laryngomalasi

Bkno2262672

Flørter med forumet
Noen som har barn med laryngomalasi?

Vi har siden lillebror var en uke gammel engstet oss for pustingen til han
Legen mente dette var laryngomalasi.

Men daglig er jeg redd for hvordan han puster.

Er det noen som kan fortelle sine opplevelser med laryngomalasi?

Hei,
Minstejenta mi hadde det. Vi ble bekymret for pusten da hun var noen dager gammel. Da vi kom på legevakta, ble vi lagt inn til observasjon. Tror legen på kveldsvakta der ikke hadde hørt om tilstanden, så han ble nok litt redd. Legene konstaterte at det var laryngomalasi. De sa det var at strupehodet er litt umodent og derfor lager lyder når barnet puster. De sa det var ufarlig og at de fleste vokser det av seg innen ett år. Og det gjorde hun.

Svigermor var heller ikke bekymret, for mannen hadde visst dette som liten. Så kanskje det er arvelig, det vet jeg ikke. Jeg vendte meg til å slappe av på tross av den bråkete pusten hennes. Men det var innimellom litt ille å trille rundt på henne med den lyden.

Er viktig at legene er sikre på at det er laryngomalasi da, så det ikke er andre årsaker til den bråkete pusten.

Lykke til videre!

Hei,
Minstejenta mi hadde det. Vi ble bekymret for pusten da hun var noen dager gammel. Da vi kom på legevakta, ble vi lagt inn til observasjon. Tror legen på kveldsvakta der ikke hadde hørt om tilstanden, så han ble nok litt redd. Legene konstaterte at det var laryngomalasi. De sa det var at strupehodet er litt umodent og derfor lager lyder når barnet puster. De sa det var ufarlig og at de fleste vokser det av seg innen ett år. Og det gjorde hun.

Svigermor var heller ikke bekymret, for mannen hadde visst dette som liten. Så kanskje det er arvelig, det vet jeg ikke. Jeg vendte meg til å slappe av på tross av den bråkete pusten hennes. Men det var innimellom litt ille å trille rundt på henne med den lyden.

Er viktig at legene er sikre på at det er laryngomalasi da, så det ikke er andre årsaker til den bråkete pusten.

Lykke til videre!

Takk for svar men va gjorde dere bekymret for pusten? Var det "bare" surklingen?
Har begynt å venne meg til surklinga men plutselig så kommer sånne drag hvor det nesten virker som han ikke får nok pust.

Legene var nok veldig fort sikre uten å ha sett han i slik tilstand. Men mor er ikke så sikker :confused005

Hos oss var det surklinga og innimellom tunge drag med pusten, ja. Lyden var mest på innpust. Det hendte hun så ut til å streve med pusten, som at hun jobbet for den, og da ble vi bekymret. Men vi fulgte med så godt vi kunne og kontaktet lege når vi følte vi trengte det. Oftest så ikke dette ut til å plage henne.

Om dere er bekymret, ville jeg nok dratt ekstra tur til legen, men der kjenner dere selvsagt på behovet selv. Skjønner bekymringen din godt, gikk mye med den jeg også.

Back
Topp