Laparoskopi

ventepus

Glad i forumet
Assistert-jentene
Overlegen på Riksen vil sende meg på laparoskopi og se om jeg har endometriose før neste forsøk. Nå er det 4 uker siden hun sa jeg ville få innkalling innen 14 dager. Begynner å bli rimelig utålmodig. Lurer egentlig på om det kan gjøre noe forskjell på nytt forsøk. Vil det øke sjansene mine etter laparoskopi om de finner endometriose?

Overlegen på Riksen vil sende meg på laparoskopi og se om jeg har endometriose før neste forsøk. Nå er det 4 uker siden hun sa jeg ville få innkalling innen 14 dager. Begynner å bli rimelig utålmodig. Lurer egentlig på om det kan gjøre noe forskjell på nytt forsøk. Vil det øke sjansene mine etter laparoskopi om de finner endometriose?

Kort svar: ja!

Sjekk helsenorge om du har fått noe brev der :)

Kan jeg spørre hvorfor overlegen tror du kan ha endometriose?
Min lege mente nemlig det samme og har sendt henvisning, men jeg føler ikke at jeg har typiske endo-symptomer.

Kan jeg spørre hvorfor overlegen tror du kan ha endometriose?
Min lege mente nemlig det samme og har sendt henvisning, men jeg føler ikke at jeg har typiske endo-symptomer.
Store smerter ved menstruasjon, smerter ved eggløsning, periodisk smerter ved samleie og ikke blitt gravid etter over 7 år. Og nyoppstått endometriose cyste

Store smerter ved menstruasjon, smerter ved eggløsning, periodisk smerter ved samleie og ikke blitt gravid etter over 7 år. Og nyoppstått endometriose cyste

Takk for svar og lykke til med laparoskopi:)

Jeg ble gravid etter at de fjernet endo, og har for første gang klart å beholde så lenge som nå. Jeg er i uke 31 nå! Var nok sammensatte årsaker til at jeg strevde med å bli gravid, men tror fjerning av endo har betydd en stor del. Vanskelig å si hvordan du er etter operasjon, tror det er veldig individuellt. Jeg sa det sikkert var nok med en ukes sykemelding, men de insisterte på 10 dager. Har hørt andre får 3 dager og synes det er nok. Jeg hadde annet som ble operert av gastro i samme prosedyre, vet ikke om det spilte en rolle. Narkose og inngrep er jo en belastning for kroppen i seg selv, da med tanke på at du har planer allerede dagen etterpå, selv om lap. krever mindre restaurering enn åpen kirurgi. Jeg hadde en del smerter i rygg, skuldre og mage de første dagene, på grunn av gassen de bruker. Jeg har hatt to lapraskopier, den første var bare diagnostisk, og jeg var riktignok ikke like sliten og øm etter det. Var på jobb igjen etter 4 dager den gangen.

Jeg hadde lap ifjor etter 4 mislykkede IVF-forsøk. Jeg manglet de typiske symptomene på endo, men ja, smerter under menstruasjon (hvem har nå ikke det, tenkte jeg:wacky:) og noe ekstra blødning 1 dag. Vel, hele buken min var fylt med masse endometriosevev og var veldig betent. Tarm, eggstokker, eggledere og endetarm:hungover: Jeg ble operert på Ullevål (de er kjempeflinke der) av et tverrfaglig team.

Hatt to forsøk etter dette uten noe særlig suksess, men gir ikke helt opp ennå. Operasjonen bedret ihvertfall befruktningen, men jeg får noe færre egg ut og de utvikler seg ikke som de skal (pga av min alder). Kirurgen som opererte meg sa at det var helt nødvendig med den operasjonen jeg fikk, mest for min egen helse. Har nå nesten ingen smerter under mensen og ikkeno spotting mellom sykluser:rolleyes:

Mitt poeng er at de ser ikke hvor ille det er før de går inn under kikkhull. Med meg kunne man til slutt se det på UL og MR, etter endoen hadde blitt forverret gjennom IVF. Anbefaler lap på det sterkeste så tidlig som mulig!

