Lar dere barna deres vinne?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Når dere spiller brettspill feks.? Og hvor gamle er barna?

Naboen her ble litt forstyrra over at jeg vant over jenta vår på snart 5 år når vi spillte ludo sammen. Men sånn er det jo. Av og til vinner hun og av og til vinner jeg. That's life.
Nå er det jo ikke sånn at jeg gjør ALT jeg kan for å vinne altså, men jeg tror ikke hun har vondt av å tape litt heller...

Nå er de små enda, så har ikke spilt noe annet enn dyrelotto.. Men nei, han vinner ikke alltid :P Han er snart 3 år. Synes ikke de bør vinne hele tiden, det er jo virkelig ikke sånn livet er.. :P

Eldste broren min fikk alltid vinne, og det ble helt krise hvis han tapte i noe, så rett før skolen skulle begynne så måtte mamma lære han å tape for henne, fordi det kom jo til å bli kjempe tungt på skolen om han ikke kunne lære å tape.. Huff.. 

vi legger ikke opp til at ungene ska vinne når vi spiller,men vi gjør heller ikke alt for at vi ska vinne heller.tror ungene har gått av å se via spill at en både kan vinne og tape og alikevel ha det hyggelig

Synes ikke det gjør notat du vinner av og til, da lærer hun at hun ikke alltid kan vinne. Da blir det jo enda kjekkere å vinne :)

Vi pleier å spille Memory sammen, og Sofie er faktisk veldig flink til å finne par, men hun småjukser fremdeles litt av og til, det tar jeg ikke så hardt på selv om jeg minner om hvordan reglene er. Men jeg kommer ikke til å la henne vinne, men vi kan jo si at jeg ikke bestandig går så hardt inn for å vinne selv. Ikke som f.eks. når jeg spiller mot sambo. ;)

Jeg lar han vinne sånn i ny og ne eller så flipper han fulstendig ut. Han er skikkelig dårlig taper, men han er desverre en enda dårligere vinner. Danser seiersdansen foran meg, peker og ler :P

dersom han aldri vinner så kan jeg gjøre det for å holde motivasjonen hans oppe eller få han til å skjønne poenget med spillet. men jeg vinner også bevisst over han fordi det er bra for han å lære at han ikke alltid skal vinne (og ikke takle lek og spill med andre barn), og også for å vise han at det ikke er å vinne som er det viktigste.

Nei... og ikke får han jukse heller...

og vinner jeg gnir jeg det skikkelig inn...

Dollface skrev:

Du er snill du!

Nei, her er jenta snart fem år, og når vi spiller ulike spill så bytter vi litt på. Hun vet jo ikke det, men vi gjør det bevisst. Hun må lære seg å kunne tape også, uten at det er katastrofe, samtidig som hun må få vinne også. Nå er det fleste spill vi spiller veldig lette for oss voksne da, så vi drar nå i trådene. 

Jeg foretrekker spill der det er tilfeldig hvem som vinner, da slipper jeg problemstillingen. F.eks. spiller vi mye stigespill, ballongspill og "den lille larven aldri mett". Det hender jeg gjør mindre taktiske trekk i andre spill, slik at han skal ha større mulighet til å vinne av og til. Det ene kunnskapsspillet vårt har forslag til forskjellige spilleregler for barn og voksne, men det har ikke vært nødvendig. 

Alle må følge reglene når vi spiller, og jeg legger stor vekt på at alle skal gratulere den som vinner. Jeg tenker at spill kan være lærerikt dersom barna lærer å følge regler, vente på tur, og å være gode tapere.

Gutten min er 3,5 år forresten. Lillesøster på 1,5 år er alltid på lag med meg dersom hun skal spille noe, og hun forstår ikke selv ennå om hun vinner eller taper. :P

*lykkeligst* skrev:

Dollface skrev:

Du er snill du!

Han er ikke noe bedre selv..
(Skjønner ikke hvor han har det fra, men....)

Dollface skrev:

*lykkeligst* skrev:

Dollface skrev:

Du er snill du!

Han er ikke noe bedre selv..
(Skjønner ikke hvor han har det fra, men....)

Nei, hvor kan han ha det fra tro? :P Skal inrømme at jeg erter litt av og til jeg å :)

Back
Topp