Laparoskopi Endometriose

sussyQ

Andre møte med forumet
Hei :)

Jeg skal undersøkes for endometriose å skal derfor ha en laparoskopi. Jeg har noen spørsmål og håper dere vil dele deres erfaringer med meg :)

Hvor lang tid tar selve inngrepet? (Tiden fra du ble lagt på operasjonsbordet til du ble vekket?)

Hvor lenge var du på sykehuset etter operasjonen?

Fikk du noen komplikasjoner etter inngrepet?

Er det noen som ikke hadde endometriose og hva kan gjøres med smertene hvis det viser seg at man ikke har det?

Takker på forhånd for alle svar :)

Jeg skal undersøkes for endometriose å skal derfor ha en laparoskopi. Jeg har noen spørsmål og håper dere vil dele deres erfaringer med meg :)

Hvor lang tid tar selve inngrepet? (Tiden fra du ble lagt på operasjonsbordet til du ble vekket?)

Er det noen som ikke hadde endometriose og hva kan gjøres med smertene hvis det viser seg at man ikke har det?

Hei!

Jeg kan ikke svare for hvor lang tid jeg lå på bordet men jeg ble geleidet inn rundt 13 (etter 6 timers venting pga akutte saker) og var ved bevissthet rundt 1630. Hadde jeg blitt operert på morgenen sånn som jeg skulle hadde jeg fått reise hjem den dagen men måtte bli over natta når det ble så sent. Var oppe å spydde og gikk av meg luftsmerter nesten hele natta, men det var egentlig helt ok. Masa meg til å reise hjem tidlig neste dag. Ingen komplikasjoner, ganske rett frem operasjon. Men du kan jo være uheldig at de finner på ymse plasser slik som blære som kan komplisere ting. Det har jeg heldigvis ingen erfaring med :)

Om det ikke er endo, kan du jo høre om å bli henvist til en smerteklinikk for å lære å håndtere smertene.

Det er forresten en kjempefin endogruppe på facebook som du kan spørre slike spørsmål i. Du viø garantert få massevis av svar der :)

Hei.
Husker ikke hvor lenge jeg var på bordet jeg heller.. Men jeg kom inn kl 8 eller 9 på morgenen og fikk komme hjem samme dag, rundt kl 14 tror jeg at jeg kom ut. De fant litt endo hos meg. Ganske øm i magen i noen dager etterpå, men ikke noe som gjorde meg sengeliggende. Ingen komplikasjoner:)
Masse lykke til:)

Jeg har ikke endo, men har hatt den operasjonen for å fjerne cyster og åpne eggledere.
Jeg dro dit klokken 08, var en av de første som ble operert. Fikk reise hjem samme dag, var nok hjemme rundt 15 tenker jeg.
Veldig øm og «groggy» etterpå, men det gikk seg til i løpet av noen dager :)

Har tatt laparoskopi pga cyster og vridning på eggstokk, så kan ikke svare for endometrisebiten.
Operasjonen ble gjort på kvelden og jeg fikk reise hjem dagen etterpå. Ingen aning på hvor lenge jeg var borte, men våknet helt i ørske av narkosen og trodde jeg så rosa elefanter (ala Dumbo). Ingen komplikasjoner, men det var ganske ubehagelig å gå på do i dagene etter og var veldig øm.

Har tatt laparoskopi pga cyster og vridning på eggstokk, så kan ikke svare for endometrisebiten.
Operasjonen ble gjort på kvelden og jeg fikk reise hjem dagen etterpå. Ingen aning på hvor lenge jeg var borte, men våknet helt i ørske av narkosen og trodde jeg så rosa elefanter (ala Dumbo). Ingen komplikasjoner, men det var ganske ubehagelig å gå på do i dagene etter og var veldig øm.
Jeg sendte melding til samboer med en gang jeg våkna. Han bare lo, ingen som kunne skjønt hva jeg prøvde å skrive :hilarious:

Tiden det tar er avhengig av hvor mye de finner og fjerner. Jeg fikk beskjed om at det kunne ta så lite som ti min. Om de ikke finner noe. Aner ikke hva klokka var da jeg lå på operasjonsbordet, men tipper det gikk et par timer. Tar tid å komme til seg selv fra narkosen også. Alt i alt var jeg vel på sykehuset fra 9-15. Men mye tid gikk i venting i forkant + medisiner man får som prepper deg til operasjon og de skal rekke å virke. Og brukte sikkert to timer på å bare komme meg opp i sittende etterpå også, den narkosen og gassen ga meg en trøkk.
Ingen komplikasjon etter inngrepet. Gikk veldig greit, men passet også på å følge legens råd for tiden etter. Dusjet ikke på lenge, vasket bare håret i vasken og vasket med klut andre steder.

PS. Det er ikke så mye annet enn endo som gir 10/10 på smerteskalaen under mensen. Har du ligget og krøpet på gulvet i smerter, så er det nok endo, ja. Har du tatt Paracet og Ibux uten at det hjelper, så er det nok endo. Jeg mistenkte det i årevis, men fikk kun gjennom laparoskopi pga barnløshet. Ellers fikk jeg kun voltaren av legen, og det dro smertene kun ned til 8/10 på det beste.

Kjennes det ut som Edvard Saksehånd som romsterer rundt i magen din? Garantert endometriose. Skjønner ikke at fastlegene er så restriktive på henvisninger og smertebehandling...

Back
Topp