ikke likte at jeg satt rett opp og ned.. Prøvene var ikke helt gode nok til at vi fikk dra den kvelden, så vi ble en natt til.


Dag fem. Prøvene til Mini var ikke kjempegode, selv om de hadde gått ned, og vi måtte være en natt til. Det var strålende sol, og mannen tok med Mini hjem en tur. Jeg sleit fremdeles med å gå lengre enn rett utenfor sykehuset, så jeg fikk ikke bli med på de lange turene. Fikk være med på turer rundt kvinne-barn-senteret da, og i parken :p


De trillet flere turer i det fine været, og Mini fikk litt sol på kroppen. Det var vekslende meninger om dette, de eldre barnepleierne mente dette var helt flott, de yngre var forferdet fordi Mini skulle jo ikke ha sol på seg. Men det hjalp, prøvene viste at bilirubinen gikk ned! Jeg begynte å pumpe, men jeg fikk ikke ut all verden. Han fikk myyye erstatning. Med kopp og med flaske og med hjelpebryst. Og selvfølgelig lå han på brystet mye. De mente vi skulle dra hjem, selv om jeg hadde veldig veldig lite melk. Jeg klaget fremdeles på smerter, og til slutt fikk jeg overtalt dem til å finne en jordmor som kunne sjekke underlivet mitt. Hun kikket, men fant ingenting å kommentere på. Stingene så fine ut, alt så bra ut. Så det var jo fint, de mente at det var normalt å ha vondt etter fødsel. Blødningene hadde tatt seg opp, men de mente at det og var normalt. Så alt var klart for hjemreise så fort Minis prøver var gode.


Dag seks! Vi var spente på prøvene, for kanskje fikk vi dra hjem! Prøvene skulle ikke komme før rundt lunsjtider, så vi surra nå rundt der, gikk litt tur. Det gikk ikke fort, for det gjorde fremdeles vondt. Men jeg antok de hadde rett og at det kom til å gå over. Med lånevogna fikk vi litt frisk luft, mens vi ventet på resultatene. Og så plutselig var de kommet, og var gode nok til at vi ble sendt hjem! Måtte innom på ammepoliklinikken over helga for å sjekke at Minis prøver fremdeles gikk ned, men ellers var vi fri og kunne dra. Så vi pakket, mannen gikk hjem og hentet bilen, og så dro vi hjem! Det var merkelig. Jeg hadde levd i sykehusbobla så lenge (en hel uke :p ) og det var rart at resten av byen fremdeles var der :p Bilstolen så forøvrig kjemperar ut, den var så bratt, og Mini satt så rart! Mystisk, siden vi fikk hjelp av en fyr på Barnas Hus til å kjøpe en som passet vår bil mtp helning..


Hjemme! Det var rart det! Mannen og Mini tok en lur på sofaen.. Og jeg gråt. Og gråt. Og gråt. Det var vondt å sitte, vondt å gå, vondt å ligge. Og jeg følte meg som verdens verste mor noensinne. Og jeg savnet barsel! Jeg savnet barsel så mye at det gjorde fysisk vondt! Og det hjelper ikke at jeg ser St Olavs fra huset mitt.. Så jeg gikk rundt og gråt i flere timer, mens de sov. Jeg var hellig overbevist om at Mini hadde fått det mye bedre hos hvem som helst andre, og hvis det ikke hadde vært så vondt å gå skulle jeg ha stukket av..


Men det gjorde jeg ikke. Jeg ble. Gråten stilnet, vi fortsatte tralten med pumping, amming, bleier, blod. Mye, mye pumping. Fikk ikke pumpene jeg hadde hjemme til å funke, så til slutt leide vi en tilsvarende som den de hadde på barsel (den har vi fremdeles, 8 uker senere). Og det kom nesten ingenting. Så mye erstatning. Og såre pupper. Verden var kaotisk, det var helt grusomt å være hjemme! Alt fra den alt for bratte bilstolen til mitt blødende underliv via alle disse flaskene ble bare litt for mye..


Dag syv gikk stort sett med til å prøve å bli vant til livet hjemme. Fremdeles en del tårer, men det gikk bedre. Men jeg blødde fryktelig mye, så det var slitsomt. Og det gjorde vondt! Knasket paracet alt jeg kunne, plutselig var det ingen som sa jeg måtte vente 6 timer på neste (ikke helt overdose-mengder altså :p ). Jeg snakket med både min mor og min søster, som jo begge har født flere barn, og de mente at begge deler var helt normalt. Vi hadde vår første utflukt, med den fryktelig bratte bilstolen, til et kjøpesenter et stykke unna. Dette var første gang vi tok babyen med og gikk, glemte både vogn og sjal og stelleveske og bleier og alt :p Det skulle skje en del ganger til :p Ting gikk ellers som før, kroppen gjorde vondt, lite melk, mye erstatning..


