Lapraskopi og sår

Starbucks

Forumet er livet
Hei. Til dere som har tatt lapraskopi. Hva gjorde dere da dere fikk dusje første gang? Får ikke dusje før i morgen, men kan jeg ta av plaster og bandasjer da? Og dusje sårene? Orker ikke tenke på hvordan navlen min ser ut, og blir kvalm bare av å tenke på det. Men jeg må jo vaske det? Har kjøpt pyrisept og sånn og vet at det skal lufttørke etter dusj, men skal jeg ta på plaster etterpå? Eller er det likson ferdig med å gro? Åååh...jeg er så dårlig på sånne sår greier as. Blir helt svimmel...

Jeg fikk beskjed om å dusje med plasteret på og skifte etterpå (lufttørke i mellom da). Og det skulle jeg gjøre en del dager (husker ikke hvor mange.)

Jeg tror jeg dusja med plasteret på og prøvde å ikke få dusjstrålen rett på plasteret, og så tok jeg av plasteret etter dusjen og rensa og lufttørka før jeg satte på nytt plaster. Jeg hadde plaster på til stinga hadde falt av og ruren ikke hang seg opp i alt mulig jeg da. Alle buksene mine gikk omtrent i sårhøyde. Brukte plaster lenger på navlesåret enn de andre mener jeg å huske også.

Aha! Takk for svar. Var helt i ørska da jeg dro fra sykehuset, så jeg husker ikke helt hva de sa. Men altså dusje med plaster og bytte plaster etterpå. Og rense litt før jeg setter på nytt. Da prøver jeg på det:)

Under plasteret hadde jeg strips. De skulle jeg ikke ta av før etter en uke eller kanskje enda lenger. Så jeg renset bare dersom det var noe utenfor stripsen. Og dro forsiktig gammelt plaster av, så jeg kunne sjekke at ikke stripsen ble med plasteret.

Under plasteret hadde jeg strips. De skulle jeg ikke ta av før etter en uke eller kanskje enda lenger. Så jeg renset bare dersom det var noe utenfor stripsen. Og dro forsiktig gammelt plaster av, så jeg kunne sjekke at ikke stripsen ble med plasteret.
Jeg er livredd for å dra opp såret eller stingene. Jeg blir helt nummen av sånne ting. Skikkelig pingle...hehe:)

Jeg er livredd for å dra opp såret eller stingene. Jeg blir helt nummen av sånne ting. Skikkelig pingle...hehe:)

Jeg er ikke voldsomt begeistret selv, men det var derfor det var så kjekt at det var strips innerst som skulle være uskiftet på videre. Da slapp jeg å komme helt inn til kjernen. :p Håper det går greit for deg!

Du kan ta dusj med plaster på. Etterpå pleide jeg å fjerne det, vaske litt med desinfesjonmiddel og sett på ny plaster. Det var det jeg fikk beskjed om. Det gikk fint. Jeg dusjet fra dagen etter operasjon.

Jeg dusjet med plasteret på. Tror jeg tok av plasteret i dusjen siden det var lettere for plasteret satt så godt, lot vannet renne forsiktig over (ikke stråle rett på sårene).

Lot det lufttørke og så nytt plaster.

Brukte plaster til stingene var tatt :)

Jeg dusjet med plasteret på. Tror jeg tok av plasteret i dusjen siden det var lettere for plasteret satt så godt, lot vannet renne forsiktig over (ikke stråle rett på sårene).

Lot det lufttørke og så nytt plaster.

Brukte plaster til stingene var tatt :)
Smart:) Merker at det limet sitter rimelig godt på. Har sånn pyrisept spray, så det er jo bare å spraye på etter at jeg har dusjet. Føles så teit å grue seg til, men jeg blir så kvalm av sånne sår og skorper. *grøss* Disse stingene løser seg visst opp av seg selv, så jeg skal bare tørke de og ta på nytt plaster.

Føler veldig med deg! Jeg klarte heller ikke å takle sårstellet så bra! Følte jeg hadde gigantiske merker (særlig det i navlen), men det har faktisk blitt til veldig små, fine arr. Fortsatt dårlige minner med arrene, men har klart å bli mer vant til de nå... Dusjet med plaster på, lot det lufttørke og tok deretter på nytt. Stripsene satt veldig godt fast heldigvis, så ble ikke noe problem der.. :)

Husker jeg også syns det var veldig ekkelt og jeg turte ikke dusje med det første. Ville bare la det gro.

