Largactil mot hyperemesis?

Klukk

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Noen som har fått Largactil i svangerskapet med god effekt? Evt bivirkninger? Jeg har fått den nå, men den er ikke markedsført, dvs den er innunder registreringsfritak og det fins ingen informasjon om den på nett. Har fått veldig ubehagelige bivirkninger etter at jeg startet med den, blant annet sover jeg hele dagen og jeg besvimer jeg om jeg reiser meg for fort. Men den virker mot kvalmen. Så dette er litt sånn pest eller kolera. Har prøvd alt annet og går nå på denne i kombinasjon med zofran.
Noen som har gått på den, hadde dere bivirkninger og evt hvilke og hvor lenge?

Largactil (klorpromazin) er et uttalt Sedativt høydoseantipsykotikum som også har antiemetisk effekt (altså kvalmestillende). Det er med andre ord ikke engang en bivirkning at du blir trøtt, det er rett og slett slik den er laget og slik den virker. Det er heller den kvalmestillende effekten som er en bivirkning av den....

Largactil (klorpromazin) er et uttalt Sedativt høydoseantipsykotikum som også har antiemetisk effekt (altså kvalmestillende). Det er med andre ord ikke engang en bivirkning at du blir trøtt, det er rett og slett slik den er laget og slik den virker. Det er heller den kvalmestillende effekten som er en bivirkning av den....
Takk for svar. Vet du om ufrivillige muskelbevegelser er en bivirkning av den og? Rykker fælt i hele kroppen men spesielt i nakke og ansiktsmuskler, føler meg helt merkelig :(

Takk for svar. Vet du om ufrivillige muskelbevegelser er en bivirkning av den og? Rykker fælt i hele kroppen men spesielt i nakke og ansiktsmuskler, føler meg helt merkelig :(
Parkinsonisme, som jo innebærer ufrivillig muskelspasmer,kan være en bivirkning ja, dog svært sjelden. Ville nok ha snakket med legen om det dersom du plages veldig av det. Blodtrykksfall er forresten også en bivirkning, så det forklarer jo tendensen din til besvimelser.

Dem tilbudte meg largactil, men siden jeg allerede tar en annen antipsykotisk på kveld for å få sove, og har mye bivirkninger av den (holder på med nedtrapping, men er fysisk avhengig etter mange års bruk), så nekta jeg. Kommer aldri til å starte på antipsykotiske tabletter igjen. Alt for mye skumle bivirkinger som går på både nerver, hjerte, hodet osv. Føler jeg «mister kontroll» på kroppen, at hjertet sliter med å slå osv.
Leger har veldig lav terskel for å skrive ut antipsykotiske tabletter, til tross for masse skumle bivirkninger.
Det høres ut som det du opplever er relatert til medisinen, og jeg ville vurdert å kutte dem om jeg var deg. Selv om jeg vet at HG er jævlig, jeg har nettopp vært innlagt i en måned pga HG selv.
For meg virka det til slutt med kombinasjon av afipran, postafen og b6. Men måtte være kombinasjon, tok jeg bort en av dem, samme hvilken, så ble jeg mye verre igjen.

Back
Topp