Dag 8, lille var en hel uke gammel! Det var fint vær, og vi kontaktet en god venninne for å gå tur sammen. Første skikkelige vogntur! Vi skulle gå i et turområde midt mellom oss, og møtes der. Men det var så vondt! Hvert skritt gjorde fryktelig vondt, og da hun var kommet fram var vi knapt noen hundre meter fra huset! Hun kom oss i møte, og vi bestemte oss for å bare dra på butikken å kjøpe is heller. Jeg klarte såvidt å karre meg bortover, det gjorde så fryktelig vondt alt! Pittesmå museskritt, jeg var så sliten, så fryktelig andpusten, og veien var uendelig lang! Det tar vanligvis bare noen få minutter å gå til butikken liksom.. I tillegg ville Mini ha mat hele tiden, og jeg prøvde å amme alt jeg kunne. Gående amming fungerer like bra som sittende dersom man må :p

Og vi kom fram, og det ble is. Og mer amming. Og mer amming. Og til slutt krøket jeg meg hjem.

Jeg vurderte virkelig å be mannen løpe hjem og hente bilen, men tanken på den bilstolen som ikke helt fungerte var ikke optimal.. Resten av kvelden gikk bort i blod, MME, vondt, gråt, osv.. Same same..

Resten følger, for det er visst begrensninger her på antall tegn :hilarious:
 
Barsel - del 2!


Dag 9, vi skulle tilbake til St Olavs for prøven til Mini. Mannen hadde prøvd å fikse bilstolen, men fikk det ikke til. Så da tok vi med vogna, og satsa på buss. Vi kom vel noe sånt som 20 meter unna huset før Mini var veldig ferdig med vogn! Så måtte jeg bære. Greit nok det. Og så bæsja han. Ok, bleieskift i det fri (nå var vi ca 100 meter fra huset, men det var varmt og fint vær..). Og amme mer. Vi kom oss til slutt bort til bussholdeplassen, og til St Olavs. Vi brukte over halvannen time på den turen, selv om den vanligvis bare tar 15 minutter :p


På ammepoliklinikken ble det veiing, masse amming (med vekt før og etter, det var ikke mye han fikk i seg..), blodprøve, og litt konsultasjon. Hun skulle ringe oss med svarene etterhvert. Jeg gikk på do, og oppdaget at jeg hadde blødd gjennom både nattbindet og alle klærne mine. Stjal meg en bleie for å holde ting i sjakk til vi kom oss hjem. Men så tenkte jeg meg om, og gikk for å spørre om dette var normalt. Og for første gang var det noen som sa at nei, dette er ikke normalt. Hun fikset meg time på svangerskapspoliklinikken, og ikke bare det, hun skaffet og Mini en flaske, siden vi hadde ammet og ammet og ammet, uten at han hadde fått i seg så mye. Så spiste vi lunsj på sykehushotellet mens vi ventet på timen. Det var såvidt jeg kunne sitte på stolen under lunsjen, jeg delvis sto, delvis satt skeivt, for det var så vondt.


Inne på svangerskapspoliklinikken var det opp i en stol for UL og undersøkelse. Hun brukte noe sånt som 10 sekunder før hun konstaterte at det var morkakerester igjen. Hun så puss i stingene, og tok masse prøver. Hun mistenkte at et av stingene hadde gått gjennom til endetarmen, siden det var så vondt å sitte! Og det kom en lege til, og en jordmor. De kikket og kjente og sjekket, og fant til slutt ut at det var ikke det, bare at tarmen min visstnok har en knekk. Det var ikke farlig. Men så skulle de ta flere prøver, og hun stakk i et eller annet på utsiden, og det var faktisk vondere enn fødselen og alt! Herregud så vondt det gjorde! Kroppen min bare handlet helt på egen hånd, jeg brølte og tårene spratt, og det var så vanvittig vondt! Aner ikke hva det der var.. Men de tok flere prøver, blodprøver, sjekket ting.. Og plutselig var jeg innlagt på barsel igjen!


