Lapskaus

Reinbue

Forumet er livet
Når dere spiser det, hvordan lager dere da?
Kjøper dere ferdig, på boks, eller lager dere fra bunn av?
Evt. oppskrift?

Lager alltid fra bunn av![;)]

Skjærer opp poteter, gulrøtter og kålrabi, la dette koke til det er mørt. Ha i buljong.
Pølsebitene har du i på slutten. Du kan også ha i løk eller purre, men det liker ikke jeg!![8D]

Flatbrød med smør til!!!

ORIGINAL: sånja

Lager alltid fra bunn av![;)]

Skjærer opp poteter, gulrøtter og kålrabi, la dette koke til det er mørt. Ha i buljong.
Pølsebitene har du i på slutten. Du kan også ha i løk eller purre, men det liker ikke jeg!![8D]

Flatbrød med smør til!!!
men blir ikke det bare vanlig grønnsakssuppe da?

brun lapskaus kjøper jeg på boks[8D] så har jeg faktisk røkt kjøttpølse oppi(som jeg har skjært i biter da såklart;).

Synes den ene typen på boks er så god også gidder jeg ikke lage selv[8D]

Både og, men stort sett blir det ein pose med frosen lapskausblanding, så litt buljong oppi, har eg en pose lapskaus eller kjøttsuppe tar eg det oppi og, så pølser. For å få den litt tjukkare kan ein ta oppi litt mospulver.

Lager eg sjølv så tar eg poteter, gulrot, purreløk, hodekål, buljong, kjøtt eller pølse, trur eg har glømt ein grønnsak, men tar det eg liker stort sett og det som gir god smak.

Men alle der ute som har ei supergod og enkel oppskrift på det kom igjen og del den med oss[:D][:D]

Det blir vel egentlig grønnsakssuppe med pøle i! Bruker røkt kjøttpølse oppi.
Men større biter i lapskaus som regel da...[;)]
Så finnes det jo flere varianter av lapskaus og da..

Kjøper ALDRI ferdig blanding, for det er så enkelt å gjøre det selv!

Takk for tips!! Dette må lages! *noterer ned buljong på shoppinglista* [:D]

Masse forskjellige lapskaus-oppskrifter..[;)]
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel181.asp

kjøper pose med lapskausblanding i frysa om jeg ikke gidder å skjære opp selv, så steker jeg noe kjøtt eller pølse, lager en litt tykk brun saus og slenger alt oppi der[:)]
enkelt og jonatan elsker det[:)]

Lager alltid hjemmelaget [:)]

Jeg koker opp vann med kjøttbuljong og salt, så legger jeg kjøttet oppi og lar det trekke i ca halvannen time på svakvarme! Jeg bruker kjøtt av storfe, som jeg vasker og skjærer i små biter.

Så skreller jeg poteter og gulerøtter, og skjærer opp det i terninger sammen med purre, og legger alt sammen oppi kjelen med kjøttet når det er igjen ca halv time igjen av koketiden.

Så serverer jeg alltid med flatbrød [:)]

Jeg kjøper ALLTID saltkjøtt og koker det! (etter jul bruker jeg fenalåret!!!). Skraper av kjøttet og koker grønnsakene (alt det som de andre har nevnt) i vann og kjøttkraft halvt om halvt!

Så hiver man kjøttet i til slutt! og diverse krydder!

MYYYYE bedre enn buljong og pølse! Og det er ikke dyrt heller! Lag masse når du er igang, så kan du hive litt i fryseren også! [;)]

ORIGINAL: Prinsessen08

Lager alltid hjemmelaget [:)]

Jeg koker opp vann med kjøttbuljong og salt, så legger jeg kjøttet oppi og lar det trekke i ca halvannen time på svakvarme! Jeg bruker kjøtt av storfe, som jeg vasker og skjærer i små biter.

Så skreller jeg poteter og gulerøtter, og skjærer opp det i terninger sammen med purre, og legger alt sammen oppi kjelen med kjøttet når det er igjen ca halv time igjen av koketiden.

Så serverer jeg alltid med flatbrød [:)]

Ohhhhhh!!! NAMME NAMME!! Den skal jeg skrive ned i kveld når du kommer [;)][:D]

Hurtigversjonen; Frossen laskausblanding, pølser i biter, buljong og potetmospulver

Hjemmelaga versjonen; Kjøtt av svin, lam eller storfe (bruker helst pinnekjøtt om vi har) som vi koker og deretter renser for bein, fett, sener og brusk, så bare selve kjøttet og så kraften brukes i retten etter at det hele er gjennomkokt. Har oppi grønnsaker (purreløk, gulrot, kålrot, sellerirot og poteter i biter). Potetene først så de blir sundkokt og dermed jevner krafta, så den blir tykk, og så har jeg de andre grønnsakene oppi etter en stund, så ikke de også blir kokt i stykker [;)]

Smaker til med salt og pepper [:)]

Back
Topp