Lapskaus hemmeligheter?

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Har aldri lagd det selv før men har lyst å prøve, det er utrolig godt[:D]

Fant oppskrift på nett, ser ut som de fleste er like...men har du noen tips som gjør den bedre?[:)]

hva bedre?
smaksmessig?

jeg synes røkt svineknoke er godt istede for oksekjøtt eller bog som de fleste bruker.
ellers så sløyfer jeg alltid pastinakken[:'(]

ORIGINAL: TheusOgNuska

hva bedre?
smaksmessig?

jeg synes røkt svineknoke er godt istede for oksekjøtt eller bog som de fleste bruker.

For bedre smak ja[:D]

Hvor lenge holder den seg etter den er kokt? Greit å lage mye så man har litt[:D] liker gå og spise sånn utover kvelden også..hehe..smaker bedre etterhvert syns jeg[:D]

ORIGINAL: Rebecca85

hva bedre?
smaksmessig?

Hvor lenge holder den seg etter den er kokt? Greit å lage mye så man har litt[:D] liker gå og spise sånn utover kvelden også..hehe..smaker bedre etterhvert syns jeg[:D]

det er jeg usikker på, men det er kanskje greit å fryse ned i porsjoner slik at du lett kan tine de opp?

hmm, bedre smak ja. jeg synes det er litt viktig å ha godt kjøtt jeg da, det setter jo det meste av smaken.
ellers bruker jeg bare salt, pepper og en god buljong.(buljongen kan du jo også kjøpe i flere varianter).

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Rebecca85

hva bedre?
smaksmessig?

Du ødelegger smaken hvis du fryser den. Den holder seg i MINST fire dager!

Ok, da fryser vi den ikke [:D]
Får se om vi tar en tur til Sverige og kjøper litt kjøtt og stæsj[:D][:D]

jeg synst sau er best i lapskaus, Pinnekjøtt eller fenalår er best, men er også godt med salt lammekjøtt.

jeg lager den som min tante har lørt meg, og det blir en utrolig god grønnsakssmak av den.

koker gulrøtter, kålrot, hodekål, purre og selerirot i 1 time ca. tilsetter så poteter. når potetene er ferdig kokt, så tilsetter jeg kjøtt og evt pølse. Blir bare best!!

kjøttet skal selvsagt kokes og deles opp i passe biter før det blir tilsatt lapskausen

Synes lapskaus er aller best om den inneholder mer enn en type kjøtt jeg. Gjerne salt fårekjøtt (gir goood kraft, da trenger man ikke noe buljong) og ferskt svinekjøtt f.eks. Men ofte lager jeg det bare av restene av ei steik vi har hatt til middag, da blir det bare den kjøtt-typen. Bruker rester av sausen da, det gir god smak, men sper da gjerne med litt buljong på flaske som jeg har, dersom det er lite saus i alle fall.

Og den er vel egentlig stort sett minst like god oppvarmet neste dag.

Back
Topp