Laparaskopi pga pco - i stimulert syklus eller må man vente?

Håpefull2019

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Hei alle som leser :)

Jeg er helt ny her.. Var usikker på hvor/hvordan jeg kunne spørre om dette, fikk tips av en snill en fra en annen tråd om å spørre her

(Veldig kort oppsummert har jeg ønsket å bli gravid i ca. ett år, men det har vært mange hinder på veien.)

Akkurat nå nærmer jeg meg slutten på en lavdosestimulering med Menopur (har PCO) og på mandag får jeg mest sannsynlig enten en eggløsningsprøyte, eller så må vi avbryte forsøket fordi det er for mange store egg som har vokst i løpet av helgen, samme som forrige forsøk.. (Dette er ikke et IVF-forsøk, målet er ett egg og prøve hjemme)

Men så.. Rett etter kontrollen i dag (går privat i disse lavdosestimuleringene) fikk jeg plutselig tilbud om laparaskopi fra Ullevål om bare 1 ukes tid! Noen meldte avbud.

Spørsmålet mitt er: Hvor lenge etter et avbrutt stimuleringsforsøk må man vente før en laparaskopi??
Gjør det noe om folliklene er stimulert? Da vil jeg tro at eggstokkene også er større, da er det kanskje ikke så greit med drilling?

Enormt takknemlig for svar om noen vet noe. Jeg får jo svar på dette på mandag, men dere av alle vet jo hvordan det er å måtte lure en «hel» helg..
 
Hvis målet er å prøve hjemme så vil jo drillingen flytte på et evt egg og du vil kunne risikere sårskorper i egglederne og dermed komplikasjoner. Hard no fra min side.
I tillegg til at du har litt høy infeksjonsfare etter drillingen.
 
Hvis målet er å prøve hjemme så vil jo drillingen flytte på et evt egg og du vil kunne risikere sårskorper i egglederne og dermed komplikasjoner. Hard no fra min side.
I tillegg til at du har litt høy infeksjonsfare etter drillingen.
Kanskje jeg skrev litt utydelig.. Laparaskopien blir kun aktuelt om (hjemme)forsøket blir avbrutt på mandag. For hvis forsøket fortsetter og jeg oppnår eggløsning vil jeg jo ikke ta en operasjon før vi vet om jeg ble gravid. Men hvis det avbrytes på mandag, kan jeg ta laparaskopi bare 5 dager etter! Men da er vel eggstokkene fortsatt noe stimulert..?
 
Kanskje jeg skrev litt utydelig.. Laparaskopien blir kun aktuelt om (hjemme)forsøket blir avbrutt på mandag. For hvis forsøket fortsetter og jeg oppnår eggløsning vil jeg jo ikke ta en operasjon før vi vet om jeg ble gravid. Men hvis det avbrytes på mandag, kan jeg ta laparaskopi bare 5 dager etter! Men da er vel eggstokkene fortsatt noe stimulert..?
Åja sånn ja! Da misforstod jeg!
Er litt usikker på den, spørs jo såfall hvorfor det blir avbrutt om det blir det, for mange egg så vil de jo være store og hovne, og trolig også påvirke egglederne fordi de er "rundt"? Tror ikke det er en kjempegod idé.. men det kan jo være du blir overrasket?
I dette gamet her tror jeg man skal forberede seg på de verste beskjedene selv om man håper på de beste altså.
 
Åja sånn ja! Da misforstod jeg!
Er litt usikker på den, spørs jo såfall hvorfor det blir avbrutt om det blir det, for mange egg så vil de jo være store og hovne, og trolig også påvirke egglederne fordi de er "rundt"? Tror ikke det er en kjempegod idé.. men det kan jo være du blir overrasket?
I dette gamet her tror jeg man skal forberede seg på de verste beskjedene selv om man håper på de beste altså.
Forrige gang ble de avbrutt fordi for mange egg var like store, var nok på grensen til overstimulert. Jeg vet ikke hvor fort egg og alt «går tilbake» etter 14 dager med stimulering, om eggløsningen kommer evt spontant eller ikke osv. Det er ikke enkelt dette, alt vi må sette oss inn i Jeg blir forhåpentligvis litt klokere på mandag. Håpet er aldri til å unngå, men prøver å forberede meg på dårlige nyheter også som du sier.. Takk for svar!
 
Ingen problem, krysser fingrene for gode nyheter da!
 
Back
Topp