Tilbake på barsel med ingenting annet enn de klærne vi sto og gikk i, det var sært. Jeg fikk cytotec som skulle få ut restene, og ble forberedt på at det kom til å gjøre vondt. Greit det, det var vondt uansett. Så jeg satte dem, og venta. Og så kom en av pleierne og sa at hun hadde sjekket journalen min og sett at jeg alt hadde fått cytotec på fødestua, så de skulle sjekke med legen. Men det kunne ta tid.. Og rett etterpå kom det en lege, som bare sa at vi skulle fjerne restene med operasjon heller! Men det kunne hende det ble midt på natta (klokka var vel 15 omtrent..). Og jeg måtte bare vente. Vi ventet, jeg hadde vondt, mannen gjorde seg klar for å ta med Mini hjem for å hente noen ting, vi skulle jo bare dit for en blodprøve, så vi hadde ingenting! Men da kom de jammen for å hente meg, for nå ble det operasjon! Fikk tak i venninna mi som stakk innom hos oss for å hente ting og fikse med katten, og så bar det inn på operasjonsbordet. Kom inn dit kl 18, kl 19 bar det ut igjen. Jeg følte meg fryktelig forvirret etter narkose og den plutselige operasjonen, jeg skulle jo bare inn for en blodprøve for Mini.. Men det gjorde ikke vondt lenger! Kunne ha noe med morfinen å gjøre, men generelt var det som gjorde vondt borte!


Tilbake på rommet, formen ble merkbart bedre ganske fort. De tok flere blodprøver, og nå skulle jeg på et crazy antibiotikaregime. Flere typer, som ikke kunne gis samtidig, som tok 20-30 minutter å få inn. Sammen med pumping og amming ble det ikke akkurat tid til mye annet. Nå gikk dagene mer i surr for min del, de neste dagene var et sammensurium av intravenøs, venefloner, blodprøver.. I tillegg var det mye trøbbel med veneflonene, hvis de i det hele tatt klarte å sette dem, så holdt de seg fine bare en kort periode før de ble tette. På det meste hadde jeg tre forskjellige venefloner med ting som gikk inn.. Prøvene mine var ikke all verden, og plutselig skulle jeg jammen få en liter blod og. Blodprosentene hadde falt til 6,8, så da var det nødvendig med blod og. Så jeg var stort sett lenket til senga. Ikke fikk jeg gå ut i det fine været heller, pga antibiotikaen. Men mannen og Mini var ute en del. Det kom mer melk, men langt fra nok til fullamming..


Jaja. Sånn gikk nå det. Prøvene mine var ikke all verden, så fikk ikke dra hjem før etter fem nye dager på sykehus. Det kanskje mest positive med det hele var at da jeg dro følte jeg meg langt mer ferdig med barsel. Jeg var rett og slett dritlei. Det var så mange forskjellige meninger om hvordan jeg skulle amme, hvor ofte jeg skulle amme, om Mini skulle få erstatning, om han skulle få flaske eller kopp eller hjelpebryst, og alle hadde forskjellige meninger. Jeg var møkklei venefloner, totalt sett fikk jeg 13 stk i løpet av min tid på barsel. Vi hadde noen flotte samtaler med fantastiske barnepleier I, og det var noen jordmorstudenter der som kan bli noen helt fantastiske jordmødre, men nå var vi ferdige.


Og jeg er lei av å tenke på det og skrive om det. Mini er nå 9 uker, til tross for iherdig jobbing klarer vi ikke å fullamme, så han får en flaske hver kveld. Enten med pumpet melk eller erstatning. Jeg tror en del av problemet er at han sovner på puppen så fort, så han får ikke nok mat, og så sover han ikke nok... Vi jobber med saken, stadig vekk, og han er stadig innom helsestasjonen for veiing. Han vokser som ugress, og bruker allerede str 68. Og han følger kurven sin fint. Og han er det nydeligste i hele verden, såklart :Heartred Hjertet renner over av kjærlighet, og en merkelig form for stolthet hver gang noen utbryter "men du skal da ikke kunne det enda, du er for liten!". Han liker visst å gjøre ting han ikke er gammel nok til :p Han er nydelig :Heartred


Og det var min historie om barsel.. Den siste runden der ble ikke like detaljert, for jeg ble lei. Og det var bare et sammensurium av venefloner og intravenøst uansett :p
 