Jeg hadde lap ifjor etter 4 mislykkede IVF-forsøk. Jeg manglet de typiske symptomene på endo, men ja, smerter under menstruasjon (hvem har nå ikke det, tenkte jeg:wacky:) og noe ekstra blødning 1 dag. Vel, hele buken min var fylt med masse endometriosevev og var veldig betent. Tarm, eggstokker, eggledere og endetarm:hungover: Jeg ble operert på Ullevål (de er kjempeflinke der) av et tverrfaglig team.

Hatt to forsøk etter dette uten noe særlig suksess, men gir ikke helt opp ennå. Operasjonen bedret ihvertfall befruktningen, men jeg får noe færre egg ut og de utvikler seg ikke som de skal (pga av min alder). Kirurgen som opererte meg sa at det var helt nødvendig med den operasjonen jeg fikk, mest for min egen helse. Har nå nesten ingen smerter under mensen og ikkeno spotting mellom sykluser:rolleyes:

Mitt poeng er at de ser ikke hvor ille det er før de går inn under kikkhull. Med meg kunne man til slutt se det på UL og MR, etter endoen hadde blitt forverret gjennom IVF. Anbefaler lap på det sterkeste så tidlig som mulig!
Jeg har fått innkalling til Aker sykehus. Håper de er like flinke :nailbiting:
Hadde du store smerter dagen etter?
Og.. Fikk de fjerna alt under samme operasjon? Legen sa noe til meg at dersom det var mye(eller noe) måtte de vekke meg og fortelle om det før de kunne operere, og da ble det en ny operasjon.

Jeg har fått innkalling til Aker sykehus. Håper de er like flinke :nailbiting:
Hadde du store smerter dagen etter?
Og.. Fikk de fjerna alt under samme operasjon? Legen sa noe til meg at dersom det var mye(eller noe) måtte de vekke meg og fortelle om det før de kunne operere, og da ble det en ny operasjon.

De er helt sikkert flinke! Slik jeg har forstått det, har Ullevål bygd opp et nasjonalt miljø og fagsenter for lap av endometriose, så særlig flinke med vanskelige tilfeller (som meg). De fikk ikke fjernet alt, fortsatt noe ved endetarm ect., men tok det som var iforhold til barneønske og fertilitetsbehandling.

Jeg var sykemeldt i 3 uker etterpå. Ingen smerter i det hele tatt (husk å ta smertestillende til faste tider og FØR du får vondt). Jeg har en veldig fysisk jobb, så kanskje derfor de sykemeldte meg så lenge:) Nå vet jeg ikke om du skal ha en diagnostisk lap siden du nevner at legen mener de kanskje må inn en gang til? Hos meg var det soleklart endo på UL, så da ble det bestemt full operasjon med en gang.

Jeg hadde laparoskopi i November, da de fant væske på en eggleder under IVF behandling de ville sjekke. Null symptomer på noen ting og væsken de så i eggstokkene i november var borte da de sjekket med UL rett før operasjonen. Men de fant tette eggledere + endometriosevev i bekkenet. De fjernet endo vevet og den ene egglederen som var død. Ble gravid på første forsøk etter operasjonen ❤️

Jeg hadde luftsmerter i 1 uke etter operasjonen men lite smerter i operasjonssårene. :-)

Da har jeg hatt laparoskopien, og det ble ikke helt som jeg hadde håpet på. Jeg hadde alt for mye vev, på for vanskelige plasser, så de fjerna ikke noe. Jeg skal utredes mer med MR av bekken og litt diverse før jeg skal til Ullevål for ny operasjon. Der har de visst større (og mer erfarent!?) team som kan ta sånne litt mer risikable operasjoner. De fant endometriose rundt tarm, blære og noe med egglederen, som ble dratt tilbake eller noe. Jeg var helt i ørska da jeg fikk det fortalt.
Utrolig kjedelig, jeg som drømte om en liten tur på sykehuset, så skulle vi klare å bli spontant gravid etterpå, før vi rakk oppstart av ny ivf runde. Sånn ble det altså ikke.
Smertemessig går det greit. Ømt og litt vondt i magen, men ikke ille. Orker liksom ikke reise meg som en situp, og er ubehagelig å hoste. Merker bare til gassen i skuldrene når jeg står lenge.

