Laparoskopi, erfaringar?

Bond

Flørter med forumet
Hadde time hos gyn i går, og pga heilt fine prøver har han no sendt henvisning til laparoskopi og hysteroskopi for å sjå om dei kan finne ei årsak til at eg ikkje blir gravid. Eg kjenner eg gruar meg veldig til dette, både til narkosen, til å vakne opp igjen, og til smertene etterpå. Får mageverk når eg tenker på det! Nokre som vil dele sine erfaringar?
 
Jeg har hatt lapraskopi 2 ganger. Ene gangen var for å sjekke hvorfor jeg ikke ble gravid, og andre gangen var pga svangerskap utenfor livmor, Selve inngrepet og tiden rett etterpå gikk helt fint, ingen smerter. Men etter et par timer får man fryktelige luftsmerter i skuldrene og brystet. Det er luft som presses rundt i kroppen. Jeg ble sendt hjem med en gang etter den første gangen og visste ikke at dette kom til å skje, og jeg trodde det var noe alvorlig galt! Man klarer omtrent ikke puste... Andre gangen fikk jeg morfin mot smertene, heldigvis!! Ikke meningen å skremme, men er greit å være forberedt på det, og be om å få med smertestillende hjem! Lykke til!
 
Takk for tips, skal be om det sterkaste dei har, sann i tilfelle :)
 
jeg har hatt...
jeg fjernet cyster på eggstokken og i livmorveggen.... kjapt inngrep... jeg ble ikke dårlig etter narkosen, men hørt noen kan bli kvalm..
jeg var sykemldt i 2 uker etterpå... luftsmerter i skulderen... og hadde en del vondt i magen..kunne ikke bevege meg så mye, måtte ligge på ryggen på natta....spesielt vondt når man hoster... AU... men etter en god uke så var det ganske bra... det er min erfaring! ikke likt for alle
så dette klarer du nok fint du og :)
 
Jeg har hatt 4 lap.operasjoner. Så lenge du får no krutt for å dempe luftsmertene litt så går det nok veldig bra :) Pass på å gå og bevege deg det du klarer dagene etterpå, da blir du kvitt lufta fortere :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Sikkert dumt spm fra meg.. Men hvordan forsvinner lufta? Gjennom huden? For det er jo hulrommet i magen som blir fyllt med luft?

Skal og kanskje ha laprosokopi i naermeste fremtid (venter paa svar), saa greit aa vite hva man gaar til ja..

Ser noen her ble sykemeldt i flere uker. Er det vanlig? Eller avhenger det litt av hva de finner der inne og hva de gjoer?
 
Jeg hadde laparoskopi forrige søndag fordi en cyste på eggstokken hadde sprukket og det lekket blod ut i bukhulen. Som de andre nevner så er det luftsmertene i etterkant som kjennes aller best. Jeg syns i tillegg det å fjerne drenet etter operasjonen var utrolig ubehagelig, så det er kanskje greit å være oppmerksom på å få litt smertestillende litt i forkant. (Selvom det kan være fordi jeg hadde en blødning som gjorde at jeg hadde et dren).

I dag, fredag, så er jeg i mye bedre form og har sluttet helt å ta smertestillende. Alt er så individuelt, men jeg tenker at de som har lengre sykemelding enn én uke, har nok vært plaget med noe i etterkant.
 
Back
Topp