Men jeg fikk mye hjelp og støtte av sambo som jeg 'tvang' til å være med de første gangene jeg bytta plaster ;)

Det som er fint å tenke på er at det er kanskje ekkelt og litt vondt nå, men det går over, og snart er stingene borte og du har bare noen små arr, og ikke vondt i det hele tatt :)

Jeg fikk beskjed om å dusje med plaster, og bytte etter dusjen, og at huden skulle lufttørke. Fikk plaster av mamma,som er sykepleier, som jeg ikke trengte å bytte etter dusjing, så slapp å skifte hver gang jeg hadde dusjet. Man skal egentlig ikke rense så mye, men bare la sårene være en stund etter operasjonen. Mindre sjanse for infeksjon jo mindre du er borti. Ikke bruk bomull hvis du skal rense i hvert fall

Jeg fikk beskjed om å dusje med plaster, og bytte etter dusjen, og at huden skulle lufttørke. Fikk plaster av mamma,som er sykepleier, som jeg ikke trengte å bytte etter dusjing, så slapp å skifte hver gang jeg hadde dusjet. Man skal egentlig ikke rense så mye, men bare la sårene være en stund etter operasjonen. Mindre sjanse for infeksjon jo mindre du er borti. Ikke bruk bomull hvis du skal rense i hvert fall
Ok. Ikke pirke altså. Hva skal jeg bruke for å tørke vekk pyrisept? Eller skal jeg bare spraye på og la det tørke?

Ok. Ikke pirke altså. Hva skal jeg bruke for å tørke vekk pyrisept? Eller skal jeg bare spraye på og la det tørke?
Jeg renset ikke noe før etter en uke, da tørket jeg bare bort med rent vann. Er pysete selv, og ville ikke være borti skorpene, blir penere arr hvis skorpene får bli til de detter av. Men følg det legen på sykehuset har sakt til deg :) Hvis du skal rense bør du bruke sånne tutter med glassbind (tror de kaller det tuffere :) ) bomullen kan sette seg litt i sårene..

Jeg renset ikke noe før etter en uke, da tørket jeg bare bort med rent vann. Er pysete selv, og ville ikke være borti skorpene, blir penere arr hvis skorpene får bli til de detter av. Men følg det legen på sykehuset har sakt til deg :) Hvis du skal rense bør du bruke sånne tutter med glassbind (tror de kaller det tuffere :) ) bomullen kan sette seg litt i sårene..
Problemet er at jeg var så i ørska at jeg ikke husker helt hva de sa. Men det høres kjent ut det dere sier. Husker lufttørke og bytte plaster. Hehe:)

Problemet er at jeg var så i ørska at jeg ikke husker helt hva de sa. Men det høres kjent ut det dere sier. Husker lufttørke og bytte plaster. Hehe:)
Kjenner meg igjen :) jeg ville bare hjem husker jeg, selv om de var veldig søte på Ullevål. Håper formen din er grei :) fant de noe hos deg, eller var alt bra? Hoseg fant de en tett eggleder de ikke gjorde noe med, og en sammenvoksning som de fjernet, eller var vist alt bra :)

Kjenner meg igjen :) jeg ville bare hjem husker jeg, selv om de var veldig søte på Ullevål. Håper formen din er grei :) fant de noe hos deg, eller var alt bra? Hoseg fant de en tett eggleder de ikke gjorde noe med, og en sammenvoksning som de fjernet, eller var vist alt bra :)
Formen er forsåvidt grei. Sliter veldig med astma om dagen og det vjelper ikke at jeg måtte slutte med prednisolon pga operasjonen. Så i tillegg til å være sår i magen så sliter jeg med å puste og hoster mye. Bare 2 dager til jeg skal til lungespesialist da:) De fant ingenting annet enn de cystene de borret hull i. 12 stk som ble poppet:) Satser på at dette skal gjøre susen:)

Mitt arr sitter midt i navlen og kan ikke sees hvis man står rett foran meg. Dersom jeg løfter litt på øvre del av magen kan man se en hvit, smal stripe i navlen. Det er ikke stygt.
Jeg tok minst mulig bortpå såret og stingene etterpå, og forsøkte å få så lite vann på som mulig. Jeg fikk beskjed om at stingene ville forsvinne av seg selv. Det gjorde de.

Jeg måtte bruke dusjplaster/vannavstøtende når dusja i begynnelsen.

Back
Topp