Og i fall noen faktisk gadd å lese og lurte på hva som skjedde med bilstolen, så fikk vi aldri den til å funke, den forble bratt! Brukte den en stund uten basen, da gikk det bedre, men Mini ble veldig skviset i den. Tok den med til barnas hus for å få hjelp med basen, og de mente basen var ødelagt, da den ikke klikket der den skulle. De likte heller ikke hvor skviset Mini var i stolen, så vi fikk bytte til et annet merke! Så nå har han en annen stol, og sitter tusen ganger bedre i den! All ære til Barnas Hus, de har vært vidunderlige på alle måter! Og ja, de tar vanligvis ikke tilbake bilstoler grunnet sikkerhet, og det er jeg veldig glad for, men jeg er og veldig glad for at de gjorde et unntak. Og hvis de har solgt stolen vår videre, så er det en flott stol og den har ikke vært utsatt for så mye som et lite dunk :)
 
Må bare si at du har vært sterk og tøff gjennom den første tiden som mamma:Heartred all ære til deg! Masse styr og smerter og det er ikke bare bare:Heartred godt at de hørte på deg til slutt, selv om det ikke skulle gått så lang tid! :confused:håper mat og amming går seg til også, og så godt at dere fikk ordnet med den bilstolen! Hvilket merke var det? :nailbiting: sliter sånn med å bestemme meg! Er så mye å velge i:s
 
For en historie! Den minner jo litt om min, bare at jeg HATET barsel og de fleste folkene som jobbet der. Barsel i Bergen har et dårlig rykte og det er definitivt fortjent! Godt å høre at de fikk fikset deg til slutt og at mini vokser og har det fint :) Vi gjør det samme her, en flaske på kvelden, og ellers pupp. Fungerer fint det :) Er det ikke deilig når de er tidlig ute med utvikling? Det er stolthet langt inn i sjelen! Sånn er det her også ❤️ Håper det kommer seg med sovingen til småen! Jeg slet også med at han sovnet på puppen, og jobbet iherdig for å holde han våken. Nå er han så stor at han ikke har tid til å ligge på puppen for det er så mye spennende å se på :p Håper du har det fint og at ting kommer seg og går seg til etter hvert ❤️
 
Må bare si at du har vært sterk og tøff gjennom den første tiden som mamma:Heartred all ære til deg! Masse styr og smerter og det er ikke bare bare:Heartred godt at de hørte på deg til slutt, selv om det ikke skulle gått så lang tid! :confused:håper mat og amming går seg til også, og så godt at dere fikk ordnet med den bilstolen! Hvilket merke var det? :nailbiting: sliter sånn med å bestemme meg! Er så mye å velge i:s
Tusen takk for fine ord :Heartred
Noen ganger er det greit å ikke vite hva man går til, da blir det ikke så brutalt hvis ting går litt annerledes.. Vi gjør så godt vi kan med ammingen, men når nok aldri fullamming. Det er jeg litt lei meg for, men det er ikke sikkert vi hadde klart det om alt gikk smertefritt etter fødselen uansett. Så vi får bare gjøre det beste ut av det :)

Vi hadde en besafe izi go modular først, men nå har vi en maxi cosi pebble pro i-size. De sa på Barnas Hus at det var noen ganger vanskelig med stoler fordi man ofte kjøper dem før barnet er født, og da vet man ikke om det er en match. Det er gode stoler begge to, men maxi cosien passer Mini bedre rett og slett. Vet ikke om det hjelper deg med valget i det hele tatt, men begge to er gode altså :)
 
For en historie! Den minner jo litt om min, bare at jeg HATET barsel og de fleste folkene som jobbet der. Barsel i Bergen har et dårlig rykte og det er definitivt fortjent! Godt å høre at de fikk fikset deg til slutt og at mini vokser og har det fint :) Vi gjør det samme her, en flaske på kvelden, og ellers pupp. Fungerer fint det :) Er det ikke deilig når de er tidlig ute med utvikling? Det er stolthet langt inn i sjelen! Sånn er det her også ❤️ Håper det kommer seg med sovingen til småen! Jeg slet også med at han sovnet på puppen, og jobbet iherdig for å holde han våken. Nå er han så stor at han ikke har tid til å ligge på puppen for det er så mye spennende å se på :p Håper du har det fint og at ting kommer seg og går seg til etter hvert ❤️
Det er absolutt noen likheter med at vi ikke blir hørt, uten sammenligning forøvrig! Det der har vært et evig problem hele veien syns jeg, jeg blir rett og slett ikke hørt. Enten får jeg beskjed om at jeg er hysterisk (og det har jeg faktisk aldri vært! Jeg har vært redd, ja, men aldri hysterisk), eller så blir det bare føyset bort.. Barsel i Trondheim besto av veldig mange studenter da vi var der, på godt og vondt. At barsel er dårlig i Bergen har jeg hørt mange si! Det er trist da, man er ganske sårbare der man ligger som førstegangsmor.. Snakka med den ene barnepleieren om det, hun var av den eldre garde og en av få som kjempet for at vi ikke skulle bli sendt hjem allerede på dag to..

