Lapskaus-hjelp?

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Var innom matforumet, men der var det ikke en sjel. Så prøver her jeg[:)]

Hvordan lager man lapskaus? (Litt elendig når det gjelder matlaging)

Hvor mye vann? Bruker man buljong? Hva har man oppi? (potet, gulrot, kålrot, pølse?)

Vil lage en helt normal lapskaus, ikke alt slags dill oppi. Var bare det jeg fant på nettet[:)]

Her koker jeg opp grei mengde med vann (ca 3-3,5l) med kjøttbuljong.
Har oppi to sanne små nett med nypoteter, 6-7 store gulrøtter, litt purre og ca 5 røkte kjøttpølser uten skinn.
Når potetene, gulrøttene og purra har kokt nesten ferdig tar jeg oppi pølsene å tar ut overflødig veske som gjør det veldig suppete og fortsetter og overkoke potetene litt med god omrøring så de smuldrer seg opp, da blir det en god tykk masse.
Den mengden holder her til middag to dager på to voksne og to barn ( 2 og 4,5år)[:)]

Svineknoke er jo det aller, aller beste man kan ha i en lapskaus. Får jeg servert pølser i lapskaus, så ser jeg ikke på det som lapskaus, men pølsefjas [8D] Masse purreløk!

Enkel lapskaus er:
En pose lapskausblanding, 0,5-1l vann, 1-2 buljongterninger og pølse i biter+ evt potetmospulver og sukkerkulør.

Kok opp vann og buljong og ha i lapskausblandingen (evt egenkuttede grønnsaker og poteter). La det koke så lenge som det står på posen (mener det er oppkok eller 5 min) og ha i polsebiter. Hvis det blir for mye vann så kan du ha i litt og litt potetmospulver til fin konsistens. Sukkerkuløren er fancypancy om du vil ha brun lapskaus.

Jeg lager det på kjøtt som må koke en stund. Kutter det oppi små biterog freser det i panna. Har det i en kjele og dekker det med vann. Har og litt buljong i. Koker opp og tar vekk skummet. Lar kjøttet småputre gjerne i noen timer. Så kutter du opp poteter, gulrøtter, kålrot, purre. Gjerne ha laurbærblad i og. Etter noen timer har du i grønnsakene og lar de kose seg. Smak til med krydder
Salt og pepper etc.

Å herregud nå blei jeg sugen på lapskaus...det er så godt...[8D]

Koker opp potet, gulerøtter, kålrot og litt løk(i små biter), dekker akkurat med vann.
Jeg bruker å steke eller koke kotletter for så å dele de i biter(bruker da også stekefettet eller vannet de er kokt i).
Hender seg att jeg har i litt buljong og rester av kjøtt om jeg har det.
Rører ut en pose brunsaus i 1dl vann før jeg tømmer det over og rører det godt inn.

enkel å grei:

kutt opp poteter, gulrøtter, purreløk, kålrot og pølser og kutt de i biter [:)]
hell over vann så det dekker grønnsakene i gryta, ta oppi grønnsak/kjøtt buljonger (2-3 stk)
ha i salt og pepper :-)
kok opp til grønnsakene blir gjennomkokt å mye :-)
deretter heller du ut en del vann (ikke alt) og små moser alt som er oppi og voila = lapskaus [:D]

Fres strimlet svinekjøtt i ei panne (kjøp sånn billig på Rema, bruker da 2 pakker), og ha i en stor kjele. Ha oppi en haug gulrøtter, en kålrot, poteter, purre og sellerirot. Ha i litt buljonterning mellom lagene og hell vann til du ser det opp ved grønnsakene. La det koke i ett par timer. Jeg jevner med potetmospulver og bruker sukkerkulør. Man kan også bare knuse noen kokte poteter oppi som jevning. [:)]

Back
Topp