Da har jeg hatt laparoskopien, og det ble ikke helt som jeg hadde håpet på. Jeg hadde alt for mye vev, på for vanskelige plasser, så de fjerna ikke noe. Jeg skal utredes mer med MR av bekken og litt diverse før jeg skal til Ullevål for ny operasjon. Der har de visst større (og mer erfarent!?) team som kan ta sånne litt mer risikable operasjoner. De fant endometriose rundt tarm, blære og noe med egglederen, som ble dratt tilbake eller noe. Jeg var helt i ørska da jeg fikk det fortalt.
Utrolig kjedelig, jeg som drømte om en liten tur på sykehuset, så skulle vi klare å bli spontant gravid etterpå, før vi rakk oppstart av ny ivf runde. Sånn ble det altså ikke.
Smertemessig går det greit. Ømt og litt vondt i magen, men ikke ille. Orker liksom ikke reise meg som en situp, og er ubehagelig å hoste. Merker bare til gassen i skuldrene når jeg står lenge.
Jeg tror det er vanlig at de først gjør en diagnostisk vurdering. De gjorde det samme hos meg, og jeg ble veldig skuffet selv først jeg også. I ettertid forsto jeg at jeg også måtte samtykke før et større inngrep som det sanering av endometriose er. Slik er det vel forøvrig med alle operasjoner? Hos meg var det bl.a. endo i nærheten av sensitive området ved urinleder. Fikk MR med endometrioseprotokoll før ny operasjon, for å se om det var dyptliggende endometriose, så ditt forløp høres ganske likt ut som mitt foreløpig.

Men du, tenk de fant noe som kan forklare problemet, og at du skal opereres hos de som er best her i landet. Det er kjempebra! Jeg ble som jeg skrev gravid kort tid etter endosanering, etter årevis med prøving og utallige forsøk med gode embryo som enten ikke festet seg, eller som jeg mistet.

Masse lykke til, og god bedring ❤️

Last edited:
Jeg tror det er vanlig at de først gjør en diagnostisk vurdering. De gjorde det samme hos meg, og jeg ble veldig skuffet selv først jeg også. I ettertid forsto jeg at jeg også måtte samtykke før et større inngrep som det sanering av endometriose er. Slik er det vel forøvrig med alle operasjoner? Hos meg var det bl.a. endo i nærheten av sensitive området ved urinrøret. Fikk MR med endometrioseprotokoll før ny operasjon, for å se om det var dyptliggende endometriose, så ditt forløp høres ganske likt ut som mitt foreløpig.

Men du, tenk de fant noe som kan forklare problemet, og at du skal opereres hos de som er best her i landet. Det er kjempebra! Jeg ble som jeg skrev gravid kort tid etter endosanering, etter årevis med prøving og utallige forsøk med gode embryo som enten ikke festet seg, eller som jeg mistet.

Masse lykke til, og god bedring ❤️
Sanering, vil det si etter andre gang du opererte? Jeg er bare i tvil hva jeg skal gjøre nå fremover. Har planlagt en ny runde stimulering som starter i august, men usikker på om jeg burde vente til etter jeg er ferdig med utredningen av endoen. Det er siste offentlige forsøk. Kirurgen foreslo at jeg kunne stimulere og fryse ned, så ha innsett etter laparoskopi på høsten. Vet ikke om det er noe alternativ på Riksen.

Sanering, vil det si etter andre gang du opererte? Jeg er bare i tvil hva jeg skal gjøre nå fremover. Har planlagt en ny runde stimulering som starter i august, men usikker på om jeg burde vente til etter jeg er ferdig med utredningen av endoen. Det er siste offentlige forsøk. Kirurgen foreslo at jeg kunne stimulere og fryse ned, så ha innsett etter laparoskopi på høsten. Vet ikke om det er noe alternativ på Riksen.
Ja, sanering/fjerning av endometriose. Jeg tror jeg hadde valgt å stimulere og fryse ned. Kanskje kirurgen kan lage et skriv med sin anbefaling til ivf-klinikken på Riksen?

Back
Topp