Latensfase og modningstegn flergangsfødende

hoppestokken

Forumet er livet
Sensommerbarna 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
Dere som har født flere ganger. Har dere hatt liknende latensfaser og modningstegn hver gang?

Har dere f.eks hatt tegningsblødning/sett slimpropp hver gang?

Murringer før rier, eller rett på de kraftige riene?

Hvor lang har latensfasen vært?

Vet ikke hvor lang latensfasen var på nr 1. Begynte med delvis vannavgang med påfølgende regelmessige og tette rier. Kom inn på sykehuset med 6 cm åpning. Men jeg merket rier kl 01.30, de ble utholdelige rundt kl 05.50. Da reiste vi til sykehuset. Kom fram kl 7 og hadde da 6 cm åpning. Stod fast på 6 cm åpning i 9 timer :rolleyes: Han ble født kl 23.06. Aktiv fødsel er uviss. Men fra start til slutt ble det 21,5 timer.

Med nr 2 fikk jeg menssmerter rundt kl 18. Kl 01.30 skjønte jeg at jeg hadde fått rier. Kom på sykehuset kl 6 og hadde da 2-3 cm åpning. Kl 9.40 hadde jeg 5 cm åpning. Hun ble født kl 12.04. Aktiv fødsel på underkant 2,5 timer.

Med nr 3 våknet jeg av rier kl 02.30. Vet ikke når jeg fikk 4 cm åpning, men tegningsblødning kl 13.30 og vannet gikk på sofaen hjemme kl 19.30. Hun ble født kl 20.28. Såvidt jeg rakk føden i ambulanse. Hun stod i åpningen i det vi ankom mottakelsen. De regnet aktiv fødsel på 1 time.

Slimproppen har gått med alle :smug: Rett på regelmessige rier med 1 og 3. Mensmurringer med nr 2. Men da jeg skjønte det var rier så var de regelmessige. Overrasket over at jeg fikk oppleve tegningsblødning med nr 3 og at vannet gikk hjemme. Tenkte jeg skulle ha full kontroll på fødsel nr 3, men nei.. kommer aldri til å få kontroll :hilarious: Riene med nr 3 ble etter hvert svært uregelmessige. Hadde 5 rier i løpet av 1 time før vannet plutselig gikk liksom. Derfor tenkte jeg at jeg ikke kunne dra på sykehuset, før det nesten var for sent. Har nesten 1 time reisevei.

Første fødsel: Født 38+0, igangsatt fødsel. Hadde ingen modningstegn på forhånd. Aktiv fødsel i rundt 2 timer.

Andre fødsel: Født 38+1, spontan fødsel. Periodevis ubehagelige kynnere og 2 cm åpning i rundt to uker før fødsel. Ellers ingen tegn før vannet gikk og ungen ble født hjemme på badet rundt 20 min etterpå :P Ingen slimpropp, blødning eller noe sånt. Bare rett fra å ane fred og ingen fare til å begynne å presse.

Så min erfaring tilsier at fødsel nr 2 går LITT raskere. Kan være lurt å tenke på!

Nr 1: startet med rier ca kl 14. Dro på sykehuset ca kl 16, og fødte kl 18.55. Alt skjedde så fort at jeg ikke aner åpning ved ankomst, tid, eller generelt noen ting :love7

Nr 2: slimproppen gikk ca 9.30. Pga rask første fødsel skulle jeg komme på sykehuset med en gang. Rier startet regelmessig hvert 5 min i bilen, ankom sykehuset kl 10.30 med 9 cm åpning. Fødte kl 11.10.:love7

Nr 3: Våknet av rier kl 05. Ankom sykehuset ca kl 06, og kl 6.47 var frøkna født :love7

Nå venter jeg nr 4, og er VELDIG spent på denne fødselen :nailbiting::D

Jeg har bare blitt igangsatt, men på tross av MASSE modningstegn, nedpress, kynnere og mer til var jeg altså helt umoden da jeg skulle settes igang :hilarious:
Den aktive fødselen gikk mye lettere og raskere da :)
Men min erfairng er at alle de masegreiene som jeg trodde betydde at modning var i gang, ikke betydde noenting

Første: mye maserier, lenge. Dabbet av på morgenkvisten og jeg fikk sovet noen timer. Tok seg opp på ettermiddagen og var ganske fort regelmessige. Kom inn i 22 tiden på sykehuset med 5-6 cm. Fødte i 3.tiden på morgenen, så syntes det gikk veldig greit.

Andremann: våknet som.en bryter slo på riene. De var intense fra første ri, og intensiteten var insane. Skjønte fort at vi måtte reise hjem fra fort.
Reiste hjemmefra 15 min etter første ri, etter samtale med sykehuset.
Har ca 50 min reisevei, og måtte levere eldste til barnevakt først.
Kom.etter 45 min på sykehuset. Så fra første ri til ute drøye to timer. Intens opplevelse.

Tredjemann hadde jeg mye kynnere i noen dager, og etterhvert svake rier som kom regelmessig, men ikke vonde. Snakket med ABC (hadde avtalt at jeg skulle ta kontakt med en gang det var regelmessige). De ville ha meg komme inn uansett om det ikke var smertefullt.
Tok meg tid på vei inn,og stoppet på butikken for å handle snacks osv.
Kom inn og kun 2-3 cm (SKUFFA) og ville hjem. Heldigvis var bestemt og sa at dersom jeg dro hjem og det tok seg opp ville det nok gå fortere enn sist, og jeg kunne ende opp med transportfødsel eller uplanlagt hjemmefødsel. Valgte å høre og det var lurt: JM skulle sjekke igjen før vi skulle gå oss en tur rundt sykehuset: fortsatt 3 cm, men idet hun var ferdig gikk vannet og INTENSE rier med en gang uten pause. 20-30 min etterpå var tredje ute.

Denne gangen er jeg mildt sagt spent på hvordan det vil gå:wideyed:

Første: 22 timer med svake, irriterende maserier, slimproppen gikk samtidig som de begynte. Fikk rier på 4 cm, ungen ute 1t og 45 min senere.

andre: 22 timer med samme irriterende maseriene som startet når slimproppen gikk. Fikk rier på 4 cm, ungen ute 20-30min senere.

Hadde forventet kortere latensfase med barn nummer to, ble ganske overraska når forløpet var prikk likt. :hilarious:

Nr 1 og 2 kom prematurt uten noen modningstegn.
Med nr 3 hadde jeg modningstegn i flere mnd før fødsel med sterke og regelmessige kynnere og nedpress å. Var rimelig sliten når fødselen endelig startet to dager før termin.

Når det gjelder lengden på fødslene kan de ikke helt sammenliknes da nr 1 og nr 2 ikke kom til verden helt etter læreboka.

Dere som har født flere ganger. Har dere hatt liknende latensfaser og modningstegn hver gang?

Har dere f.eks hatt tegningsblødning/sett slimpropp hver gang?

Murringer før rier, eller rett på de kraftige riene?

Hvor lang har latensfasen vært?
Nei. Første to fødslene startet med litt vannavgang, så påfølgende rier etter flere timer. Tegnsblødning med første et par dager før. Tredje fødselen startet med maserier som gikk over et døgn, før det begynte å ta seg opp. Så tredje fødsel var ulik de to første.

Med nr 1 og 2 gikk vannet. Lite modningstegn før dette. Med nr3 hadde jeg murring og uregelmessige rier i et par dager før, vanvittige mengder slim 12 timer før ca. Vannet gikk ikke før helt på slutten da.

Back
Topp