Det med tidlig utvikling er kjempegøy! Jeg vet jo ingenting om noe som helst av hva man kan forvente, og det er jo store forskjeller uansett, men det er veldig gøy når noen bemerker det :D Det er vel omtrent fem uker mellom våre små? Jeg merker at Mini blir mer og mer opptatt av hva som skjer rundt ham, men puppen er fremdeles gøy :p

Men hvordan går det med deg??? blir det noe ordning?
 
For en historie, og for en knalltøff dame du er!! Godt å høre at ting går bedre❤️ Og vettu, sålenge lille er mett og fornøyd, så er det det viktigste! Er jo supert at du får til å delamme! Her gikk det bare i to uker før Henrik nekta puppen og bare ville flaske!
Vi har/hadde også den besafe-stolen! Hata den; helt til Henrik ble 5/6 mnd! Da begynte den å passe! Vi hadde heldigvis en britax-stol i tillegg!
 
Det er absolutt noen likheter med at vi ikke blir hørt, uten sammenligning forøvrig! Det der har vært et evig problem hele veien syns jeg, jeg blir rett og slett ikke hørt. Enten får jeg beskjed om at jeg er hysterisk (og det har jeg faktisk aldri vært! Jeg har vært redd, ja, men aldri hysterisk), eller så blir det bare føyset bort.. Barsel i Trondheim besto av veldig mange studenter da vi var der, på godt og vondt. At barsel er dårlig i Bergen har jeg hørt mange si! Det er trist da, man er ganske sårbare der man ligger som førstegangsmor.. Snakka med den ene barnepleieren om det, hun var av den eldre garde og en av få som kjempet for at vi ikke skulle bli sendt hjem allerede på dag to..

Det med tidlig utvikling er kjempegøy! Jeg vet jo ingenting om noe som helst av hva man kan forvente, og det er jo store forskjeller uansett, men det er veldig gøy når noen bemerker det :D Det er vel omtrent fem uker mellom våre små? Jeg merker at Mini blir mer og mer opptatt av hva som skjer rundt ham, men puppen er fremdeles gøy :p

Men hvordan går det med deg??? blir det noe ordning?

Helt gale hva de kan prestere å kalle folk «bare» fordi de er førstegangs og «ikke vet bedre»! Tror de forskjellige barselavdelingene skulle hatt seg en ordentlig oppstramming ja.
Ja, har fått kommentarer jeg også på at han er tidlig ute med ting :) Mammahjertet er superstolt :D ❤️
Her går det greit. Har fremdeles utlagt tarm og en halv lukkemuskel :/ Håpet er at de kan fikse meg sånn noenlunde før jul. Helt horribelt å dra inn for å føde og tro at jeg skulle hjem igjen etter et par dager og alt skulle være supert. 6 uker etterpå kommer jeg hjem og er ødelagt :(
 
Åh, ble helt sliten av å lese jeg, stakkars dere og det dere har vært igjennom! Husker veldig den følelsen du beskriver fra barsel første gangen, strevde voldsomt med amming med storebror og alle de ulike beskjedene gjorde meg bare håpløs tilslutt. Det er mange flotte på St Olav, men mange som regelrett bidro til å ødelegge starten med storebror (kombinert med heisesykepleier som skjønte nada av våre utfordringer). Denne gangen gikk heldigvis alt knirkefritt fra start. For en kontrast det var, for å si det sånn, og vi hadde bare en brøkdel av utfordringene dere hadde. Godt at ting ser lysere ut nå! Det er magisk med all utviklingen. Mitt lille julibarn er nå straks 3 måneder og wow, det er en baby nå, ikke bare nyfødt klump som bare er opptatt av puppen (lillelarve aldrimett ble et tidlig kallenavn)!

Håper du nyter den fine høstdagen i dag!
 
Åh Herrefred for en start på barsel tiden :eek::eek:

Du er råtøff :Heartred
 
Back
Topp