Laseroperasjon / synskirurgi - erfaringer?

Kattekvinnen

Forumet er livet
Augustlykke 2015
Er det noen av dere som har erfaring med synskirurgi?
Dette er noe jeg har tenkt på i mange år, er jo stort sett blind uten linser (-7,25 på begge øynene)...

Hvor fikk du utført operasjonen?
Hvilken styrke brukte du i briller/linser før operasjonen?
Måtte du betale selv, eller fikk du det dekket?
Hvilken pris hadde operasjonen?

Setter stor pris på om noen har erfaringer å dele

Jeg opererte det ene øyet mitt i desember med ICL, dvs de opererer en silikonlinse inn i øyet. Hadde -6,25 på det øyet, og ser nå helt perfekt. Var en smule langsynt den første uka, men det var bare til synet mitt hadde stabilisert seg.

Skal operere det andre øyet mitt og etter sommeren en gang, skulle egentlig gjøre det i januar, men da oppdaget jeg at jeg var gravid, så da ble operasjonen på det øyet utsatt. Nå er jeg ikke gravid lengre dessverre, så da blir det forhåpentligvis operasjon i august en gang.
På dette øyet har jeg -5,25

Denne operasjonen koster ca 18000 kr pr øye, jeg fikk ikke dekket noe pga jeg har under -8 i styrke..

Selve operasjonen tok ca 15 min, og ja, det var egentlig ganske ubehagelig, men det som var ubehagelig var at jeg på en måte mistet kontrollen, jeg fikk to valium + masse smertestillende. (jeg er veeeeeeldig kontrollfrik...) Så det var ikke ubehagelig-vondt om du skjønner hva jeg mener....

Samme dagen hadde jeg tilnærmet perfekt syn på det opererte øyet, og jeg hadde ingen vondter i ettetid. Ble sykemeldt i 10 dager iom jeg har en fysisk krevende jobb, kan ikke løfte tungt, og være i mye steikos den første tiden.

Anbefaler på det sterkest ICL! 

Mannen min er operert av Memira.

Er ulike laserteknikker ute og går.. Da han blei operert var det LASIK de brukte. Nå finnes det vist en annen type, litt dyrere, men der trenger de ikke skjære løs hornhinna for å korrigere.

Vi betalte 30.000. Han så perfekt etter 2-3 timer.. (må holde øya lukka noen timer etterpå)

Han har hatt 2 reoperasjoner for å finjustere dette(laseren brenner vekk små hår på en måte, noen ganger gror de ut litt, og da må de brennes vekk igjen). Han var den første i vennegjengen som turte å gjøre dette, men nå har 7 stk til i vennegjengen gjort det og alle er strålende fornøyde :)

Mannen min er en stor pingle, livredd alt av tabletter, leger, sprøyter osv, så han grudde seg veldig til dette, men kom ut med et stort smil og sa at dette var absolutt ikke vondt, bare litt rart og ubehagelig.

Ville ringt og fått en gratis time, for å se om du i det hele tatt er laser kandidat :)

Jeg snakket med optikeren min om det, men synet mitt har ikke stabilisert seg helt enda, så da anbefalte hun meg på det sterkeste å vente...

For om jeg gjorde det nå, og jeg fikk svekket syn igjen, så kunne jeg ende opp med å ikke kunne bruke linser igjen, da man kan få litt tørre øyne av det. Og i noen situasjoner er det veldig lite praktisk med briller, så jeg tar ikke sjanesen før etter jeg er ferdig med barn hvert fall.

Men jeg har "bare" - 3.50 og - 4.00, så det er ikke noen krise enda.

Nå er det 9 år siden jeg opererte øynene, mener det var LASIK jeg hadde da.
De skar iallfall ut hornhinnen og gikk inn og korrigerte med laser. Det var ikke vondt og jeg så bra nesten med én gang. Helt rart etter å ha gått "halvblind" med ca. -4 i styrke på begge øynene.
Operasjonen den gang kostet ca. 30 000,- mener jeg å huske, men jeg fikk avslag fordi jeg ble med på en reklame for synskorrigering
Dette måtte jeg betale av egen lomme.

Back
Topp